مذاکره ترکیه و آمریکا برای خرید موشک های پاتریوت ادامه دارد

مذاکره ترکیه و آمریکا برای خرید موشک های پاتریوت ادامه دارد
شنبه 4 فروردين 1397 - 14:07

حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: برای توسعه سامانه های دفاع موشکی ترکیه در چهارچوب قوانین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) مذاکره آنکارا ـ واشنگتن برای خرید سامانه موشکی پاتریوت متوقف نشده و ادامه دارد.

العالم - ترکیه

آکسوی در مصاحبه خبرنگاران اظهار کرد: ترکیه از 10 سال گذشته روندی را برای برطرف کردن نیازهای دفاع هوایی آغاز کرد و در ابتدا با متحدان خود در ناتو به ویژه ایالات متحده آمریکا وارد مذاکره شد که متاسفانه نتیجه مثبتی نگرفت اما در این میان با پیشنهاد جاذب فروش سامانه دفاع موشکی اس.400 روسیه مواجه شده و تصمیم به خرید آن گرفتیم.

وی تاکید کرد: سامانه دفاع موشکی اس.400 خریداری شده از روسیه مستقل به کار گرفته خواهد شد و با فناوری های اعضای ناتو یکپارچه نخواهد شد اما همکاری های ما با ناتو در راستای توسعه سامانه دفاع موشکی و همچنین مذاکرات با واشنگتن برای خرید سامانه دفاع موشکی پاتریوت ادامه دارد.

ترکیه با قطع امید از تامین نیاز به سامانه های موشکی دفاعی خود از سوی همپیمانان خود در ناتو و به ویژه آمریکا، اواخر سال گذشته میلادی قرارداد رسمی خرید سامانه موشکی اس.400 ترکیه از روسیه را امضا کرد و بر اساس این توافق، اولین سامانه اس.400 در اوایل سال 2020 به ترکیه تحویل داده خواهد شد.

بر اساس این توافق، در مجموع دو سامانه موشکی به ترکیه تحویل داده می شود که اولین سامانه موشکی اس.400 در سه ماهه اول سال 2020 وارد ترکیه شده و کنترل این سامانه های خریداری شده در اختیار نیروهای مسلح ترکیه قرار خواهد گرفت.

بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، 45 درصد پرداخت هزینه خرید این سامانه ها به صورت روبل به روسیه پرداخت شده است و 55 درصد باقی مانده به صورت وام از سوی روسیه در اختیار ترکیه قرار خواهد گرفت.

رسانه های ترکیه ماه گذشته میلادی از نگرانی آمریکایی ها نسبت به این موضوع خبر دادند به طوری که مدعی شدند آمریکا پیشنهاد فروش سامانه پاتریوت را به عنوان جایگزین اس.400 به ترکیه داده است.

روزنامه حریت اعلام کرد که بنا به گفته یکی از مقامات آمریکا، رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور در دیداری دوجانبه با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، پیشنهادی را مبنی بر همکاری مشترک واشنگتن و آنکارا در خصوص پروژه های دفاع موشکی ترکیه به عنوان جایگزین سفارش خرید سامانه اس.400 مطرح کرده است.

مقامات آمریکایی بارها در خصوص سفارش خرید سامانه دفاع موشکی اس.400 ترکیه از روسیه ابراز نگرانی کرده اند به طوری که اواخر سال گذشته میلادی ایالات متحده آمریکا 33 شرکت نظامی روسیه را تحریم کرد و بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، نمایندگان کنگره آمریکا بر سر تصویب طرح تحریم شرکت های سازنده و فروشنده موشک های دفاع هوایی روسیه به توافق رسیده اند.

به نوشته این رسانه، با تحریم شرکت های سازنده و فروشنده سامانه های موشکی و دفاع هوایی روسیه از سوی کنگره آمریکا، ترکیه نیز از دریافت سامانه دفاع موشکی اس.400 روسیه محروم خواهد شد و مقامات واشنگتن با ادعای اینکه ترکیه نباید قربانی این تحریم ها شود، پیشنهاد جایگزین مبتنی بر همکاری مشترک در پروژه های دفاع موشکی را به مقامات آنکارا ارائه کرده اند.

ترکیه که از سال 1952 عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است، از سامانه های پدافند هوایی این سازمان برای پوشش هوایی استفاده می کرد، اما با خروج جنگ افزارهای دفاع هوایی پاتریوت آمریکا و آلمان از ترکیه در سال 2015، آنکارا خرید سامانه های پدافند موشکی اس.400 را در اولویت قرار داد. 

پربیننده ترین خبرها