فارن پالیسی:

بولتون تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست

بولتون تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست
شنبه 4 فروردين 1397 - 16:09

به ادعای یک نشریه آمریکایی جان بولتون به دنبال تغییر رژیم در ایران و کره شمالی است و از هیچ کاری برای عملی شدن این ایده دریغ نخواهد کرد.

العالم - آمریکا

نشریه فارین پالیسی در تازه‌ترین مطلب خود به موضوع خروج ژنرال اچ آر مک مستر از تیم ترامپ و آغاز فعالیت جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ پرداخته است.

به نوشته این نشریه ورود بولتون مسلما ریسک حضور آمریکا در دوجنگ علیه کره شمالی و ایران را افزایش می‌دهد. 15 سال پیش بولتون قهرمان جنگ عراق بود و تا به امروز همچنان معتقد است که بدترین تصمیم سیاست خارجی در نسل اخیر (حمله به عراق) ایده خوبی بود. طبق گزارشات وی اندکی پیش از حمله سال 2003 به مقامات اسرائیلی گفته بود که پس از صدام حسین نوبت سوریه، ایران  و کره شمالی است؛ موضعی که تا کنون نیز بر آن پایبند است.

البته در این بین مشکلاتی پیش روی بولتون وجود دارد. بحران هسته‌ای با کره شمالی هرچند به مرحله حساسی رسیده اما به نظر می‌رسد که این دو کشور باید راه‌حلی صلح‌آمیز را برای حل مشکل خود برگزینند. با توجه به تضاد بین نگرش بولتون به موضوع کره شمالی و شرایط فعلی بروز مشکل برای امنیت ملی آمریکا بسیار محتمل است. بولتون در مصاحبه سپتامبر 2017 بر لزوم تغییر رژیم در کره شمالی برای حل معضل هسته‌ای تاکید داشت. بولتون ماه گذشته نیز در مطلبی در وال استریت ژورنال نوشته بود آمریکا حق دارد پیش از آنکه بسیار دیر شود در حمله‌ای غافلگیرانه به کره شمالی حمله نظامی کند.

این نظرات عجیب تنها به کره شمالی محدود نشده و به نظر می‌رسد سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل به همان اندازه به دنبال تشویق ترامپ برای حمله نظامی به ایران است. مک مستر نیز طرفدار ایران نبود اما معتقد بود خروج از توافق هسته‌ای به معنی انزوای واشنگتن است، نه ایران؛ نظری که بولتون چندان به آن اعتقاد ندارد.

در طول دو سال گذشته کارشناسان آژانس انرژی اتمی 9 گزارش مستمر مبنی بر پایبندی ایران به برجام منتشر کرده‌اند. با اینحال بولتون مدعی شده است: تصور نمی‌کنم با وجود این مدارک توافق (هسته‌ای) باعث کاهش سرعت (ایران) شود.

بولتون بارها بدون ارائه مدرکی مستند مدعی شده است که ایران درحال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای از کره شمالی است و تهدید هسته‌ای ایران را به اندازه کره شمالی محتمل دانسته بود. به نظر می‌رسد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای چندان برای بولتون اهمیتی نداشته باشد، همانطور که وی در توییت ماه ژانویه امسال نوشت: بحث‌های بیش از حدی درباره نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران مطرح شده است. نکته اینجاست که این توافق از ابتدا توافق بدی بود، اکنون نیز توافق بدی است و باید آن را پاره کرد.

پربیننده ترین خبرها