سیاستمدار انگلیسی:

حزب کارگر حامی برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت است

حزب کارگر حامی برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت است
شنبه 4 فروردين 1397 - 21:45

«اوون اسمیت» نماینده ارشد دومین حزب سیاسی انگلیس که روز گذشته به دلیل انتشار یادداشتی در روزنامه گاردین و اعلام مخالف با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از وزارت ایرلند شمالی کابینه در سایه عزل شد، اظهار داشت که اکثر اعضاء حزب کارگر با دیدگاه وی موافق هستند.

العالم - اروپا

به گزارش ایرنا، اسمیت روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز اظهار داشت که نمایندگان حزب کارگر تمایل دارند تا مردم انگلیس در چارچوب برگزاری همه‌پرسی مجدد برگزیت و یا از طریق انتخابات زودهنگام پارلمانی نظر خود را درباره خروج از انگلیس اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه انگلیس به لحاظ اقتصادی در مرحله حساسی از تاریخ قرار دارد افزود که سیاستمداران این کشور بایستی با مردم درباره پیامدهای تحولات پیش رو صادق باشند و به آن‌ها فرصت دهند تا زمانی که حقایق مشخص شد دوباره اظهارنظر کنند.

اسمیت در یادداشتی که دیروز در گاردین منتشر شد ضمن اعلام مخالفت با خروج از اتحادیه اروپا نوشته بود که حزب کارگر به‌جای حمایت از سیاست دولت محافظه کار ترزا می و طرفداری از خروج نرم از اتحادیه اروپا وظیفه دارد تا در جهت دفاع از دمکراسی، بستری را فراهم سازد که مردم انگلیس نظر نهایی خود را درباره خروج از اتحادیه اروپا اعلام کنند. 

در پی انتشار این یادداشت، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر وی را از مقام خود برکنار و تصریح کرد که مواضع حزب کارگر مبنی بر احترام به رأی مردم انگلیس که در همه‌پرسی سال 2016 به ثبت رسید، تغییری نکرده است.

در همه‌پرسی ژوئن سال 2016 اکثر مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رأی مثبت داده و به دنبال آن ترزا می نخست‌وزیر انگلیس طی نامه‌ای به دونالد توسک رئیس شورای اروپا تمایل کشورش را دراین‌باره رسماً اعلام کرد.

مرحله اول مذاکرات برگزیت از ماه ژوئن گذشته آغاز و پس از 6 ماه گفت‌وگوهای نفس‌گیر در دسامبر گذشته به پایان رسید.

روز گذشته سران 27 کشور اروپایی به‌اتفاق آرا با راهبرد مرحله دوم مذاکرات برگزیت موافقت کرده و بدین ترتیب گام اصلی را برای آغاز گفت‌وگو درباره آینده مناسبات تجاری و امنیتی دو طرف برداشتند.

بر اساس برنامه اعلام‌شده این کشور در 29 مارس 2019 رسماً از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر آینده درباره توافق برگزیت به تفاهم دست یابند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها