آخرین بهانه حضور نظامی آمریکا در عراق هم زیر سوال رفت

آخرین بهانه حضور نظامی آمریکا در عراق هم زیر سوال رفت
شنبه 4 فروردين 1397 - 21:20

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق آخرین بهانه حضور نظامیان آمریکا در عراق در دوران پسا داعش یعنی آموزش نیروهای عراقی را هم زیر سوال برد.

العالم - عراق

مقتدا صدر روز شنبه در پاسخ به سوال یکی از نیروهای امنیتی عراق اعلام کرد که آموزش دیدن نیروهای عراقی زیر نظر ائتلاف بین المللی (ضد داعش به سرکردگی آمریکا) حرام و ممنوع است. 

بر اساس تصویر منتشر شده در پایگاه خبری وابسته به مقتدا صدر، 'احمد العراقی' یکی از اعضای نیروهای امنیتی عراق از سوی پرسیده است: من بدون رضایت خود و به دستور فرماندهی زیر نظر نیروهای اشغالگر ائتلاف، آموزش نظامی و کشف مواد منفجره و ... می بینم و با آن که از گفتگو و اختلاط با آنها خودداری می کنم اما می خواستم ببینم صرف آموزش دیدن به دست نیروهای ائتلاف، کمک به اشغالگر محسوب می شود یا نه؟ 

مقتدا صدر در پاسخ گفته است 'این کار از نظر ما حرام و ممنوع است اما اگر خواستی (و ناچار بودی) می توانی (از یکی از مراجع) اذن شرعی برای این کار بگیری'.

نیاز نیروهای نظامی عراق به آموزش های پیشرفته برای بالا بردن آمادگی خود در مقابله با تروریسم یکی از آخرین بهانه هایی است که مقامات آمریکایی و نیز معدود سیاستمداران عراقی طرفدار حضور آمریکا در این کشور به زبان می آورند.

به نظر می رسد اعلام نظر امروز مقتدا صدر، چالش تداوم حضور آمریکا در عراق را بازهم جدی تر خواهد کرد و کار بر توجیه کنندگان این حضور بازهم سخت تر می شود. 

آمریکایی ها که به بهانه واهی داشتن سلاح کشتار جمعی عراق را در سال 2003 اشغال کردند در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک عراق شدند آنها سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند. 

پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه سالجاری، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتا نیروهای آمریکایی هستند، شده اند. 

با استمرار مطالبات برای خروج نظامیان خارجی (آمریکا) پارلمان ملی عراق نیز در مصوبه ای از دولت خواست جدول زمانبندی برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور تعیین کند. 

پربیننده ترین خبرها