پوجدمون به بلژیک فرار کرد

پوجدمون به بلژیک فرار کرد
يکشنبه 5 فروردين 1397 - 11:56

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از قانونگذاران فنلاند خبر داد که رئیس پیشین منطقه کاتالونیای اسپانیا برای گریز از اجرای حکم جلب بین المللی از این کشور خارج شده و به بلژیک رفته است.

العالم - اروپا

کارلس پوجدمون جمعه (3 فروردین) و پس از آنکه اسپانیا درخواست بازداشت او را مطرح کرد، این کشور را ترک و به بلژیک رفت. اگر پوجدمون به اسپانیا بازگردد ممکن است به اتهام سرپیچی از قوانین و تجزیه طلبی به 25 سال زندان محکوم شود.

پوجدمون سال 2017 و اندکی پس از آنکه مجلس کاتالونیا به نحوی نمادین اعلام استقلال کرد به بلژیک رفت و پنجشنبه پیش نیز راهی فنلاند شد تاضمن دیداربا نمایندگان مجلس این کشور در یک کنفرانس شرکت کند.

به گزارش ایرنا، پابلو یانرا قاضی دیوان عالی‌ اسپانیا بعد از ظهر پنجشنبه تصمیم گرفت تا پنج تن از رهبران احزاب استقلال طلب کاتالونیا از جمله جوردی تورول نامزد احراز پست ریاست دولت این ایالت را که به شورش و نافرمانی از قانون متهم شده بودند، پس از احضار به دادگاه زندانی کند.

کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به ‌شمار رفته و سهمی 20 درصدی از تولید ناخالص ملی اسپانیا را به خود اختصاص داده است. 

جدایی ‌طلبان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیااز این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است. 

آنان همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در اول اکتبر ۲۰۱۷ توسط حکومت این منطقه برگزار شد و طبق اعلام مسئولان ایالتی، ۹۰ درصد از کسانی که موفق به شرکت در رأی‌گیری شده بودند، به استقلال کاتالونیا رأی دادند.دولت اسپانیا این همه را غیرقانونی اعلام کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها