عربستان 100 میلیون دلار برای دخالت در انتخابات عراق اختصاص داد

عربستان 100 میلیون دلار برای دخالت در انتخابات عراق اختصاص داد
يکشنبه 5 فروردين 1397 - 12:02

یک خبر منتشر شده در فضای مجازی عراق حاکی است عربستان با اختصاص یکصد میلیون دلار و تشکیل اتاق بحران قصد دخالت گسترده در انتخابات پارلمانی آینده عراق دارد.

العالم - عراق

در این مطلب که بطور گسترده در فضای مجازی عراق دست به دست می شود به نقل از منابع آگاه آمده است که عربستان سعودی برای پیگیری امور متعلق به انتخابات پارلمانی عراق اتاق بحران تشکیل داده است. 

بنابر این گزارش ریاست این اتاق بحران به ثامر السبهان سفیر اخراجی عربستان از بغداد موکول شده است.

تعدادی از افسران اطلاعاتی عربستان که در بغداد ، اربیل ، امان و دبی مستقرند نیز عضو این اتاق هستند.

بر اساس این گزارش، مهمترین هدف این اتاق بحران، زیر نظر گرفتن روند انتخاباتی عراق به ویژه در محافل اهل سنت، تلاش برای تاثیر گذاری روی نتایج آن و کاهش نفوذ ایران بر این انتخابات می باشد.

به گفته این منابع، عربستان بودجه ای یکصد میلیون دلاری به این اتاق بحران اختصاص داد، تا اهداف پیدا و پنهان خود را تحقق بخشد. 

در ادامه این گزارش آمده است اطلاعات اولیه که در محافل سیاسی و اطلاع رسانی منتشر شده است، حاکی از این است که عربستان خیلی پیش تر ابزارهای سیاسی و تبلیغاتی خود برای کنترل کردن روند انتخاباتی به راه انداخته و در این راستا تعدادی از هوادارانش را وادار به تشکیل احزاب سیاسی جدید کرده است.

ثامر السبهان که به خاطر دخالت هایش در امور داخلی عراق از این کشور اخراج شد هم اکنون ناظر بر جزئیات روند کاری این اتاق بحران است و ماموریت دارد تا پول لازم را برای آن دسته از احزاب و اشخاصی که واهمه ای در افشای حمایت شدن از سوی عربستان ندارد، ارائه کند.

به گفته این منابع، عربستان برای اعمال نفوذ خود و تاثیر گذاشتن بر نتایج انتخابات، به صورت گسترده و با ابزار و وسایل مختلف وارد عمل شده است و به عنوان مثال مبالغ مالی فراوانی را به رسانه های محلی و عربی اختصاص داده است.

این نخستین بار نیست که در محافل سیاسی و رسانه ای عراق بطور روشن از طرح های عربستان و آمریکا برای دخالت مستقیم در انتخابات آتی پارلمانی عراق (22 اردیبهشت) سخن گفته می شود. 

از ماهها قبل برخی شخصیت های برجسته سیاسی و حزبی با ارائه شواهد و قرائن نسبت به پدیده 'پول پاشی' عربستان در برخی مناطق و نامزدها از جمله بعضی از عشائر شیعه برای جذب آرای آنان به سمت برخی نامزدهای خاص هشدار داده اند. 

پربیننده ترین خبرها