پایگاه صهیونیستی هاآرتص:

عربستان به دنبال استفاده از لابی‌های اسرائیلی برای تقویت روابط با آمریکا است

عربستان به دنبال استفاده از لابی‌های اسرائیلی برای تقویت روابط با آمریکا است
دوشنبه 6 فروردين 1397 - 16:57

یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی نوشت که هدف محمد بن سلمان این است از لابی‌های صهیونیستی برای منسجم کردن روابط خود با آمریکا و درنهایت تبدیل شدن به قدرت برتر در منطقه استفاده کند.

العالم - عربستان -آمریکا - فلسطین اشغالی

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی نوشت، هفته گذشته 2 رویداد هوایی مهم رخ داد که باید به آنها توجه کرد. روز پنج شنبه اولین پرواز هواپیمایی هند از دهلی نو به فرودگاه بن گوریون از آسمان عربستان سعودی عبور کرد که اولین پرواز مستقیمی بود که شرکت هندی از طریق قلمروی عربستان به اسرائیل سفر کرد.

«آرون دیوید میلر» دیپلمات پیشین آمریکایی می‌گوید که حتی در اوج توافق اسلو که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای حصول صلح به توافق رسیده بودند سعودیها از دادن چنین مجوزهایی حتی به شرکتهای آمریکایی هم خودداری کرده بودند؛ چیزی که الان اتفاق افتاده است درحالیکه روند صلح اسرائیل و فلسطین در بدترین شرایط خود قرار دارد.

طی یک رویداد دیگر و در آسمان یونان، یک رفتار جدید از یک پادشاهی عربی اتفاق افتاد؛ آنجا که جنگنده‌های میراژ امارات متحده عربی و جنگنده‌های اف 16 اسرائیلی در یک رزمایش بین المللی در کنار هم به پرواز درآمدند. حضور جنگنده‌های اسرائیلی در وبسایت رسمی رزمایش نیامده بود اما بعد تلاشی هم برای پنهان نگه داشتن آن صورت نگرفت.
یک هفته قبل‌تر نیز مقامات ارشد اماراتی، سعودی، قطری و عمانی در یک نشست یک روزه در کاخ سفید دور یک میز با مقامات اسرائیلی نشستند تا درباره راههای کمک به غزه گفتگو و رایزنی کنند، چیزی که اینجا قابل توجه بود نشستن آنها دور یک میز بعد از اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی واشنگتن بود.
این گزارش اضافه کرد؛ همکاری آشکار بین سعودیها و دیگر کشورهای خلیج فارس با اسرائیل به سرعت در حال عادی شدن است. همین یک سال پیش بود که هر دو طرف تلاش می‌کردند دیدار گادی آیزنکات و عبدالرحمن بن صالح روسای ستاد مشترک اسرائیل و عربستان را در حاشیه یک کنفرانس در آمریکا پنهان کنند، امروز به نظر می‌رسد این موضوع کم اهمیتی باشد.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت؛ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل علاقمند به توسعه چند بعدی روابط با سعودیها است. وی آغاز پروازهای مستقیم به تل آویو از آسمان عربستان را یک رویداد با چشم‌انداز تاریخی خواند. 

وقتی که محمد بن سلمان سه سال پیش روی کار آمد اسرائیلی‌ها معتقد بودند که علیرغم جوانی و بی تجربگی، وی در انجام اصلاحات در پادشاهی عربستان و همچنین برقراری روابط تجاری با اسرائیل جدی است اما او هنوز منتظر یه تغییر و تحول جدی در مساله فلسطین برای علنی کردن روابط تجاری خود با اسرائیل است.
هاآرتص با اشاره به اینکه چنین رفتارهایی از سوی عربستان پیش از این نیز سابقه داشته است می‌نویسد؛ طبق گزارش رسانه‌ها، این اولین بار نیست که طی سالهای اخیر همکاریهایی بین عربستان و اسرائیل صورت گرفته است بلکه به خاطر نگرانیها بر سر ایران پیش از این نیز ارتباطاتی وجود داشته است.

اما اکنون چه چیزی تغییر کرده است؟ یکی از این تغییرات روی کار آمدن دونالد ترامپ است. اگر نگاهی به ویدئوی دیدار محمد بن سلمان با ترامپ بیندازید متوجه خواهید شد. ترامپ در این دیدار می‌گوید که ریاض و واشنگتن در یک زمان خیلی کوتاه به دوستانی خیلی خوب تبدیل شده‌اند و صدها میلیارد دلار پول عربستان طی قراردادهای تسلیحاتی به آمریکا سرازیر می‌شود که برای ایجاد اشتغال و اقتصاد آمریکا خوب است.

مساله بعدی این است که عربستان می‌داند ایران دشمن قسم خورده اسرائیل است اما تا قبل از انقلاب 1357، ایران یک متحد استراتژیک برای اسرائیل در منطقه بود و در صورت بازگشت به همان شرایط ممکن است دوباره ایران و اسرائیل چیزهای مشترک زیادی داشته باشند!

هاآرتص در ادامه افزود؛ با این حال اکنون ایران دشمن مشترک اسرائیل و عربستان است. ترامپ روی کار است و تل آویو و ریاض وی و مشاوران اسرائیلی او را تشویق خواهند کرد اقدامات بیشتری انجام دهد. با این وجود این را نمی‌توان به عنوان یک اتحاد واقعی بین اسرائیل و عربستان قلمداد کرد چرا که کارت فلسطین همواره در دست کشورهای عربی در مقابل اسرائیل وجود دارد. چیزی که مشخص است این است که پادشاه بعدی عربستان هرکاری می‌کند تا پادشاهی سعودی را عنوان قدرت برتر منطقه تثبیت کند؛ با این حال باید توجه کرد که سرنوشت ناصر در مصر و صدام حسین در عراق که قصد داشتند همین کار را بکنند به خوبی پایان نیافت.

هاآرتص در پایان نوشت؛ ولیعهد سعودی ممکن است مهمترین چهره طرفدار غرب و مهمترین چهره در خاورمیانه برای بازتر کردن فضا در روابط با اسرائیل باشد اما برای تحقق جاه طلبیهایش به احتیاط بیشتری احتیاج دارد. 

منبع : فارس 

پربیننده ترین خبرها