ناگفته‌هایی از تعیین هویت جانباختگان سانحه هوایی تهران – یاسوج

ناگفته‌هایی از تعیین هویت جانباختگان سانحه هوایی تهران – یاسوج
سه شنبه 7 فروردين 1397 - 12:17

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه بانک اطلاعات ژنتیک در ده مرکز فعال است، گفت: درحال حاضر پروفایل ژنتیکی ۵۰ هزار نفر از مجرمان سابقه دار تهیه و در بانک ذخیره شده است که منجر به کشف سریع جرائم و درنهایت پیشگیری از وقوع جرم خواهد بود.

العالم-ایران

 احمد شجاعی با اشاره به اینکه بانک اطلاعات ژنتیک در ده مرکز فعال است، گفت: درحال حاضر پروفایل ژنتیکی 50 هزار نفر از مجرمان سابقه دار تهیه و در بانک ذخیره شده است و منجر به کشف سریع جرائم و درنهایت پیشگیری از وقوع جرم خواهد بود.

وی با بیان اینکه هرساله اطلاعاتی وارد بانک ژنتیک می‌شود و نیازمند اعتبارات هستیم از دولت خواست که با تخصیص اعتبارات، پزشکی قانونی قوی و مقتدری داشته باشیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: بانک هویت ژنتیک ایرانیان فعال است و به مرور زمان اطلاعاتش جامع و کامل می‌شود در بانک ژنتیک با دو طیف از افراد مواجه هستیم؛ مجرمان سابقه دار و مشاغل پرخطر که در حال حاضر پروفایل ژنتیکی 50 هزار نفر از مجرمان سابقه دار وارد بانک شده است.

شجاعی با تاکید براینکه هرچه اطلاعات بانک جامع‌تر و کامل‌تر باشد، کاربردی‌تر خواهد بود ادامه داد: وارد کردن هویت همه مجرمان با سابقه دار در بانک به کشف جرم کمک خواهد کرد. موثر بودن این بانک بستگی به اطلاعات آن دارد هرچه ذخیره بالایی داشته باشد قوت و قدرت آن بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که اطلاعات کدام دسته از مجرمان بیشتر وارد بانک اطلاعات ژنتیک شده است، گفت:، چون تعداد مجرمین زیاد است کمیته‌ای تشکیل و هفت اولویت تعیین شده است که مجرمین آن جرایم نمونه شان گرفته و اطلاعات آن وارد و به مرور اولویت‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: دراین راستا کسانی که کار‌های شرارت، قتل، راهزنی و هر نوع فعالیت مسلحانه و مجرمان سابقه دار و خطرناک دارند، گروه بندی شده اند و اطلاعات آن‌ها استخراج می‌شود؛ در مرحله بعد وارد مجرمین با جرائم سبک‌تر خواهیم شد.

شجاعی با تشریح اقدامات پزشکی قانونی کشور در حوادث دسته جمعی نیز خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی در حوادث دسته جمعی نقش بارزی را ایفا می‌کند اگر در شروع کار گروه‌هایی امدادی به کمک می‌آیند، اما همه پاسخگویی‌ها به دوش سازمان پزشکی قانونی است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی به حوادث حله، پلاسکو، تصادف قطار هم اشاره و بیان کرد: در تمامی این حوادث اجساد ناشناخته، سوخته وقطعه قطعه تحویل پزشکی قانونی شد و سازمان پزشکی قانونی در مقام شناسایی، تشخیص هویت و پاسخگویی بود که بحمدالله با تشکیل بانک ژنتیک و قوت گرفتن سازمان دراین حوزه روند احراز هویت با سرعت انجام شد و توانستیم اجسادی که جز از طریق ازمایشات دی ان‌ای امکان شناسایی آن‌ها نبود را ظرف مدت کوتاهی شناسایی کنیم؛ در حادثه حله علاوه بر اجساد سوخته 90 تیکه انسانی به ما تحویل دادند که همه آن‌ها شناسایی و پس از تشخیص هویت به خانواده‌ها تحویل داده شد.

شجاعی در ادامه از سانحه هوایی تهران – یاسوج و تلاش اداره کل پزشکی قانونی یاسوج و فارس نیز سخن گفت و افزود: درحادثه اخیر که هواپیما به کوه دنا برخورد کرد و متاسفانه 66 نفر از هموطنانمان دراین سانحه جان باختند، گروه امدادی به کمک آمدند اجساد را پیدا و تحویل دادند، دراین سوانح هیچ جسم سالمی باقی نمی‌ماند وقتی هواپیما با سرعت 700 کیلومتر به کوه برخورد می‌کند و آهن‌ها تکه تکه می‌شوند انسان هم سالم باقی نمی‌ماند، تعدادی از جنازه‌ها درحد نیم تنه و باقی قطعات است که به زحمت شناسایی و تجمیع شده اند با تلاش پزشکی قانونی هشت پیکر کامل و به خانواده هایشان تحویل داده شد، دراین رابطه زحمات بسیار زیادی انجام می‌شود و ما از یک تکه کبد و روده هم آزمایش و به هویت فرد الحاق کردیم. هر وقت که کار شناسایی و جستجوی قطعات انجام شود سازمان پزشکی قانونی چند روز بعد نتایج را اعلام خواهد کرد. 

وی در تشریح آخرین نشست منطقه‌ای سازمان پزشکی قانونی و اینکه پزشکی قانونی اسلامی فعال‌تر عمل خواهد کرد، افزود: در سال 86 یک تشکیلات سازمان پزشکی قانونی کشور‌های اسلامی فعال شد که پس از مدتی تقریبا غیرفعال گردید، چندی قبل سازمان پزشکی قانونی از 20 کشور اسلامی برای احیای آن دعوت کرد که تصمیمات خوبی گرفته و مقرر شد که اولا این سازمان جامع‌تر و بیشتر از کشور‌های اسلامی عمل کند و نه تنها کشور‌های اسلامی بلکه کشور‌های آسیایی و آفریقایی را تحت پوشش قرار دهدو یک سازمان جامع‌تر و کامل تری باشد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان ساخت: همان ایده‌ای که مد نظر رئیس جمهور مبنی براینکه ما می‌توانیم یک اتحادیه‌های منطقه‌ای تشکیل و هماهنگی‌های کاری انجام دهیم سازمان پزشکی قانونی کشور دراین رابطه پیش قدم و اتحادیه کاری تشکیل شد، اما عنوان آن را می‌خواهیم فراتر دهیم و کشور‌های غیراسلامی متقاضی را تحت پوشش قرار دهیم، ریاست دوره‌ای در دو سال اول به عهده ایران گذاشته شده است و دبیرخانه دائمی در تهران تصویب و دبیر کل به مدت 4 سال از ایران انتخاب شد دراین رابطه کنفرانس علمی خواهیم داشت که به تقاضای کشور‌هایی که درخواست به عضویت در آمدن این سازمان را دارند رسیدگی می‌شود و همچنین برای اسم جامع ترو همکاری‌های علمی و آموزشی تصمیم گیری خواهیم داشت.

آزمون استخدامی قوه قضاییه و سهمیه سازمان پزشکی قانونی از دیگر مباحث مطرح شده بود که شجاعی دراین رابطه گفت: خوشبختانه در چند مقطع برای سازمان پزشکی قانونی سهمیه قرار دادند، سهمیه خوبی بود و عمدتا در حوزه ردیف پزشکان بود و در شهرستان‌هایی که مورد نیاز بود اعلام کردیم و 95 درصد موارد هم جذب شدند جز در یکی دو شهرستان که متقاضی نداشت، گوشه‌ای از مشکلات رفع شده است، اما اگر بخواهیم نیازهایمان رفع شود باید مجوز‌های بیشتری داده شود نه تنها در بحث پزشکی و پزشکان بلکه باید در نوع تخصصی هم مجوز داده شود، سازمان پزشکی قانونی در قسمت پشتیبانی و اداری هم کمبود‌هایی دارد که در اینده باید مجوز‌هایی داده شود. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه متوفیات حوادث رانندگی در چند سال گذشته سیر نزولی خوبه داشته است، اضافه کرد: علیرغم اینکه تعداد سفر‌ها و خودرو‌ها بیشتر شده است، اما کاهش هم داشته ایم و این جای بسیار خرسندی است، سال‌های اول درصد کاهش خیلی بالا بوده است، اما در حال حاضر کاهش به اندک رسیده است در مجموع 10 ماهه سال 96، 3 دهم و در آمار مقایسه سال گذشته 7 دهم درصدکاهش داشته ایم.

به گفته شجاعی حوادث تصادفات در سال 96 نسبت به سال 95 مجموعا 13 هزار و 874 مورد بوده است در حالی که در سال گذشته امار جزئی در ده ماهه در مصدومین کاهش یافته و در متوفیات 4 دهم درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور معتقد است دراین رابطه به ثبات رسیده ایم، اما اگر این ثبات در خودرو‌ها هم بود قطعا به یک کاهش خوبی می‌رسیدیم.

وی گفت: استان فارس به خاطر تردد جاده‌ای در بحث تصادفات رکوردار است، در ده ماهه سال 96، 1282 مورد مربوط به استان فارس،995 نفر خراسان رضوی و 985 نفر مربوط به تهران است.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها