در تماس تلفنی ایلدیریم با العبادی مطرح شد؛

عقب‌نشینی ترکیه؛ آنکارا بی‌اجازه بغداد در عراق اقدام نظامی نمی‌کند

عقب‌نشینی ترکیه؛ آنکارا بی‌اجازه بغداد در عراق اقدام نظامی نمی‌کند
سه شنبه 7 فروردين 1397 - 13:12

طبق بیانیه نخست‌وزیری عراق، نخست‌وزیر ترکیه ضمن اعلام احترام کشورش به حاکمیت عراق، تأکید کرده که کشورش بدون اجازه بغداد هیچ اقدام نظامی در عراق انجام نخواهد داد.

العالم _ ترکیه

دفتر نخست‌وزیری عراق امروز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، خبر تماس تلفنی نخست‌وزیر ترکیه با حیدر العبادی را تأیید کرد.

دفتر «حیدر العبادی» در این بیانیه اعلام کرد که «بینالی ایلدیریم» همتای ترکیه‌ای، پیروزی‌های عراق بر تروریسم داعشی و موفقیت در حفظ وحدت عراق را تبریک گفته و تأکید کرده که ترکیه به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد.

بینالی ایلدیریم در این تماس تلفنی گفته است که هیچ توافقنامه‌ای میان بغداد و آنکارا برای تعقیب عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) وجود ندارد و «آنچه رخ داده، عدم دقت در ترجمه است، چرا که میخواستیم بگوییم که ما (ترکیه) بدون موافقت دولت عراق هیچ عملیاتی (درخاک این کشور) انجام نخواهیم داد و مقصودمان هم این نبود که با آن (بغداد) توافق کرده‌ایم».

این سخنان نخست‌وزیر ترکیه عقب‌نشینی از اظهارنظرهای قبلی مقامات این کشور درباره عراق است. رجب طیب اردوغان چهارشنبه هفته گذشته درباره حضور پ.ک.ک در سنجار عراق هشدار داد و گفت: «اگر بغداد شهر سنجار را از پ.ک.ک پاکسازی نکند ما این کار را انجام می‌دهیم... اگر حملات پ.ک.ک از خاک عراق به ترکیه ادامه یابد، از این هم فراتر می‌رویم».

رئیس جمهور ترکیه در این سخنان که بی‌احترامی به حاکمیت عراق قلمداد می‌شود، گفته بود که اگر عملیات بغداد در سنجار با شکست مواجه شود، «آنچه لازم می دانیم، انجام می‌دهیم» (جزئیات بیشتر).

اکنون دفتر نخست‌وزیری عراق  تأکید کرده که نخست‌وزیر ترکیه در تماس تلفنی گفته که آنکارا به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد که آن را نقض کند.

العبادی همچنین در این بیانیه گفته، «در سفرش به موصل به نیروهای عراقی دستور داده که بر مرزها کاملا مسلط شوند و به هیچ جنگجوی خارجی اجازه حضور ندهند». نخست‌وزیر عراق تاکید کرده است که مرزهای کشورش [با سوریه] اکنون کاملا تحت کنترل ارتش عراق است و عراق اجازه نخواهد داد که ترکیه تعرضی به خاکش بکند. 

پیشتر، «حاکم الزاملی» رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق اعلام کرده بود که ارتش آماده مقابله با هرگونه تهدیدات ارتش ترکیه است. الزاملی از دولت عراق خواسته است که هر چه سریعتر برای جلوگیری از مداخله نظامی ترکیه اقدام کند.

در پی این تحولات، گروهگ «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) چند روز گذشته اعلام کرده بود که عناصر این گروهک از منطقه سنجار عراق عقب نشینی می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها