همایش بین المللی «تاشکند» با امضای بیانیه نهایی به پایان رسید

همایش بین المللی «تاشکند» با امضای بیانیه نهایی به پایان رسید
چهارشنبه 8 فروردين 1397 - 10:04

همایش بین المللی «افغانستان روند صلح آمیز، همکاری در زمینه امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای» در «تاشکند» با امضای بیانیه نهایی به پایان رسید.

العالم- آسیا 

 همایش بین المللی «افغانستان روند صلح آمیز، همکاری در زمینه امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای» در «تاشکند» شب گذشته با امضای بیانیه نهایی به پایان رسید.

در این بیانیه نهایی شرکت کنندگان همایش تأکید کردند که صلح و امنیت در افغانستان برای تامین ثبات و شکوفایی در منطقه و توقف خشونت و رنج‌های چندین ساله مردم افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این بیانیه آمده است: اعتراف می‌کنیم که تلاش‌های افغانستان توام با همکاری منطقه‌ای در زمینه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی در برقراری صلح و شکوفایی در این کشور و تمام منطقه اهمیت کلیدی دارد.  

برای حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی و همچنین وحدت ملی افغانستان و تلاش مردم و دولت آن جهت تامین صلح، ثبات و توسعه این کشور احترام قائل هستیم.

همچنین از تلاش‌های کشورهای آسیای مرکزی مبنی بر پیشبرد روند صلح آمیز و توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان و حضور آنها در جریانات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای حمایت می‌کنیم.

از پیشنهاد دولت وحدت ملی در مورد آغاز مذاکرات مستقیم با «طالبان» بدون هیچ پیش شرطی حمایت کرده و از این گروه درخواست می‌کنیم این پیشنهاد را تحت سرپرستی و تلاش‌های افغانستانی ها و طبق قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد بپذیرند.

همچنین از تمام کشورها درخواست می‌کنیم برای حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام قائل شوند و برای تامین امنیت، ثبات و شکوفایی این کشور در امور داخلی آن دخالت نکنند.

اجرای به موقع طرح‌های منطقه‌ای در زمینه های بازرگانی و ترانزیتی، انرژی، زیربنایی و ارتباطی به سود مردم منطقه است.

از دولت ازبکستان بابت مهمان نوازی و سازماندهی عالی همایش تاشکند و همچنین تلاش‌های قاطع مبنی بر ایجاد اجماع پایدار منطقه‌ای و بین المللی در مسئله صلح، امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای قدردانی می‌کنیم.

این بیانیه نهایی در شهر تاشکند توسط نمایندگان کشورهای ازبکستان، افغانستان، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایران، ایتالیا، ژاپن، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، انگلستان، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به امضا رسید.

فارس

پربیننده ترین خبرها