رایزنی تلفنی ترامپ و مرکل درباره روابط فراآتلانتیک

رایزنی تلفنی ترامپ و مرکل درباره روابط فراآتلانتیک
چهارشنبه 8 فروردين 1397 - 11:03

سران آلمان و آمریکا درباره روابط دو کشور و به ویژه مسایل اقتصادی و تجاری به تبادل‌نظر پرداختند.

العالم _ اروپا

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در جریان گفت‌وگوی تلفنی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسایل مربوط به تعرفه‌ها رایزنی کرد.

کاخ‌سفید و دفتر صدراعظم آلمان این خبر را تائید کردند.  «اشتفان زابرت» سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که مرکل بر لزوم گفت‌وگو میان اتحادیه اروپا و آمریکا درباره مبانی قوانین تجارت جهانی تاکید کرد. هر دو طرف ابراز امیدواری کرده‌اند که همکاری میان طرفین هر چه بیشتر گسترش یابد.

ترامپ مدتی است که جنگ تجاری خود را با کشورهای دیگر به ویژه با رقیب اصلی خود چین آغاز کرده است. در اقدامی جدید رئیس‌جمهور این کشور تعرفه بر واردات فلزات اساسی فولاد و آلومینیوم تعیین کرد. این فلزات زیربنای اصلی صنعت جهان محسوب می‌شود و ترامپ معتقد است که تجارت‌های دوجانبه‌ای که کشورهای مختلف با هم دارند به ضرر آمریکا تمام می‌شود. 

وی  تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و ۱۰ درصد برای واردات آلومینیوم تعیین کرد. این اقدام موجب نارضایی شرکت‌های داخلی آمریکا از یک‌سو و کشورهای اروپایی شده است. شرکت‌های داخلی آمریکا که محصولات اصلی آنها با این دو فلز تولید می‌شود، اعتراض کردند. 

در دیگر سو، اتحادیه اروپا معتقد است که این اقدام ترامپ اعلام جنگ تجاری است و آنها نیز مجبور خواهند شد به چنین اقدامات تعرفه‌ای دست بزنند، چنین اقداماتی برخلاف تجارت جهانی است که ترامپ از کمپین‌های انتخاباتی ریاست جمهوری به این مسئله اعتراض داشت و قراردادهای تجاری مانند نفتا را به ضرر این کشور می‌دانست.

صندوق بین‌المللی پول هم در اعتراضی به این اقدام ترامپ آن را به ضرر کشورهای دیگر و حتی خود آمریکا دانسته است. 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها