نخستین رآکتور اتمی امارات متحده عربی ساخته شد

نخستین رآکتور اتمی امارات متحده عربی ساخته شد
چهارشنبه 8 فروردين 1397 - 12:27

کار ساخت نخستین رآکتور از چهار رآکتور اتمی در امارات متحده عربی به پایان رسید

العالم- آسیا

سازنده این رآکتور که در عین حال نخستین رآکتور اتمی در یک کشور عربی به شمار می‌رود، یک شرکت کره‌ای به نام الکتریک پاور است. وزارت انرژی کره جنوبی اعلام کرد سوخت‌گیری واحد شماره یک نیروگاه «البرکه» در ماه مه آغاز خواهد شد. البته زمان دقیق بهره‌برداری از واحد یک این نیروگاه که در نزدیکی ابوظبی واقع شده، هنوز اعلام نشده است.

به نوشته بلومبرگ، این رآکتور همچنین نخستین سایت تولید انرژی هسته‌ای تجاری در خاورمیانه پس از ایران است.

واحد یک نیروگاه برکه شامل نخستین رآکتور از چهار خط تولید انرژی هسته‌ای در این نیروگاه است که شرکت الکتریک پاور ساخت آنها را به عهده دارد. هزینه ساخت این رآکتورها که قرار است ۵۶۰۰ مگاوات برق تولید کنند، حدود ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

کشور نفت‌خیز امارات در حال حاضر شش درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. محمد حمادی، مدیر اجرایی شرکت انرژی اتمی امارات در تاریخ ۹ اسفند گذشته در یک نشست مطبوعاتی در ابوظبی گفته بود دولت این کشور مصمم است تا از این پس ۲۵ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق سوخت هسته‌ای تولید کند.

واحد یک نیروگاه برکه قرار بود در سپتامبر ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد، اما شرکت انرژی اتمی امارات با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ اعلام کرد که به دلیل زمان‌بر بودن «روند اطمینان‌یابی از امنیت سایت مطابق با استاندرادهای جهانی»، این پروژه به تعویق می‌افتد. شرکت کره‌ای به امارات تضمین داده که تأسیسات هسته‌ای موضوع قرارداد از نوع موسوم به «واحد نسل سوم» به طراحی مدرن است که در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و بریتانیا استفاده می‌شود.

کار ساخت نیروگاه برکه از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شده و هم اکنون کار ساخت پروژهای واحد دو ۹۲ درصد، واحد سه ۸۱ درصد و واحد چهار ۶۶ درصد پیشرفت داشته است. شرکت کره‌ای الکتریک پاور می‌گوید با دولت امارات برای یک پروژه هسته‌ای دیگر در نزدیکی مرز این کشور با عربستان سعودی به توافق رسیده است.

امارات با وجود در اختیار داشتن ذخایر نفتی، هم‌ اکنون بخش مهمی از انرژی مورد نیاز خود برای تولید برق را از طریق واردات گاز تأمین می‌کند.

از میان کشورهای عربی، عربستان سعودی و مصر نیز تاکنون اعلام کرده‌اند که طرح‌هایی برای تولید انرژی هسته‌ای دارند.

به نوشته بلومبرگ، عربستان قصد دارد تا برای رهایی از وابستگی به انرژی فسیلی و نیز برای پیشی گرفتن از رقیب منطقه‌ای خود یعنی ایران، ظرف ۲۵ سال آینده با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰ میلیارد دلار دست کم ۱۶ رآکتور هسته‌ای بسازد. این کشور بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است.

یورونیوز

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها