نقش عربستان در شکل گیری و تقویت گروههای تروریستی

نقش عربستان در شکل گیری و تقویت گروههای تروریستی
چهارشنبه 8 فروردين 1397 - 19:16

رییس جامعه شیعیان مسکو می گوید عربستان در شکل گیری و تقویت گروههای تروریستی نقش دارد.

العالم ـ گزارش

علمای اسلامی روسیه با اشاره به روشنگری ایران علیه جریان تروریسم تکفیری و مبارزه با آن درمنطقه خاورمیانه می گویند که عربستان در شکل گیری و تقویت گروههای تروریستی نقش دارد.

رئیس جامعه شیعیان مسکو می گوید، ایران در مبارزه و سرکوب تروریسم و افراط گرایی صادقانه رفتار می کند و اقدامات این کشور الگویی برای مقابله با این پدیده در عرصه بین المللی است.
«نظامی بالوغلانوف» مبارزه ایران با تروریسم را با آنچه که عربستان سعودی و متحدانش در این عرصه انجام می دهند، کاملا متفاوت خوانده و خاطرنشان کرده است، عربستان سعودی و برخی متحدان آن کشور نه تنها با تروریسم مبارزه نمی کنند بلکه در شکل گیری گروه های تروریستی و تقویت این گروه ها نقش مستقیم دارند. 
این شخصیت مسلمان روسیه معتقد است که باید اقدامات ایران در عرصه مبارزه با تروریسم و جریان تکفیری الگو قرار گیرد و سیاست تقسیم تروریست ها به گروه های خودی و تروریست های خطرناک منسوخ شود. 

تروریسم دشمن اصلی امت اسلامی
البیر کورگانف مفتی شهر مسکو پایتخت روسیه می گوید تروریسم امروز دشمن اصلی امت اسلامی است و نه فقط به کشورهای اسلامی حمله و مسلمانان را به خاک و خون می کشد، بلکه به اعتبار و وجهه اسلام نیز ضربه می زند.
به گفته کورگانف، تروریسم به دین اسلام ضربه می زند و به عنوان ابزار ازسوی دشمنان مسلمانان استفاده می شود، به همین دلیل باید در مبارزه با آن هوشیار بود.
وی معتقد است که ایران در مبارزه با تروریسم برعکس برخی کشورهای منطقه و قدرت های بین المللی مصمم بوده و بازی نمی کند. 
مفتی مسکو خاطرنشان کرد: شهدا بهایی است که کشورهای اسلامی در مبارزه با تروریسم می پردازند و ایران چه در عرصه داخلی در مبارزه با تروریست های مورد حمایت برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی و چه در کمک به کشورهای همسایه خود در خاورمیانه در این عرصه پیشگام است و شمار زیادی از فرزندان خود را اهدا کرده است.
پیشگامی ایران در مبارزه با تکفیری ها 
«نفیق الله آشیروف» ازمدیران شورای مفتیان روسیه، عالی ترین نهاد اسلامی این کشور خاطرنشان کرده که ایران در روشنگری در مورد تروریسم تکفیری در عرصه جهانی پیشگام است.
آشیروف با ارزشمند خواندن نقش ایران در این عرصه می گوید: هیچ کشوری در این عرصه مهم مانند ایران مبارزه نمی کند و دستگاه روحانیت ایران در این حوزه نقش پیشرو برعهده گرفته است.
به گفته این روحانی برجسته روسیه، علمای اسلامی باید مراقب باشند جوانان مسلمان در دام تروریست ها و افراط گرایان نیافتند، روحانیون در آشنایی مردم با دین اسلام و اصول شریعت و مهم تر از همه توطئه های دشمنان اسلام که در شرایط کنونی به صورت تروریسم و افراط گرایی تجلی یافته نقش بسیار مهمی برعهده دارند.
ضرورت اتحاد اسلامی در مبارزه با تروریسم
«دمیر حسین اف» مفتی شهر سن پترزبورگ و مناطق حومه این شهر نیز معتقد است که باید با اتحاد اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات برای مبارزه با تروریست ها اقدام کرد.
وی به مبارزه ایران با تروریسم و افراط گرایی اشاره و اضافه کرد که تلاش های ایران در این عرصه بسیار ارزشمند است به گونه ای که آن را نمی توان نادیده گرفت. 
مفتی مسلمانان منطقه سن پترزبورگ و حومه می گوید: در مساله انتشار تروریسم در خاورمیانه از جمله سوریه، عراق و افغانستان، آمریکا و قدرت های غربی و برخی کشورهای عربی مسئول هستند.
حسین اف معتقد است که این کشورها با اقدامات خود بویژه مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت از تروریست ها، زمینه را برای گسترش تروریسم و افراط گرایی فراهم کردند.
به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این باورند که پدیده تروریسم بخش مهمی از نقشه های آمریکا برای تسلط بر کشورهای منطقه خاورمیانه با هدف غارت منابع طبیعی وثروت های این منطقه است.
به عقیده تحلیل گران سیاسی، آمریکا پس از رویداد 11 سپتامبر 2001 بهانه برای لشکرکشی به کشورهای اسلامی را به دست آورد و هر چند که اکثر تروریست های شرکت کننده در این رویداد در نیویورک و واشنگتن، اتباع عربستان سعودی بودند، آمریکا با این کشور روابط نزدیک دارد و سالانه دهها میلیارد دلار تسلیحات و ادوات نظامی به این کشور می فروشد. 
این گونه رفتار آمریکا از یک طرف و حمایت آشکار و پنهان واشنگتن و متحدانش از تروریست ها و ایدئولوژی تکفیری از سوی دیگر، اهداف و مقاصد شوم آنها در خاورمیانه را برای تضعیف کشورهای این منطقه برملا می کند.

پربیننده ترین خبرها