سفیر آمریکا «محمود عباس»‌ را تهدید کرد

سفیر آمریکا «محمود عباس»‌ را تهدید کرد
پنج‌شنبه 9 فروردين 1397 - 11:52

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی از تصمیم واشنگتن برای تغییر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در صورت عدم مذاکره با رژیم صهیونیستی، خبر داد.

العالم _ فلسطین اشغالی

«دیوید فریدمن»‌ سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی گفت: در صورتی که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل مذاکره نکند، واشنگتن او را از سمتش برکنار می‌کند.

این تهدید در حالی انجام شده است که چندین دور مذاکره طی بیش از 20 سال گذشته برای فلسطین بی‌نتیجه بوده و سرانجام دونالد ترامپ در اواخر سال گذشته میلادی اعلام کرد که آمریکا بزودی سفارت خود در تل‌آویو را به قدس منتقل می‌کند؛ اقدامی که کارشناسان متعدد آن را به معنای مرگ مذاکرات سازش (صلح خاورمیانه) توصیف کردند.

فریدمن در مصاحبه با هفته‌نامه «شِویع» گفت که صبر آمریکا در برابر عباس به سر آمده و تاکید کرد اگر او مذاکرات صلح با اسرائیل را ادامه ندهد، واشنگتن فرد دیگری را جایگزین عباس می‌کند.

به نوشته «تایمز اسرائیل» وی با بیان اینکه آمریکا برای جایگزینی عباس، گزینه‌هایی نیز دارد، توضیح داد: «اگر ابومازن تمایلی به مذاکره نداشته باشد، مطمئنم فرد دیگری این کار را خواهد کرد».

طبق بخش‌هایی از این مصاحبه که منتشر شده، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی همچنین افزود: «اگر عباس خلأ (قدرت) ایجاد کند، مطمئنم فرد دیگری جای او را پر خواهد کرد و آنگاه ما (روند سازش را) پیش خواهیم برد».

این اولین بار است که یک مقام آمریکایی بعد از قطع رابطه عباس با تیم مذاکره کننده واشنگتن به‌خاطر اعلامیه قدس، به طور رسمی درباره تغییر وی هشدار می‌دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه 15 آذر ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

این  تصمیم، اعتراض‌های متعدد رسمی و غیر رسمی را در منطقه و دیگر نقاط جهان برانگیخت و سبب درگیری‌ نظامیان اسرائیلی با جوانان معترض فلسطینی شد که چند شهید و دهها مجروح بر جای گذاشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها