اعلام فرانسه برای حمایت از کردهای سوری/ ترکیه به پاریس هشدار داد

اعلام فرانسه برای حمایت از کردهای سوری/ ترکیه به پاریس هشدار داد
جمعه 10 فروردين 1397 - 14:24

اعلام رئیس جمهور فرانسه برای حمایت از کردهای سوری با هدف برقراری ثبات در شمال شرق این کشور از طریق گسیل نیروهای نظامی، واکنش شدید مقامات ترکیه را برانگیخته است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رویترز، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به نیروهای دموکراتیک سوریه وعده داده است تا برای بر قراری ثبات در شمال شرق سوریه و مقابله با تروریست های داعش، از کردهای سوری حمایت کند.

به دنبال اظهارات رییس جمهور فرانسه، «بکر بوزداغ» معاون و سخنگوی دولت ترکیه امروز (جمعه) با هشدار به پاریس تاکید کرد که مانع کمک فرانسه به یگان‌های مدافع خلق (YPG) در شهر منبج خواهند شد.

مقام های کرد تاکید کرده اند که رئیس جمهور فرانسه متعهد شده است تا نظامیان این کشور را به منطقه اعزام کند. ماکرون در محافل سیاسی فرانسه به شدت به خاطر واکنش نامناسب به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه کردهای وای پی جی با انتقاد روبرو شده است.

کردهای وای پی جی متحد اصلی آمریکا در عملیات علیه تروریست های داعش به شمار می روند ولی ترکیه این گروه را در فهرست سازمان های تروزیستی قرار داده و از آمریکا و متحدان غربی اش خواسته است تا همکاری با این کردهای سوریه را متوقف کنند.

ماکرون برای نخستین بار با هیئتی شامل کردهای وای پی جی دیدار کرده است. دفتر رئیس جمهور فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهور به قربانیان و نقش تعیین کننده نیروهای دموکراتیک سوریه در جنگ با داعش احترام می گذارد. وی به کردهای سوریه اطمینان داده است که فرانسه برای برقراری ثبات و امنیت در شمال شرق سوریه از آنها حمایت خواهد کرد تا مانع از هرگونه شورش و خرابکاری داعش شود.

به گزارش تسنیم، فرانسه مانند آمریکا اقدام به ارسال تسلیحات نظامی برای کردهای سوریه کرده و همچنان به آموزش کردهای وای پی جی برای مقابله با داعش ادامه می دهد.

فرانسه نیز مانند سایر متحدان غربی اش از منتقدان جدی و بزرگ عملیات ارتش ترکیه علیه کردهای وای پی جی در منطقه عفرین به شمار می رود. این عملیات در دو ماه اخیر ادامه داشته است.

ماه گذشته آمریکا و فرانسه از ترکیه خواستند تا عملیات در شمال سوریه را متوقف کند و از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار توقف درگیری در سراسر خاک سوریه شده است، تبعیت نماید. البته این قطعنامه عملیات نظامی علیه داعش، القاعده و سایر گروه های وابسته به آنها و گروه هایی را که شورای امنیت آنها را تروریستی دانسته، مستثنی کرده است.

پربیننده ترین خبرها