اتحادیه اروپا و نروژ «پاسخ نامتناسب و رفتار غیرقابل قبول» صهیونیست‌ها در روز زمین را محکوم کردند

اتحادیه اروپا و نروژ «پاسخ نامتناسب و رفتار غیرقابل قبول» صهیونیست‌ها در روز زمین را محکوم کردند
شنبه 11 فروردين 1397 - 22:11

مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا می‌گوید صهیونیست‌ها حق دفاع از «مرزهای خود» را دارند ولی نباید دیروز از گلوله جنگی استفاده می‌کردند؛ وزیر خارجه نروژ هم گفته که این کار اساساً غیرقابل قبول است.

العالم _ اروپا

«اینه ماری اریکسن» وزیر خارجه نروژ در واکنش به تیراندازی نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌های بی‌سلاحی که در راهپیمایی «روز زمین» شرکت کرده بودند، رفتار صهیونیست‌ها را «غیرقابل قبول» خواند.

دیروز جمعه هزاران نفر از اهالی غزه، با برپایی راهپیمایی سالانه «بازگشت» در چهل و دومین سالگرد روز زمین، اجرایی شدن قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و ایجاد امکان بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های غصب‌شده را خواستار شدند.

راهپیمایی فلسطینیان در سالگرد روز زمین یادآور تصمیم رژیم صهیونیستی در زمینه مصادره ۲۱ هزار کیلومتر مربع از اراضی فلسطین در ۳۰ مارس سال ۱۹۷۶ است.

شهروندان فلسطینی که هیچ‌گونه سلاحی در دست نداشتند، در این راهپیمایی به سمت حصاری مرزی که نوار غزه  را از اراضی اشغال شده در ۱۹۴۸ جدا می‌کند رفتند ولی با آتش سلاح نظامیان صهیونیست که با گلوله‌های جنگی پر شده بود، مواجه شدند.

۱۶ فلسطینی شهید و صدها تن دیگر مجروح شدند؛ امروز در فلسطین عزای عمومی اعلام شده بود.

وزیر خارجه نروژ با اشاره به پاسخ نامتناسب نظامیان صهیونیست به یک راهپیمایی صلح‌آمیز، گفت که «شرایط غزه نگران‌کننده است و تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان غیرقابل قبول است.»

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به این ماجرا واکنش نشان داده است.

در بیانیه موگرینی به استفاده نظامیان صهیونیست از «گلوله‌های جنگی» استفاده شده و ضمن همدردی با خانواده شهدای فلسطینی، این نکته به رژیم صهیونیستی یادآور شده که «حق دفاع از مرزهای خود را دارید ولی استفاده از زور باید متناسب باشد.»

فدریکا موگرینی تحقیق در خصوص صحت گزارش‌ها و علت استفاده از گلوله جنگی برای مقابله با تظاهرکنندگان را هم خواستار شده و نهایتاً درخواست «رفع حصر غره و بازگشایی همه گذرگاه‌ها» را برای چند دهمین بار تکرار کرده است.

پربیننده ترین خبرها