زاخارووا: زندگی در غوطه‌شرقی دمشق در حال بازگشت به حالت عادی است

زاخارووا: زندگی در غوطه‌شرقی دمشق در حال بازگشت به حالت عادی است
يکشنبه 12 فروردين 1397 - 11:19

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که زندگی در غوطه شرقی دمشق در حال بازگشت به حالت عادی است.

العالم _ اروپا

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد زندگی در غوطه شرقی در سوریه به زودی به حالت عادی بازخواهد گشت.

وی در گفتگو با کانال پنج تلویزیون روسیه افزود: «تحولات چشمگیری در این منطقه از سوی سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه گزارش شده است و روند تخلیه غیرنظامیان و آزادسازی شهر ادامه دارد. پس از مدت کوتاهی غوطه شرقی شرایطی همانند حلب را خواهد داشت، شهری که حدود یکصد تا دویست هزار نفر از ساکنانش به خانه هایشان بازگشته اند. اگرچه این تعداد کمتر از جمعیت این شهر در زمان قبل از جنگ است، اما گواه آن است که زندگی در حال بازگشت به حالت عادی است.»

از سوی دیگر ارتش سوریه، روز گذشته از پایان عملیات تخلیه از جنوب غوطه شرقی دمشق و ادامه نبرد برای بازپس‌گیری کنترل شهر دوما، آخرین منطقه تحت سیطره گروه‌های معارض خبر داد.

بعد از خروج بیش از 45 هزار تن از عناصر مسلح و غیرنظامی از جنوب غوطه شرقی طی 8 روز اخیر، نیروهای دولتی سوریه کنترل بیش از 95 درصد از مساحت غوطه شرقی را به دست گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین شکست گروه‌های شورشی بعد از شکست در شهر حلب در اواخر سال 2016، شکست در غوطه شرقی در حومه پایتخت محسوب می‌شود که از سال 2012 این منطقه را به اشغال خود درآورده‌اند.

یک افسر ارشد، روز گذشته طی نطقی از تلویریون رسمی سوریه، گفت: «ما پیروزی مستمر بر پروژه تروریسم را اعلام می‌کنیم. این پیروزی‌ها نقطه عطفی در روند جنگ در سوریه به‌شمار می‌رود.»

وی افزود: «تصمیمات قاطعی گرفته است که هیچ بازگشتی از آن نیست و آن پاکسازی وجب به وجب از خاک سوریه از حضور گروه‌های تروریستی.»

از سوی دیگر، فرماندهی ارتش سوریه، شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یگان‌هایی از نیروهای مسلح ما با همکاری نیروهای همپیمان و متحد دستاوردهای نظامی کسب و کنترل تمامی شهرها و شهرک‌های غوطه شرقی را باز پس گرفته‌اند. همزمان، عملیات نبرد در حومه شهر حومه برای آزادسازی آن از تروریسم ادامه دارد.»

وزارت خارجه روسیه نیز صبح امروز- یک‌شنبه- تائید کرده دوما هنوز در کنترل شورشیان قرار دارد.

بسیاری از ناظران سقوط دوما را «بزرگترین» شکست نظامی شورشیان از سال 2016 توصیف می‌کنند. این شهر، مرکز اعتراضات در حومه دمشق بود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها