آیا «راهپیمایی بازگشت» آغازگر استراتژی جدید مقابله با رژیم صهیونیستی است؟

آیا «راهپیمایی بازگشت» آغازگر استراتژی جدید مقابله با رژیم صهیونیستی است؟
دوشنبه 13 فروردين 1397 - 16:32

«راهپیمایی بزرگ بازگشت» که روز جمعه با حضور صدها هزار فلسطینی ساکن نوار غزه برگزار و طی آن ۱۶ فلسطینی شهید و صدها نفر دیگر زخمی شدند، دارای ابعاد عمیق و حاوی پیام‌های آشکاری است.

العالم _ فلسطین اشغالی

«عوض ابودقه» کارشناس و پژوهشگر رسانه‌ای فلسطین در مقاله‌ای به بررسی ابعاد و پیام‌های راهیپمایی بزرگ بازگشت فلسطینیان در نوار غزه پرداخت و نوشت که نخستین پیام این راهپیمایی این بود که ملت ما زنده است و همچنان زنده خواهد ماند و هر تلاشی برای بحران‌سازی و تشدید محاصره علیه ملت فسلطین با هدف دور کردن آن از درگیری با رژیم صهیونیستی هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

از دیگر پیام‌های این راهپیمایی این بود که ملت فلسطین قادر است روش‌های ابتکاری و غیر کلاسیک برای مقابله با صهیونیست‌ها ابداع کرده و افکار عمومی جهان را به درد و رنج خود و جنایت‌های رژیم اشغالگر معطوف کند.

به نوشته ابودقه از دیگر پیام‌های مهم این حادثه بزرگ این بود که فاجعه آوارگی و بی‌خانمان شدن که پدران و نسل‌های گذشته فلسطینی در سال 1948 آن را تجربه کردند و نیز فجایع پس از آن که شاید مهم‌ترین آن اشغال کامل شهر قدس و مسجداالاقصی در سال 1967 باشد، هرگز آمال و آرزوی دشمن مبنی بر اینکه نسل‌های جوان این فجایع را فراموش کنند، محقق نخواهد کرد و می‌بینیم که نوه‌های همان پدران در نزدیک مرز و بدون توجه به اشغالگران و اقدامات آنها، چادر بازگشت برپا کرده‌اند و این پیام روشن را به صهیونیست‌ها می‌دهند که گذشت هفت دهه از درد و رنج و آوارگی هرگز باعث نمی‌شود حق خود در سرزمینمان را فراموش کنیم.

این راهپیمایی بزرگ همچنین پیام‌های دیگری نیز داشت از جمله اینکه اصول، آرمان و حقوق باعث اتحاد ملت فلسطین شد و همه کسانیکه در این راهپیمایی شرکت کرده بودند به دور از وابستگی‌های حزبی، پرچم‌های فلسطین را در دست داشته و شعارهای متحد سر می‌دادند.

پیام دیگر این راهپیمایی نیز به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود مبنی بر اینکه آنچه «معامله قرن» نامیده می‌شود و نیز اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند و با پاسخ کوبنده ملت فلسطین مواجه خواهد شد.

این راهپیمایی عظیم مردمی همچنین می‌تواند آغازگر یک استراتژی ملی جدید فلسطین باشد و همه طیف‌ها و جناح‌های سیاسی تحت رهبری مشترک وارد رویارویی و مقابله با رژیم صهیونیستی شوند که در آن صورت مواضع و تلاش‌های آنها کامل و متحد خواهد بود و تأثیرات مثبتی بر قضیه فلسطین خواهد داشت.

ملت فلسطین در این راهپیمایی ثابت کرد که قادر است با ایمان و اراده پولادین حق خود را بگیرد و عدم پشتیبانی از سوی کشورهای عربی و اسلامی که شاید به دلیل شرایط و وضعیت این کشورها باشد بدون شک در مقابله فلسطینیان با صهیونیست‌ها تأثیر خواهد داشت اما این تأثیر به اندازه‌ای نیست که در برابر تحقق نتایج مانع ایجاد کند.

ابودقه در ادامه با اشاره به موفقیت‌های فلسطینیان در عبور از مرزها و دیوار حایل ایجاد شده در حد فاصل بین اراضی اشغالی سال 1948 و نوار غزه می‌نویسد که فلسطینیان بارها موفق شده‌اند بازدارندگی اسرائیل را به چالش بکشند و هر لحظه احتمال آغاز جنگ جدید وجود دارد و در همین رابطه روزنامه صهیونیستی معاریو در شماره روز جمعه خود وضعیت نوار غزه تحت محاصره را به زودپزی تشبیه کرد که بخار پشت در آن جمع شده و به حد انفجار رسید و سوپاپ‌های مسئول آزادسازی فشار درون زودپز نیز به خوبی عمل نمی‌کنند.

ابودقه در پایان توصیه می‌کند که از این حادثه عظیم مردمی بهره‌برداری سیاسی و رسانه‌ای شده و بیش از پیش افکار عمومی جهان را به اهداف راهپیمایی بازگشت معطوف داشته و برای رسوا کردن رژیم اشغالگر و تجاوزات آن تلاش شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها