اعلام شناسایی علنی اسرائیل؛ محمد بن سلمان کجا میرود؟!

اعلام شناسایی علنی اسرائیل؛ محمد بن سلمان کجا میرود؟!
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 00:39

ولیعهد سعودی در گفتگویی اعتراف کرد که کشورش "منافع مشترک" زیادی با رژیم صهیونیستی دارد.

العالم – عربستان سعودی

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در گفتگو با مجله آتلانتیک گفت: ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم.

وی افزود: معتقدیم این حق فلسطینی ها و اسرائیلی ها است که در سرزمین شان زندگی کنند.

ولیعهد سعودی همچنین مدعی شد: در قبال مسجد الاقصی و حقوق ملت فلسطین احساس نگرانی می کنیم. اما هیچ مشکلی با هیچ ملت دیگری نداریم.

بن سلمان گفت: باید به توافقنامه صلح دست یافت تا از این طریق ثبات همگان و برقراری روابط طبیعی تضمین شود.

وی تصریح کرد: چنانچه صلح محقق شود، اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس مصالح مشترکی خواهند داشت.

وی افزود این حق هر ملتی است که در کشور خود در صلح و امنیت زندگی کند.

ولی‌عهد سعودی با تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس علیه ایران، مدعی شد ایران بخشی از «مثلث شرارت» در منطقه است که قصد دارد بر آن حکمرانی کند.

بن‌سلمان در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» در توضیح این مثلث شرارت، مدعی شد: «اولین ضلع این مثلث رژیم ایران است که می‌خواهد ایدئولوژی افراطی خود را رواج دهد...در مثلث شرارت،‌ آنها قصد دارند با توسل به قدرت، یک امپراطوری ایجاد کنند».

وی در ادامه ادعاهایش علیه ایران افزود: «انقلاب اسلامی در سال 1979 رژیمی بر پایه یک ایدئولوژی شرورانه ایجاد کرد...ما با ایدئولوژی رژیم ایران مشکل داریم. مشکل ما این است که از نظر ما آنها حق دخالت در امور ما را ندارند».

ولی‌عهد سعودی درباره رویکردهای «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» رؤسای جمهور پیشین و فعلی آمریکا علیه ایران گفت: «اوباما تاکتیک متفاوتی داشت. اوباما معتقد بود اگر به ایران فرصتی برای گشایش بدهد، آنها تغییر می‌کنند. اما رژیمی با چنین ایدئولوژی به این زودی‌ها باز نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا اقدامات ایران در منطقه را خنثی کنیم. ما این را در آفریقا، آسیا، مالزی، سودان، عراق، یمن و لبنان انجام داده‌ایم. اعتقاد داریم اگر فشار بیاوریم، مشکلات به داخل ایران برمی‌گردد. نمی‌دانیم که رژیم آنها فرو می‌پاشد یا نه اما این مشکل خودشان است».

ولی‌عهد سعودی در پایان ادعاهایش ایران، حزب‌الله، حماس، القاعده و داعش را تهدیدات علیه عربستان برشمرد.

بن‌سلمان همچنین درباره احتمال برقراری مجدد روابط دوستانه با قطر نیز توضیح داد: «این امر روزی باید رخ دهد. امیدواریم سریعتر اتفاق بیافتد. این به آنها بستگی دارد».

البته این اولین باری نیست که محمد بن سلمان از ضرورت برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی سخن می گوید اما آنچه در این میان مهم بنظر می‌رسد آن است که بن سلمان جوان جویای نام در این سخنان مشروعیت رژیم صهیونیستی را کاملا پذیرفته و در عین حال به شکلی علنی آن را اعلام کرده است؛ به باور برخی تحلیل گران بن سلمان با این اقدام در اصل بدنبال تکمیل و تضمین حلقه های حکمرانی تضمین شده خویش در دنیای عرب و بویژه آمریکاست؛ اما با این حرکت و حرکت های مشابه بن سلمان کجا می رسد و عربستان را به کجا می کشاند؟

باید منتظر آینده نه چندان دور ماند ...

پربیننده ترین خبرها