ظریف در بدو ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران:

خارجی‌ها نباید برای مردم سوریه تصمیم بگیرند/آمریکا عامل شکاف‌های قومیتی در سوریه

خارجی‌ها نباید برای مردم سوریه تصمیم بگیرند/آمریکا عامل شکاف‌های قومیتی در سوریه
سه شنبه 14 فروردين 1397 - 18:35

وزیر خارجه ایران با تأکید بر حل بحران سوریه از طریق سیاسی گفت: این راه‌حل را مردم این کشور باید ایجاد کنند و وظیفه دولت‌های خارجی تسهیل این روند است، نه اینکه برای سوری‌ها تصمیم‌ گرفته و قانون اساسی تعیین کنند.

العالم - ایران / سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (سه‌شنبه) پس از ورود به آنکارا برای شرکت در نشست سه جانبه با حضور همتایان ترکیه‌ای و روس خود درباره سوریه در جمع خبرنگاران گفت: بعد از نشست سوچی که با هماهنگی بین سه رئیس جمهور (ایران، روسیه و ترکیه) صورت گرفت، مهمترین اجلاس بین گروه‌های مختلف سوری در سوچی برگزار شد که حرکت بسیار مهمی بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته از طریق روند آستانه توانستیم درگیری‌ها را در سوریه کاهش دهیم، ولی لازم است این روند به روند سیاسی تبدیل شود و سوچی شروع روند سیاسی در سوریه بود که امیدواریم با دقت و درایت، کاری که با تلاش بسیار به نتیجه رسیده بتواند پیگیری شود و یکی از دلایل نشست فردای روسای جمهوری سه کشور برای اطمینان از همین هدف است.

وزیر خارجه کشورمان به تحولات دیگری که در همین فاصله در سوریه رخ داده اشاره کرد و افزود: یکی از این تحولات کم شدن نقش تروریست‌هاست. در این مدت قسمت‌های مهمی از خاک سوریه مخصوصا مناطق نزدیک به پایتخت از تروریست‌ها پاکسازی شد و مهم این است که این کار با خسارات کم انسانی انشاءالله تمام شود و کمترین خسارت انسانی به مردم سوریه وارد شود.

وی یادآور شد: ولی اهمیت کم شدن حضور تروریست‌ها در این قسمت مهم از سوریه قابل توجه است.

حضور آمریکا در منطقه و تشدید شکاف‌های قومیتی در سوریه

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تحول منفی که از اجلاس قبلی سوچی اتفاق افتاده، نحوه حضور آمریکا در منطقه است که باعث شده شکاف‌های قومیتی در داخل سوریه و همینطور تاثیراتش بر منطقه گسترش یابد و سیاست‌های بسیار کوته بینانه‌ای که دولت کنونی آمریکا در سوریه دنبال کرده، خطرات جدی را برای آینده منطقه و سوریه داشته است. البته تجاوزات رژیم صهیونیستی ادامه یافته، ولی نسبت به گذشته شاهد بودیم که افسانه آسیب ناپذیری رژیم صهیونیستی با مقاومت مردم سوریه شکسته است.

وی عنوان کرد: تحولاتی که در عفرین اتفاق افتاده باز هم از این جهت مهم است که ما باید کماکان تأکید کنیم که هیچ توجیهی برای نقض حاکمیت و تمامیت ارضی قابل قبول نیست، گرچه ما متوجه شدیم که حرکت‌های آمریکا و نحوه سوء استفاده این کشور از شکاف‌های قومیتی در داخل سوریه برای بسیاری نگران کننده بوده، ولی بهترین روش برای مقابله با این حرکت‌ها، تقویت حاکمیت مرکزی سوریه و حمایت از این حاکمیت است، برای اینکه بتواند اراضی کشور را در اختیار داشته باشد و مانع از چنین شکاف‌های قومیتی شود.

ظریف افزود: در طول این مدت تحولات مثبت و منفی در سوریه داشته‌ایم و لازم است در جلسه فردا بین وزرای خارجه و جلسه امروز که بین کارشناسان ارشد است و جلسه اصلی با حضور سه رئیس جمهور این موارد بررسی شود.

وزیر خارجه یادآور شد: مهمترین نکته تأکید بر تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و احترام به سیادت دولت سوریه و تمامی اراضی سوریه است و همینطور تعهد مشترک سه کشور برای پیگیری روند سیاسی و روند انسانی در سراسر خاک سوریه.

وی گفت: امیدواریم این نشست بتواند روندی را که در سوچی شروع شد و توفیقات قابل توجهی را داشت و قبل از آن در آستانه شروع شد را با جدیت دنبال کند. 

رغبت زیادی برای حمایت از این روند نبود و حتی کارشکنی شد

وزیر خارجه درباره کارشکنی‌ها غربی‌ها و تاثیر آن بر این روند عنوان کرد: متاسفانه شاهد بودیم از ابتدای این روند آستانه خیلی رغبت زیادی برای حمایت از این حرکت وجود نداشته و حتی کارشکنی وجود داشته است. اما شاهدیم در طول شش هفت سال گذشته که از این بحران بسیار خطرناک در سوریه با حمایت خارجی‌ها از تروریست‌ها گذشته، تنها ابتکاری که توانسته موفق شود و مقداری از تنش‌ها را کاهش دهد، همین ابتکار آستانه بوده و حرکت سوچی نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

حل مشکل سوریه از طریق سیاسی و آن هم توسط مردم این کشور

ظریف ادامه داد: نکته مهم این است که همه باید بپذیریم اولا مشکل سوریه باید از طریق را‌ه‌حل سیاسی حل و فصل شود و ثانیا باید بپذیریم که این راه‌حل سیاسی را مردم سوریه باید ایجاد کنند و وظیفه دولت‌های خارجی و کشورهای دیگر این است که رسیدن به این راه‌حل را تسهیل کنند نه اینکه برای مردم سوریه تصمیم گیری کرده، پیش نویس بدهند و یا قانون اساسی یا گروه‌های مذاکره کننده را تعیین کنند.

وی تصریح کرد: اینها وظیفه مردم سوریه است. نباید گروه‌های خارجی و کشورهای خارجی مخصوصا کشورهای غربی که خودشان را در بسیاری از مواقع قیم بقیه مردم دنیا می‌دانند این حق را به خودشان بدهند روندی که با تلاش فراوان به نتیجه رسیده را بخواهند با دخالت‌هایی که در این مرحله می‌خواهند صورت دهند از مسیر واقعی خود که اجازه به مردم سوریه برای رسیدن به راه‌حل است، منحرف کنند.

پربیننده ترین خبرها