اظهارات سفیر اسراییل خشم سیاستمداران نروژ را برانگیخت

اظهارات سفیر اسراییل خشم سیاستمداران نروژ را برانگیخت
چهارشنبه 15 فروردين 1397 - 21:46

احزاب نروژی به سخنان سفیر رژیم صهیونیستی درباره اقدامات این رژیم در نوار غزه و متهم کردن سیاستمداران نروژی به همکاری با نازی‌ها، به شدت واکنش نشان دادند.

العالم ـ اروپا

اظهارات «رافائل شوتس» سفیر رژیم صهیونیستی در نروژ که منتقدان نروژی سیاست‌های تل‌آویو را به خائنان در دوران جنگ جهانی دوم تشبیه کرده، واکنش‌هایی را در میان سیاستمداران راست‌گرا و چپ‌گرای نروژ به دنبال داشت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، حزب محافظه‌کار حاکم و سوسیالیست‌های چپ‌گرای رقیب این حزب و سرخ‌ها در نروژ، خشم خود را از عباراتی که سفیر رژیم صهیونیستی به کار برده، ابراز کرده‌اند. شوتس این اظهارات را در واکنش به انتقادها از عملکرد رژیم صهیونیستی و آتش گشودن بر روی راهپیمایان فلسطینی در نوار غزه که به  شهادت دستکم ۱۷ تن و مجروحیت بیش از ۱۴۰۰ منجر شد، مطرح کرده است.

«میشائیل تتزشنر» که ریاست گروه امور خارجی و کمیته دفاعی پارلمانی حزب محافظه‌کار حاکم را بر عهده دارد در این مورد به یکی از نشریات نروژی گفت: «سخنان سفیر اسرائیل هم نامناسب است و هم در تضاد با تبادل‌ نظر حرفه‌ای محسوب می‌شود.»

به گزارش فارس، «کارین اندرسن» از حزب سوسیالیست هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «وقتی به تیراندازی به سمت جوانان غیرمسلح انتقاد می‌شود، سفیر اسرائیل اینطور پاسخ می‌دهد. هر کسی که با سیاست‌های (این رژیم) مخالف باشد، تروریست خطاب می‌شود. چنین اقدامی دموکراتیک نیست و غیرقابل قبول است.»

سرخ‌ها هم در توئیتر اخراج دیپلمات اسرائیلی در پاسخ به کشتار فلسینیان را خواستار شده بودند.

شوتس در واکنش به موضع نروژ، با بیان اینکه باید «صفحات تیره تاریخ اخیر» را به نروژی‌ها یادآور شد، گفته «از اینکه در تعاریف شما از یک دیپلمات خوب نمی‌گنجم، عذر می‌خواهم.»

وی همچنین مدعی شده تعداد نروژی‌های همکار با آلمان نازی بیش از نروژی‌هایی بوده که برای محافظت از یهودیان تلاش کرده‌اند.

با وجود کشتار اخیر در مرز غزه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل به ابراز نگرانی بسنده کرده‌اند و تل‌آویو هم درخواست تحقیقات بین‌المللی درباره این حادثه را رد کرده است.

پربیننده ترین خبرها