نشست هیات بین المللی نظارت بر حرمین شریفین در تایلند؛

عربستان، درآمدهای حج را صرف جنگ با مردم یمن می کند

عربستان، درآمدهای حج را صرف جنگ با مردم  یمن می کند
چهارشنبه 15 فروردين 1397 - 23:15

"هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین" با برگزاری کنفرانسی در تایلند، ضمن تاکید بر ناکامی عربستان در نحوه اداره اماکن مقدس مسلمانان، با بهره برداری سیاسی حج از سوی ریاض و سوء استفاده از درآمدهای حاصل آن در جنگ یمن، مخالفت کرد.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه قطری 'العرب'، 'هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین' که مقر آن در مالزی است، با مشارکت برخی نهادهای اسلامی تایلند، نشستی درباره نحوه مدیریت امور حرمین شریفین در این کشور برگزار کرد. 
این نشست خواستار مشارکت کشورها و دولت های اسلامی در اداره امور حرمین شریفین در عربستان شده است. 
در این کنفرانس، شماری از علما، اساتید، پژوهشگران، نمایندگان مراجع دینی، مسئولان دفاتر حج، دانشجویان و شخصیت های دیگر تایلندی حضور داشتند تا پیام خود را درباره نحوه مدیریت امور حرمین شریفین به دولت ریاض منتقل و بر ضرورت مشارکت دادن کارشناسان جهان اسلام در نحوه اداره امور حج، اصلاح برخی روش ها و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای حرمین شریفین، تاکید کنند. 
شرکت کنندگان در این نشست، درباره ناکامی عربستان در نحوه مدیریت حرمین شریفین و تک روی این کشور در اداره امکان مقدس مسلمانان، تبادل نظر کرده و اعلام کردند عربستان از حج به عنوان اهرمی برای فشار آوردن به سایر کشورهای اسلامی جهت کسب منافع سیاسی، سوء استفاده می کند. 
حاضران در این نشست تاکید کردند: عربستان بسیاری از کشورهای اسلامی و افراد را به دلایل سیاسی محروم از ادای مناسک حج می کند. بسیاری از حجاج و عمره گذاران را در خصوص پرونده های سیاسی مرتبط با کشورهایشان بازداشت می نماید. همچنین با نابودی آثار اسلامی، در فراهم کردن زیرساخت های لازم برای حرمین شریفین کوتاهی می ورزد. 
آنها همچنین خاطرنشان کردند، ریاض از منبرهای اسلامی در حمایت از تصمیمات سیاسی خود و تحریک علیه سایر کشورهای اسلامی استفاده می کند. درآمدهای حاصل از حج تمتع و عمره را صرف شاهزادگان و بستن قراردادهایی می نماید که هیچ ارتباطی به حج تمتع و عمره ندارد. 
شرکت کنندگان در این کنفرانس، مخالفت خود را با اقدامات مقامات سعودی در استفاده از حج واجب و عمره علیه مسلمانان مخالفِ سیاست های عربستان اعلام و تاکید کردند، ریاض درآمدهای حاصل از حج را در جنگ یمن هزینه می نماید و با آن از آمریکا تسلیحات چند میلیارد دلاری خریداری می کند. 
علما و شخصیت های تایلندی گفتند، باید گام های عملی برای شرکت دادن مؤسسات و دولت های اسلامی در اداره امور حرمین شریفین اتخاذ شود تا به هنگام موسم حج با موفقیت و بدون فاجعه و مشکلی برگزار شود. 
به گزارش ایرنا  به گفته کارشناسان، وجود اتفاقات مرگبار متعدد در مراسم حج تمتع و کشته شدن هزاران حاجی در این مراسم کفایت و توانایی مقامات آل سعود در اداره یکی از بزرگترین تجمع های مسلمانان را با تردید مواجه کرده است. 
شهادت بیش از 300 تن در سال 2006 ، فرو ریختن ساختمان یک هتل 8 طبقه در مکه مکرمه، آتش‌ سوزی چادرهای حجاج در منا، ریزش تونل‌ها و پل‌ها و سقوط دکل بالابر در کنار خانه خدا ( کعبه ) ثابت کرده که ریاض توانایی لازم را برای اداره حرمین شریفین ندارد. 

پربیننده ترین خبرها