لاوروف: لندن باید به سوالات مشروع مسکو درباره مسمومیت اسکریپال پاسخ دهد

لاوروف: لندن باید به سوالات مشروع مسکو درباره مسمومیت اسکریپال پاسخ دهد
پنج‌شنبه 16 فروردين 1397 - 12:53

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس امنیتی مسکو یک بار دیگر از لندن خواست تا به سوالاتی که در رابطه با مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس مطرح شده پاسخ دهد.

العالم - روسیه

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه با اشاره به موضوع پرونده مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روس در انگلیس تأکید کرد: «لندن نمی‌تواند سوالات مشروع مسکو درباره این موضوع را نادیده بگیرد».

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، هفتمین کنفرانس امنیت بین‌الملل مسکو از روز 4 آوریل (15 فروردین) در هتل «رادیسون» مسکو آغاز به کار کرد و امروز 5 آوریل نیز ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، هیأت‌هایی از 95 کشور از جمله 30 وزیر دفاع و 15 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این کنفرانس امنیتی دو روزه شرکت کرده‌اند. امنیت جهانی و منطقه‌ای و تروریسم بین‌المللی از جمله موضوعات مورد بحث در این کنفرانس هستند.

وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در این کنفرانس امنیتی گفت، روسیه اصرار دارد تا سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تحقیقاتی جامع را درباره مسمومیت «سرگئی اسکریپال» و دخترش در سالزبری انگلیس آغاز کند.

وی افزود: «ما به ارائه پاسخ مقتضی به اقدامات غیردوستانه ادامه می‌دهیم اما در عین حال می‌خواهیم حقیقت در این رابطه مشخص شود. ما اصرار داریم تا تحقیقات گسترده‌ای مطابق با مفاد کنوانسیون منفع گسترش تسلیحات شیمیایی آغاز شود.»

لاوروف ادامه داد: «سوالات کاملا مشروعی را بر اساس کنوانسیون منع گسترش تسلیحات شیمیایی مطرح کرده‌ایم که نباید نادیده گرفته شود. این مسائل در جلسه ویژه سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی نیز تأیید شده است».

نشست فوق‌العاده سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی روز چهارشنبه 4 آوریل (15 فروردین) به پیشنهاد روسیه برگزار شد.

لاوروف در سخنرانی خود در این کنفرانس به استراتژی امنیت ملی اخیر آمریکا نیز اشاره کرد و گفت‌، سیاست‌های آمریکا مبنی بر کاهش آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای بسیار نگران‌کننده است. 

وی افزود: «در زمینه ثبات استراتژیک، واشنگتن تضمین برتبری نظامی و تضعیف برابری در این سیاست را اولویت خود قرار داده است. تلاش‌هایی در حال انجام است تا سامانه موشکی در سراسر جهان مستقر شود. این ظرفیت در حال ایجاد است و فعالیت نظامی ناتو نزدیک مرزهای روسیه رو به افزایش گذاشته است. و در این میان شدیدترین نگرانی‌های ما مربوط به سیاست آمریکا برای کاهش آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای است».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد:‌«مسکو از واشنگتن می‌خواهد تا به صورت مشترک مسائل مربوط به پیمان استارت را حل کنند. ما فرایند نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی روسیه را تکمیل کرده و به تمامی تعهدات خود ذیل پیمان کاهش بیشتر تسلیحات تهاجمی استراتژیک عمل کرده‌ایم. از آمریکا نیز می‌خواهیم تا مطابق با فرایندهای ارائه شده در این پیمان به صورت مشکرت مسئله تجهیز هواپیمابرهای استراتژیک آمریکا را قانونمند کنیم».

وی تأکید کرد: «بیانیه‌های آمریکا سوالات بسیار بیشتری را مطرح کرده بویژه در رابطه با تلاش‌ها برای از بین بردن برخی از مهمترین توافقات بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای ایران، تصمیمات سازمان ملل درباره خاورمیانه، بیانیه پایانی کنفرانس تغییرات جوی و اصول اساسی سازمان تجارت جهانی. ما آثاری از تمایل به تجدیدنظر گرایی در امور جهانی را در خط مشی آمریکا مشاهده می‌کنیم».

دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت: «در عین حال، تا کنون به درخواست مستمر ما برای آغاز گفت‌وگوهایی حرفه‌ای درباره اقدامات اعتمادساز و مقابله با تهدیدات در این حوزه، پاسخ مثبتی داده نشده است نه در واشنگتن و نه در بروکسل».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژانویه 2018 میلادی اعلام کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند و در صورتی که تا قبل از پایان ضرب‌العجل 120 روزه، تغییراتی که مد نظر وی است در توافق هسته‌ای ایران لحاظ نشود، دیگر این تعلیق تحریم‌ها را بر اساس متن برجام تمدید نخواهد کرد.

دولت ترامپ شرایط  خود برای توافق تکمیلی با ایران را در 12 ژانویه اعلام کرد. این اقدامات شامل محدودیت‌های جدید بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران، بازرسی‌های شدید از سایت‌ها و برنامه‌های هسته‌ای و کنارگذاشتن محدودیت‌های زمانی بر برنامه اتمی ایران، موسوم به غروب هسته‌ای است. ترامپ تهدید کرده که در صورت برآورده نشدن شروطی که مطرح کرده از برجام خارج خواهد شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها