موافقت وزارت خارجه آمريکا با قرارداد فروش تسليحات به عربستان

موافقت وزارت خارجه آمريکا با قرارداد فروش تسليحات به عربستان
جمعه 17 فروردين 1397 - 06:20

در حالی که وليعهد عربستان سعودی سفری دوره ای به آمريکا را به پايان مي رساند، واشنگتن روز پنجشنبه از موافقت با قرارداد تسليحاتی جديدی با عربستان سعودي به مبلغ 1/31 ميليارد دلار، خبر داد.

العالم-آمریکا

براساس بيانيه يکي از سازمان هاي وابسته به وزارت دفاع آمريکا، وزرات امور خارجه اين کشور فروش نزديک به 200 دستگاه عرابه توپ خودکششي را تاييد کرده است.

قراردادهايي به مبلغ بيش از يک ميليارد دلار به ويژه درخصوص موشک هاي ضد تانک پيش تر در پايان ماه مارس در آغاز ديدار محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي از آمريکا تاييد شده بود.

اين قراردادهاي فروش تسليحات از زمان ديدار دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا از عربستان سعودي در برنامه بود. ترامپ در عربستان سعودي قراردادهاي تسليحاتي بي سابقه اي به مبلغ 110 ميليارد دلار را علام کرده بود که بخش بزرگي از آن هنوز نهايي نشده بود.

بنابر اعلام دولت آمريکا اين قرارداد جديد «در سياست خارجي و امنيت ملي آمريکا دخيل است و امنيت يکي از شرکاي مهم آمريکا را که در ثبات سياسي و پيشرفت اقتصادي خاورميانه عاملي کليدي بوده است، افزايش مي دهد».

رئيس جمهور آمريکا مي خواهد عربستان سعودي در منطقه نقش نظامي بزرگ تري ايفا کند و در برابر ايران که آمريکا و عربستان سعودي به شدت از آن نفرت دارند، در مکان نخست جاي داشته باشد.

با وجود انتقادهاي بين المللي عليه شيوه هايي که وليعهد جوان عربستان سعودي به ويژه درباره يمن به آنها متوسل شده، روابط آمريکا و عربستان سعودي بعد از به قدرت رسيدن ترامپ در آمريکا به طور مرتب افزايش يافته است.

از طرف ديگر، دولت آمريکا همچنين با فروش چهار فروند هواپيماي بدون سرنشين نظارت دريايي ام کيو-4 سي تريتون (MQ-4C Triton) آلماني به عربستان سعودي به مبلغ 2/5 ميليارد دلار موافقت کرده است. آلمان در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي، ناتو، متحد آمريکا است.

پربیننده ترین خبرها