جوانان لبنانی خیابان ملک سلمان را به عهد التمیمی تغییر نام دادند

جوانان لبنانی خیابان ملک سلمان را به عهد التمیمی تغییر نام دادند
جمعه 17 فروردين 1397 - 10:02

جوانان لبنانی در اعتراض به نامگذاری خیابانی در بیروت به نام «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، با نصب تابلویی، نام این خیابان را به «عهد التمیمی» دختر مبارز فلسطینی تغییر دادند.

العالم- عربستان سعودی 

این اقدام که بوسیله اعضای گروهی با نام «جنبش مردم» صورت گرفت بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی لبنان داشت. 
سه شنبه شب در اقدامی غیر منتظره، شهرداری بیروت نام یک خیابان ساحلی را در این شهر به نام ملک سلمان نامگذاری کرد.
مراسم رسمی نامگذاری این خیابان با حضور برخی از مقام ها و شخصیت های لبنانی عمدتا نزدیک به سعودی از جمله «سعد الحریری» نخست وزیر، «سمیر جعجع» رهبر حزب «نیروهای لبنانی»، «ولید جنبلاط» رهبر حزب «سوسیالیست ترقی خواه» و دیپلمات های خارجی همچون «ولید البخاری» کاردار سفارت عربستان در بیروت، برگزار شد.
این اقدام واکنش هایی منفی را بویژه در میان جوانان در پی داشت. از جمله این واکنش ها، ایجاد هشتگی با عنوان «خیابان ننگ» (#جاده_العار) در شبکه های اجتماعی بود که تبدیل به یکی از ترندهای اصلی توئیتر شد.
یکی دیگر از این واکنش ها اقدام جوانان جنبش مردم بود که چند خیابان بیروت را به اسامی مبارزان تغییر دادند. از جمله اینکه نام خیابان ملک سلمان را به عهد التمیمی تغییر دادند. 
التمیمی در ماه های اخیر به دلیل ایستادگی در برابر اشغالگران صهیونیست و سیلی زدن به یکی از آنها، به نماد مبارزه ملت فلسطین تبدیل شده است.
خیابان «ژنرال دوگل» نیز از سوی جوانان لبنانی به نام «جورج ابراهیم عبدالله» نامگذاری شد. وی در سال 1984 به اتهام مشارکت در یک عملیات ضد صهیونیستی، بوسیله پلیس فرانسه دستگیر و به 15 سال زندان محکوم شد. جورج در سال 2013 به دلیل نبود شواهد و مدارکی علیه او آزاد شد.
اما خیابان «پاریس» بیروت نیز توسط این جوانان به نام «ودیع حداد» از مبارزان و رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین تغییر نام یافت.
نام شهید «دلال المغربی» بر خیابان دیگری در بیروت به جای «جان اف کندی» نقش بست. المغربی از برجسته ترین زنان مبارز و مقاوم فلسطینی است که بسیاری از او به عنوان اولین فرمانده زن فلسطینی یاد می کنند. وی که در اردوگاه آوارگان فلسطینی صبرا، از مادری لبنانی و پدری فلسطینی متولد شده بود، در بیست سالگی به همراه چند جوان دیگر در رویارویی با نیروهای اشغالگر از جمله «ایهود باراک» در سال 1978 به شهادت رسید.
دیگر خیابان تغییر نام یافته از سوی جوانان لبنانی، خیابان «وردان» بیروت بود که به نام «سرهنگ نورالدین الجمل» گذاشته شد. وی به همراه چند نظامی لبنانی دیگر در سال 2014 توسط تروریست ها در عرسال واقع در شرق لبنان به شهادت رسید.

ایرنا 

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها