دوازدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای برگزار می‌شود

دوازدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای برگزار می‌شود
جمعه 17 فروردين 1397 - 10:08

دوازدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای 20 فروردین 1397 با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری، اساتید دانشگاه‌ و محققان برگزار می‌شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

 دوازدهمین مراسم سالروز ملی فناوری هسته ای 20 فروردین 1397 با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری، اساتید دانشگاه‌ و محققان برگزار می‌شود.

در این مراسم چندین دستاورد مهم و اقتدارآفرین به دست ریاست جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس در محل برگزاری مراسم افتتاح و رونمایی می‌شود. همچنین ده‌ها دستاورد ملی و بین‌المللی در قالب نمایشگاه جانبی مراسم در معرض دید مسئولان حاضر در مراسم و رسانه‌های تصویری و نوشتاری قرار خواهد گرفت.

مدیر ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته ای 97 با اعلام خبر فوق تاکید کرد: دستاوردهای جدید صنعت هسته‌ای کشور نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته و با بهره مندی از ظرفیت‌های داخلی و به صورت بومی طراحی و ساخته شده است.
 وی افزود: افزایش توانمندی‌های علمی و فناورانه سازمان انرژی اتمی ایران موجب تقویت و ارتقاء امید، خودباوری و اعتماد به نفس توام با تلاش مضاعف متخصصان و پژوهشگران هسته‌ای کشور در دستیابی به اهداف جدید در حوزه‌های گوناگون شده است.

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای گفت:  امسال شاهد دستاوردهای چشمگیر و افتخارآفرینی خواهید بود برای مثال ما تا به امروز برای حوزه سلامت سه نوع سانتریفیوژی که در بازار به طور عادی پیدا نمی شود که بتوانید بخرید را ساختیم و توانستیم این سانتریفیوژها که اساس برخی از کارخانجات حوزه سلامت مثل واکسن سازی و یا ساخت داروهای جدید است، مثل سانتریفیوژهای اولترا و سانتریفیوژهای توبولار را برایشان ساختیم.  

وی افزود: سانتریفیوژی هم امسال به شرکت نفت تحویل می شود که در چاه های حفاری از آن استفاده می شود، سانتریفیوژ دکتانت که خیلی پیشرفته است و می توان گل حفاری را از طریق این سانتریفیوژ بازیابی کرد که این هم به محیط زیست کمک می کند و هم به نفع صنعت نفت است. 

معاون رئیس جمهور گفت: علاوه بر توانستیم دستگاهی را بسازیم که از رطوبت هوا و با حداقل انرژی بتواند آب تولید کند. 

صالحی درباره نخستین بیمارستان هسته ای نیز عنوان کرد: انشالله در سالجاری ١٣٩٧ عملیات نخستین بیمارستان هسته ای شروع می شود و امیدواریم ظرف سه چهار سال آینده بتوانیم اقدام به راه اندازی این بیمارستان کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در ساغند و اردکان هم خبر خوشی داریم که ٢٠ فروردین اعلام می کنیم، خبر خوشی است و در عرصه بین المللی پیام دارد.

صالحی بیان کرد: هر جایی که بخواهند برای ما محدودیت ایجاد کنند ما قطعا راهی پیدا می کنیم که آن محدودیت را دور بزنیم.

وی درباره آینده برجام و خروج آمریکا از توافق نیز خاطرنشان کرد: وظیفه ما در سازمان انرژی اتمی آمادگی برای برگشت پذیری است. یک هزار و ٤٤سانتریفیوژ ما در فردو نصب هستند ولی در خلا هستند و گازدهی نمی شوند، ما میتوانیم در عرض چهار روز گازدهی کرده و غنی سازی ٢٠ درصد را انجام دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره راکتور آب سنگین خنداب (اراک) گفت: طراحی مفهومی و طراحی پایه راکتور پایان یافته و کارشناسان چین، آمریکا  و ١+٥ آن را تایید کرده و مهر زده اند و طراحی مفهومی راکتور ما دارای مهر استاندارد یک کشور پیشرفته است و امیدواریم ظرف سه سال آینده شاهد راه اندازی راکتور باشیم.

فارس 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها