وزیر آمریکایی از احتمال جنگ تجاری با چین خبر داد/ سقوط شدید بورس نیویورک با سیاست های ترامپ

وزیر آمریکایی از احتمال جنگ تجاری با چین خبر داد/ سقوط شدید بورس نیویورک با سیاست های ترامپ
شنبه 18 فروردين 1397 - 08:50

وزیر خزانه داری آمریکا به دنبال وضع تعرفه های تلافی جویانه پکن و واشنگتن، در حالی از احتمال جنگ تجاری با چین سخن گفته است که شاخص بورس نیویورک بر اثر نگرانی از سیاست های جدید ترامپ در پایان هفته کاری با سقوط شدید بیش از 500 واحدی مواجه شد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای خبری دِهیل، «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا در واکنش به اعمال تعرفه های تلافی جویانه بین واشنگتن و پکن گفته، به گفت و گوها (درباره تعرفه ها) ادامه می دهیم اما احتمال جنگ تجاری (با چین) وجود دارد.
منوچین با بیان این که روابط تجاری دو کشور را در حال حاضر «جنگ تجاری» نمی داند، خاطرنشان کرده، قطعا مایل به مذاکره هستیم و نمی خواهیم وارد جنگ تجاری شویم.
این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علاوه بر اعمال تعرفه بر 1300 کالای وارداتی از چین به ارزش 50 میلیارد دلار در هفته گذشته، عصر جمعه (به وقت واشنگتن) اعلام کرد که قصد دارد فهرستی دیگر از کالاهای چینی به ارزش 100 میلیارد دلار را شامل تعرفه های جدید کند.
چین که پیشتر در اقدامی تلافی جویانه تعرفه برخی کالاهای آمریکایی به مبلغ 3 میلیارد دلار را افزایش داده بود، تهدید کرد که در صورت عملی شدن تعرفه های جدید، اقدامات متقابل را با قدرت پیگیری خواهد کرد.
در  همین حال منوچین درحالی تعدیل تراز منفی تجاری آمریکا با چین را به نفع دو کشور توصیف کرده که ترامپ ساعاتی پیش در پیامی توئیتری وضعیت موجود را به نفع چین دانسته بود.

واکنش بورس نیویورک به سیاست های ترامپ

نگرانی از سیاست های جدید دونالد ترامپ علیه چین، شاخص بورس نیویورک را با سقوط بیش از 500 واحدی در  پایان  هفته کاری مواجه کرد.

بنابر گزارش شبکه خبری ان بی سی گزارش، بورس نیویورک ـ بزرگترین بورس جهان از نظر میزان معاملات و ارزش بازارـ با سقوط شدید به سیاست های تجاری رئیس جمهوری آمریکا که نگرانی ها پیرامون آغاز جنگ تجاری با چین را افزایش داده است، واکنش نشان داد.
شاخص داوجونز که با 24.373 واحد روز خود را آغاز کرده بود، در ساعت پایانی این هفته کاری بازار سهام نیویورک، با 574 واحد سقوط به 23.931 رسید.
در میانه روز این شاخص تا 700 واحد سقوط را نیز تجربه کرده بود.
شاخص اس اند پی 500 نیز با بیش از 2.2 درصد، مشابه شاخص نزدک کامپوزیت که افتی 2.3 درصد داشت، با کاهش شدید مواجه شد.
کارشناسان بر این باورند که سقوط بورس نیویورک نیز به دلیل سیاست های تجاری ترامپ در افزایش تعرفه واردات برخی کالاها و همچنین ترس از آغاز جنگ تجاری با چین است.
این نخستین بار نیست که بورس نیویورک در واکنش به جنگ تجاری واشنگتن و پکن سقوط می کند. در روزها و هفته های گذشته نیز شاخص های سهام آمریکا با نگرانی از این امر کاهش نشان داده بود.

پربیننده ترین خبرها