شرمن: خروج از برجام یعنی قابل اعتماد نیستیم

شرمن: خروج از برجام یعنی قابل اعتماد نیستیم
شنبه 18 فروردين 1397 - 12:57

معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای به پیونگ یانگ نشان خواهد داد که آمریکا به عنوان یک مذاکره کننده قابل اعتماد نیست.

العالم - آمریکا

وندی شرمن، معاون وزیرامورخارجه پیشییم ن آمریکا که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 را هدایت می کرد، در گفت‌وگو با یاهو نیوز، درباره تصمیم احتمالی دونالد ترامپ‌، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای گفت: تصور کنیم که دولت ترامپ قصد دارد از توافق با ایران خارج شود. سوالی که از آنها دارم این است که می خواهند روز بعد از آن چه کاری انجام دهند؟

شرمن ادامه داد: حتی اگر متحدان اروپایی تلاش کنند که این توافق را به همراه روسیه و چین حفظ کنند، سبب خواهد شد که آمریکا تنها و بیرون بماند.

وی تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهور ترامپ تحریمها را مجدداً اعمال کند و اروپا به نحوی نتواند این توافق را حفظ کند، ایرانی‌ها احتمالا بازرسان بین‌المللی را بیرون می کنند و رژیم راستی آزمایی این توافق را نخواهند پذیرفت. در این صورت آمریکا و متحدانش هیچ نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهند داشت.

این مقام پیشین آمریکایی تاکید کرد که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این کشور را به سمت یک جنگ بزرگتر در خاورمیانه سوق خواهد داد. چیزی که رئیس‌جمهور تاکید می کند خواهان آن نیست.

شرمن همچنین گفت: اگرچه رئیس‌جمهور ترامپ ممکن است تصور کند که خروج از توافق هسته‌ای به کره شمالی نشان خواهد داد که چقدر وی روی حرف خود می ایستد، اما این کار به پیونگ یانگ نشان خواهد داد که آمریکا به عنوان یک مذاکره کننده قابل اعتماد نیست.

وی در پایان افزود: بنابراین من نمی توانم درک کنم که برنامه دولت ترامپ برای روز بعد از لغو توافق هسته‌ای با ایران چیست.

رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدنش بارها تهدید به خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 کرده است، از طرف‌های اروپایی این توافق خواسته است که آن را اصلاح کنند. در غیر این صورت واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها