سلیم الجبوری: عراق وارد درگیری های بین المللی نشود

سلیم الجبوری: عراق وارد درگیری های بین المللی نشود
شنبه 18 فروردين 1397 - 16:44

رییس پارلمان عراق گفت که این کشور بهتر است به مسائل داخلی و تقویت وحدت ملی در داخل اهتمام ورزد و از ورود به درگیری ها و مناقشات بین المللی بین محورهای مختلف پرهیز کند.

العالم - عراق 

'سلیم الجبوری' روز شنبه در همایش بین المللی گرامیداشت 'شهیدان آیت الله محمد باقر صدر و محمد باقر حکیم' گفت که در این برهه ضروری است عراق را از نزاع های بین الملی بین محورها دور نگه داشت.

وی اضافه کرد که باید در این مرحله شعار همه 'اولویت با عراق ' و عراق بالاتر از هر اولویت، باشد.

وی با اشاره به پیروزی عراق بر داعش گفت: با وجود اینکه بر داعش پیروز شده ایم اما هنوز نتوانسته ایم در بعد اقتصادی بر فساد پیروزی نهایی را اعلام کنیم.

وی ادامه داد که چالش پیش روی عراق، مبارزه با فساد و توسعه اقتصادی و بازسازی عراق است و این چالش کم از چالش تروریستی نیست.

الجبوری گفت که ما به عنوان رهبران سیاسی عراق، در برابر مسوولیت تاریخی و خطرناکی برای اعلام پیروزی کامل در زمینه اقتصادی قرار داریم. 

وی با اشاره به انتخابات آینده گفت که اراده تغییر جزء از طریق صندوق های رای و انتخابات دموکراتیک امکان پذیر نیست.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، میزان همایش نیز درسخنانی گفت که شهیدان آیت الله محمد باقر صدر و محمد باقر حکیم، دارای یک طرح واحد و یک رویکرد سیاسی بودند و هرگز از همدیگر قابل انفکاک نیستند.

شیخ همام الحمودی با اشاره به مقابله حزب الدعوه اسلامی عراق با حزب منحله بعث در همان مراحل اولیه کار سیاسی خود گفت: حزب الدعوه اسلامی از همان آغاز نوک پیکان رویارویی را در داخل کشور تشخیص داد و به مقابله با حزب جنایتکار بعث برخاست.

به گفته وی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی، ملت عراق نیز تصمیم خود را مبنی بر رویایی با حزب بعث اتخاذ کرد.

وی خاطرنشان کرد که مرحله پساداعش با قبل از آن متفاوت است و باید عملکرد دولت آینده و پارلمان آتی متناسب با این پیروزی هایی باشد که بر گروه تروریستی داعش تحقق یافته تا عراق نقش خود را در منطقه بازیابد.

رییس جمهور عراق نیز در این همایش گفت که انتخابات آینده باید بر مبنای وحدت کلمه عراق باشد.

'فواد معصوم' افزود در این برهه حساس و با توجه به اینکه عراق در آستانه اولین انتخابات بعد از پیروزی برداعش است، ضروری است با الهام از ارزش های دو شهید (آیت الله صدر و حکیم) برای وحدت کلمه تلاش کنیم.

به گفته وی، ارتقا وحدت ملی در عراق، فرصت سرمایه گذاری ها را در کشور بالا برده و احزاب سیاسی قادر خواهند بود با احساس مسوولیت بالاتر همه موانع را در راستای ساخت روند سیاسی عراق بردارند.

در این همایش آیت الله 'محسن اراکی' دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین 'محسن قمی' معاون ارتباط بین الملل دفتر مقام معظم رهبری که به عنوان میهمانان دعوت شده بودند پیرامون اندیشه دو شهید سخن گفتند.

در همایش بین المللی گرامیداشت شهیدان آیت الله محمد باقر صدر و محمد باقر حکیم تعدادی از مقامات و رهبران سیاسی عراق به علاوه جمعی از پژوهشگران از کشورهای مختلف عربی و اسلامی و خارجی و نیز 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد حضور داشتند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها