ساندی تایمز: انگلیس جاسوس سابق روس‌تبار را با هویت جدید به آمریکا می‌فرستد

ساندی تایمز: انگلیس جاسوس سابق روس‌تبار را با هویت جدید به آمریکا می‌فرستد
يکشنبه 19 فروردين 1397 - 10:33

یک روزنامه انگلیسی به نقل از منابعی نوشته است، جاسوس سابق روس‌تبار که یک ماه پیش از این در انگلیس مسموم شده بود به همراه دخترش و باهویت جدید احتمالا به آمریکا فرستاده می‌شود تا در امان باشد.

العالم _ اروپا

انگلیس به دنبال انتقال جاسوس سابق روس‌تبار و دخترش به آمریکا است تا از جانشان محافظت شود.

روزنامه ساندی تایمز نوشت، در راستای محافظت از «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه سابق روس‌تبار و «یولیا اسکریپال» دختر وی که چند هفته پیش در انگلیس مورد حمله گاز اعصاب قرار گرفتند، انگلیس درصدد است آنان را به کشور دیگری منتقل کند.

ساندی تایمز افزود، مقامات سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام آی ۶) بعد از گفت‌وگو با همتایان خود در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره انتقال اسکریپال و دخترش به آمریکا گفت‌وگو کرده‌اند. یک منبع که نامش آورده نشد، گفته است اسکریپال و دخترش در آمریکا هویت جدیدی خواهند داشت. 

ساندی تایمز همچنین به نقل از منابعی نوشت که لندن برای اطمینان از امنیت این دو نفر، آن‌ها را در یکی از کشورهای به اصطلاح «۵ چشم» مستقر خواهند کرد که شامل انگلیس، آمریکا، کانادا،‌ استرالیا و نیوزلند است.

این منابع گفته اند آنچه واضح است این است که اسکریپال و دخترش در آمریکا مستقر خواهند شد چون احتمال قتلشان در آمریکا کمتر است و محافظت از آنان با هویت جدیدشان در آمریکا، آسان‌تر خواهد بود. 

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI۶ در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

اسفندماه گذشته اسکریپال و دختر ۳۳ ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند و گفته شد این دو مورد حمله با گاز اعصاب قرار گرفتند. در پی این حادثه، دولت انگلیس بلافاصله روسیه را به دخالت داشتن در این حادثه متهم کرد.

دولت روسیه دست داشتن در مسمومیت اسکریپال را رد کرده و از انگلیس خواست تیم تحقیق مشترکی درباره این حادثه تشکیل شود. با این وجود، لندن از ارائه شواهد در این رابطه و همکاری با مسکو خودداری کرد و تنش‌ها میان لندن و مسکو شدت گرفت. 

پس از مسمومیت «سرگئی اسکریپال» افسر سابق روسیه و دختر وی در سالزبری انگلیس و متهم شدن مسکو به انجام این اقدام، لندن ۲۳ دیپلمات روسیه را از این کشور اخراج کرد. این اقدام لندن علیه مسکو با اخراج متقابل ۲۳ دیپلمات انگلیسی از روسیه دنبال شد و واکنش دیگر کشورهای غربی را نیز به دنبال داشت. 

روز گذشته یک مقام بیمارستان سالزبری تأیید کرد که وضعیت جسمانی اسکریپال بعد از چند هفته از مسمومیت و رفتن به کما، رو به بهبود است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها