شرکت های آمریکایی قربانیایان منازعات تجاری پکن و واشنگتن

شرکت های آمریکایی قربانیایان منازعات تجاری پکن و واشنگتن
يکشنبه 19 فروردين 1397 - 15:03

یکی از بزرگترین قربانیان نزاع فزاینده تجاری آمریکا و چین موسسات و شرکت های بزرگ و فعال آمریکایی در بازار چین هستند.

العالم ـ گزارش 

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، که بسرعت از طرق اقتصادی در حال ضربه زدن به پیکره تجارت چین است برای کالاهای وارداتی از چین نزدیک به 150 میلیارد دلار تعرفه در نظر گرفته است.
او در روزهای اخیر بارها به چین تاخته و تاکید کرده است با توجه به تلاش چین برای مقابله جویی، سخت گیری های تجاری بر روی این کشور و موسسات چینی را بیشتر خواهد کرد.
حالا به نظر می رسد این جنگ تجاری که ریشه در منازعات طرفین دارد و فعلا در مراحل اولیه بسر می برد می تواند تبعات سنگینی برای هر دو طرف از جمله موسسات آمریکایی در چین داشته باشد.
اتاق بازرگانی آمریکا در چین هزاران شرکت آمریکایی را زیر پوشش دارد و بسیاری از این شرکت ها در روزهای گذشته تلاش کرده اند تا دولت های دو کشور را به طرف گفت و گو سوق دهند.
اگرچه آمریکایی ها اخیرا گفتند که در کنار جنگ تجاری گفت و گوهایی در جریان است اما وزارت بازرگانی چین این را تکذیب کرده و مذاکره طرفین در شرایط فعلی را ناممکن دانسته است.
موسسات آمریکایی عرصه های بزرگی از بازار چین شامل خودرو، صنایع هواپیمایی، فن آوری های زیست محیطی، بخش های کشاورزی، مواد غذایی و بسیاری از اقلام مختلف دیگر را در اختیار دارند.
این جنگ تجاری نه تنها روی شرکت های آمریکایی مستقر در چین، بلکه حتی روی بازار و بورس آمریکا نیز تاثیر گذاشته است بورس نیویورک روز جمعه به شدت سقوط کرد سقوط هر سه شاخص از 2 درصد فراتر رفت، در این میان شاخص داوجونز بیش از 700 امتیاز افت کرد. 
دولت آمریکا علنا اعلام کرده است هدفش مبارزه با برنامه 'ساخت چین 2025' است هرچند این اقدام بدون منطق آمریکا با ضد حمله چین رو به رو شد. 
چین و آمریکا دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا هستند که ارزش تبادلات تجاری آنها اکنون به بیش از 600 میلیارد دلار در سال می رسد.
اما آمریکا می گوید میزان کسری تجاری این کشور در برابر چین به 370 میلیارد دلار رسیده است که با نظرداشت اعمال تعرفه ها اگرچه زیان به طرف های آمریکایی وارد می شود اما سود بیشتری را نصیب این کشور خواهد کرد.
بسیاری از صنایع چینی امروز برای تقویت خود و پیشبرد برنامه هایشان به فن آوری ها و اقلام آمریکایی نیاز دارند که موسسات و شرکت های این کشور در بازار چین آنها را تهیه می کنند.
با این حال وقتی تعرفه بر روی کالاهای چینی اعمال شود و چین نیز مقابله به مثل کند بازار از تحت انحصار این شرکت ها خارج خواهد شد.
بررسی ها نشان می دهد استمرار درگیری بزرگ تجاری چین و آمریکا ممکن است باعث شود تا کشورهای دیگر خیلی زود جای آمریکا را در بازار رو به رشد چین بگیرند این موضوعی است که شرکت های آمریکایی را بدجوری نگران کرده و اتاق بازرگانی آمریکا بارها خواستار گفت و گوی دولت های دو کشور شده است.
شرکت های بویینگ، جنرال موتورز و اپل از جمله بزرگترین شرکت های آمریکایی در بازار چین هستند که جنگ تجاری دو کشور می تواند بتدریج دامن آنها را نیز بگیرد و آنها را از منافع چند میلیارد دلاری بازار چین محروم کند.
به گزارش ایرنا، به نظر می رسد موسسات آمریکایی و شرکت های چین باید خود را برای وضعیت بدتر در سال های آینده آماده کنند.
منازعات تجاری چین و آمریکا فعلا در مراحل اولیه قرار دارد و رقابت شدیدی که میان این دو کشور وجود دارد بیانگر آن است که جنگ تجاری چین و آمریکا تا سال ها ادامه خواهد داشت و همه موسسات و شرکت ها باید برای رویارویی با این شرایط آمادگی داشته باشند.
شاید برای همین بود که وانگ یی وزیر خارجه چین هفته قبل در جریان سفر به روسیه گفت دنیا باید خود را برای مقابله با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا و تهدید این کشور برای نابودی تجارت آزاد و جهانی شدن آماده کند.

پربیننده ترین خبرها