تجارت ایران با دنیا به 200 میلیارد دلار رسید

تجارت ایران با دنیا به 200 میلیارد دلار رسید
دوشنبه 20 فروردين 1397 - 12:54

وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان روابط تجاری ایران با دنیا را در سال گذشته 200 میلیارد دلار اعلام کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

«محمد شریعتمداری» امروز (دوشنبه) در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و جمهوری ازبکستان در محل سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ایران پارسال در بخش فروش نفت 52 میلیارد دلار درآمد کسب کرده، گفته است، 47 میلیارد دلار ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی بوده، ضمن آنکه نزدیک به 50 میلیارد دلار کالا نیز وارد کرده ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه در حوزه های طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات فنی و مهندسی صنعتی، توانمندی‌های بسیار خوبی در ایران وجود دارد، خاطرنشان کرده، در حوزه صنایع پتروشیمی نیز پیشرفت‌های بزرگی داشته ایم که می تواند مورد بهره برداری همه همسایگان قرار گیرد.
عضو کابینه دولت تصریح کرده، در حوزه تولید خودروهای سبک و سنگین، پارسال از تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو عبور کردیم و امروز به عنوان نخستین تولیدکننده فولاد اسفنجی جهان از جایگاه بسیار خوبی برخورداریم.
به گفته شریعتمداری، درمجموع نزدیک به 110 میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد کشور با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی در دست اجراست که به زودی محصولات آنها وارد بازار خواهد شد.
وی گفته، در تولید مصالح ساختمانی نیز حدود 120 صنعت در کشور فعالند؛ ضمن آنکه در حوزه های صنایع خانگی و الکترونیک نیز پیشرفت خوبی داشته ایم.
وزیر صنعت خاطرنشان کرده، اکنون ایران 96 درصد مصارف دارویی خود را در داخل تولید می کند و علاوه بر صادرات دارو به کشورهای منطقه و همسایه، واحدهای تولیدی دارویی ایرانی در کشورهای اطراف راه اندازی شده است.
این مقام مسئول گفته، چند مدل از خودروهای ایرانی نیز در برخی کشور همسایه در حال تولید است.
شریعتمداری در دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و جمهوری ازبکستان گفته است، ایران و ازبکستان در طول حیات سیاسی خود همواره از روابط خوبی برخوردار بودند و این روابط از زمان ریاست جمهوری جدید دو کشور از روند رو به رشد ویژه‌ای برخوردار شده است.
وی افزوده، سیاست‌ ازبکستان در قبال همسایگان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، مشابه با ایران است و این مهم می‌تواند دو کشور را هرچه بیشتر به هم نزدیک کند.

شریعتمداری با یادآوری رشد اقتصادی پنج درصدی ایران در سال 96، خاطرنشان کرده، در آخرین گزارش صندوق جهانی پول پیش بینی شده که سال 2018 رشد اقتصادی ما بیش از چهار درصد باشد و این افق روشنی پیش روی ازبکستان قرار خواهد داد.

شریعتمداری تاکید کرده، زیرساخت های مناسب برای تحقق اهداف مورد نظر برای توسعه روابط دو کشور باید تامین شود که سهولت رفت و آمد یکی از آن زیرساخت هاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برقراری تجارت آزاد، تسهیل کننده روابط تجاری و اقتصادی دو کشور خواهد بود، گفته است، استثنا کردن برخی کالاها منافاتی با تجارت آزاد ندارد و در کمیسیون مشترک این مذاکره ها باید آغاز شود.
وی، شفاف سازی مناسبات اقتصادی را نیازمند برقراری روابط بانکی شفاف دانسته و خاطرنشان کرده، با روسیه و ترکیه در زمینه همکاری های بانکی گام های خوبی برداشته ایم؛ اگر می خواهیم از گردشگری حمایت کنیم، این گونه گام ها نیز باید میان ایران و ازبکستان نیز برداشته شود.
شریعتمداری گفته است، در زمینه ایجاد نیروگاه های بادی، آبی، خورشیدی، ماشین آلات کشاورزی، شبکه های انتقال و توزیع برق و مصالح نوین ساختمانی تجربیات ارزشمندی داریم و آماده همکاری با ازبکستان هستیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها