دلالان همچنان در بازار دلار صف کشیده اند

دلالان همچنان در بازار دلار صف کشیده اند
سه شنبه 21 فروردين 1397 - 14:52

پس از اعلام تک نرخی شدن ارز و تعیین قیمت 4200 تومانی دلار و در حالی که گشت تعزیرات حکومتی برای نظارت بر بازار ارز در چهارراه استانبول ماموریت یافته، اما هنوز عرضه با نرخ جدید شروع نشده و از سوی دیگر صف دلالان در بازار ارز همچنان ادامه دارد.

العالم ـ گزارش 

بنابر گزارش های رسیده،  ساعت 10 صبح روز سه شنبه پس از آنکه شب گذشته، معاون اول رئیس جمهوری نرخ دلار را 4200 تومان اعلام کرد، گشت های ویژه تعزیرات در محدوده چهار راه استانبول به عنوان شاهراه اصلی و نبض مبادلات ارزی مستقر شده اند.
مردم جلوی در صرافی های مجاز، صف کشیده اند و منتظرند تا نرخ 4200 تومان اعلام شده به صرافی ها، ابلاغ شود.
مامورات تعزیرات از میان تجمع و ازدحام جمعیت وارد یکی از صرافی ها می شوند تا روند توزیع دلار را بررسی کنند.
صرافی می گوید: فقط هشت هزار دلار در گاوصندق دارد و این مقدار هم از روز قبل باقیمانده است و منتظر دریافت دلار از بانک مرکزی است.
بر اساس بررسی ماموران تعزیرات و به گفته مردم، صرافی ها فقط با ارائه کارت ملی و کارت بانکی دلار می دهند. این مسافران خارج از کشور می توانند با ارائه مدارک کامل (ویزا، بلیط سفر، گذرنامه و عوارض خروج از کشور) دلار بگیرند.
از کنار صرافی ها که بگذری همه تحلیلگر مسائل اقتصادی و سیاسی شده اند و هر شخصی از زاویه دید خود به این مساله توجه دارد و تحلیل می کند، شایعات بسیار است.
بنابر گزارش ایرنا، یکی از افرادی که منتظر دریافت دلار است، به رئیس گشت تعزیرات می گوید: بلیت ترکیه کمتر از 100 هزار تومان است، بسیاری از دلال ها بلیت می خرند و چون ترکیه ویزا لازم ندارد، با در دست داشتن آن بلیت و فیش عوارض خروج از کشور به چندین صرافی مراجعه می کنند و دلار دریافت می کنند.
پیرمردی که برای پسر دانشجویش می خواهد دلار ارسال کند از قاضی تعزیرات می پرسد، دانشجویان چطور می توانند دلار بگیرند؟
بیشتر کسانی که در صف هستند به ظاهرشان نمی آید که مسافر باشند. اغلب دلالانی هستند که می خواهند دلار را با قیمت 4200 بخرند و در بازار آزاد بفروشند.
نزدیک ظهر است و همچنان همه منتظر ابلاغ دلار 4200 تومانی هستند.
خرید و فروش دلار انجام نمی شود زیرا نرخ روز قبل 4960 تومان است و اگر بالاتر از این قیمت فروخته شود، غیر قانونی است و قاچاق محسوب می شود.
بر اساس بند «خ» ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جریمه نقدی فروش، خرید و حواله ارز دو برابر بهای ریالی آن است و علاوه بر آن مقدار ارز کشف شده گرانتر از نرخ مصوب به نفع دولت ضبط می شود.
صرافی ها می گویند، دلار نیست اما مردم همچنان در صف های متراکم با نگرانی ایستاده اند؛ البته برخی هم بی خیال، نظاره گر هستند. بساط چای فروشی هم در این میان هم راه افتاده است.
مامورات تعزیرات مدام با بی سیم با یکدیگر در ارتباط هستند. منتظرند تا صرافی ها توزیع دلار را شروع کنند اما اطلاعیه ای بر روی سایت بانک مرکزی قرار می گیرد مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز که بر اساس آن، فعلا دلار در صرافی ها توزیع نمی شود بلکه مسافران خارج از کشور و دانشجویی و درمانی فقط می توانند در مبادی خروجی همزمان با فراهم شدن تمهیدات آن اطلاع رسانی خواهد شد.
بر اساس این اطلاعیه، قاضی تعزیرات در میان مردم حاضر شد و از آنان خواست محل را ترک کنند.
برخی با ناامیدی راه افتادند و زیرلب با خود حرف می زدند. عده ای هم مصرانه پشت در صرافی ها ایستاده اند.
خانمی می پرسد اگر در فرودگاه نتوانیم دلار بگیریم، چه کار کنیم؟

پربیننده ترین خبرها