صدور حكم آزادی همه زندانيان سياسی در سودان

صدور حكم آزادی همه زندانيان سياسی در سودان
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 02:29

منابع آگاه در خرطوم اعلام کردند عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان روز سه شنبه دستور آزادی تمام زندانیان سیاسی کشورش را صادر کرد.

 

العالم - آفریقا

طبق اعلام رسانه های دولتی سودان، اکثر این زندانیان افرادی هستند که در جریان تظاهرات اعتراض آمیز بر ضد افزایش قیمتها در سودان بازداشت شدند.

ژانویه گذشته هزاران تن از مردم سودان در چند شهر بزرگ در اعتراض به افزایش قیمت محصولات پرمصرف به ویژه نان به خیابانها ریختند اما توسط نیروهای پلیس و امنیتی سودان سرکوب شدند. صدها تن از سران جناح مخالف، فعالان حقوق بشر و معترضان در آن زمان بازداشت شدند.

خبرگزاری رسمی سودان (سونا) روز سه شنبه گزارش داد رئیس جمهور حکمی امضا کرده است که طبق آن همه زندانیان سیاسی کشور آزاد می شوند. طبق گزارش سونا، این تدبیر رئیس جمهور سودان در چارچوب ارتقای صلح و تقویت تفاهم میان تمام احزاب و تشکلهای سیاسی سودان صورت می گیرد.

چند تن از فعالان سیاسی سودان پیش از این آزاد شده اند با این حال شماری از مخالفان سیاسی از جمله مختار الخطیب دبیر کل حزب کمونیست سودان و خالد عمر از مسئولان حزب کنگره سودان همچنان در حبس به سر می برند.

سودان سال دو هزار و شانزده صحنه یک جنبش اعتراض آمیز اجتماعی بود. تصمیم دولت سودان برای کاهش یارانه های سوخت که افزایش قیمت محصولات پایه در این کشور را به دنبال داشت، زمینه ساز اعتراضات اجتماعی شد. آن سال نیز دولت سودان به سرعت موج اعتراضات را سرکوب کرد تا به گفته مقامات خرطوم درگیریهای خونینی که سال دو هزار و سیزده در اعتراض به کاهش یارانه بنزین شکل گرفت،تکرار نشود. به گفته گروههای دفاع از حقوق بشر، خشونتها و آشوبهای سودان در سال دو هزار و سیزده دهها کشته بر جا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از خرطوم، سفرای آمریکا و اتحادیه اروپا در سودان از مقامات خرطوم خواسته بودند دهها نفر را که در جریان تظاهرات اعتراض آمیز اخیر در این کشور بازداشت شده بودند، آزاد کنند. نمایندگان اتحادیه اروپا نیز از این که برخی فعالان حقوق بشر،  شخصیت های سیاسی مخالف یا عده ای از شهروندان بدون تفهیم اتهام و تشکیل پرونده در بازداشت طولانی قرار گرفته اند، به شدت ابراز نگرانی کرده و از مقامات خرطوم خواسته بودند همه افراد بازداشت شده را آزاد کنند.

واشنگتن و خرطوم در ماههای اخیر برای بهبود روابط دو کشور تلاش می کنند. اکتبر سال گذشته دولت آمریکا تحریمهایی را که از بیست سال پیش بر ضد سودان اعمال کرده بود، لغو کرد.

عمر البشیر در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و پانزده سودان قول داد امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی را در کشورش تقویت کند اما در تحقق وعده های خود توفیق چندانی نداشته است. رئیس جمهور سودان همچنین تعهد کرده است در مناطق آشوبزده دارفور، کردفان جنوبی و نیل آبی که در سالهای صحنه آشوب و شورش بوده است صلح و ثبات برقرار کند.  شورشیان کردفان جنوبی و نیل آبی از جمله جنبش خلق آزادیبخش سودان ادعا می کنند که مقامات دولت سودان که اکثرشان عرب هستند، در توزیع درآمدها و منابع طبیعی، عدالت را در قبال ساکنان منطقه اجرا نمی کنند و

آنها را در انزوا قرار داده اند به همین علت از سال دو هزار و یازده بر ضد دولت مرکزی سلاح به دست گرفتند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها