بشار الجعفری:

اجازه نمی دهیم سوریه را به سرنوشت عراق و لیبی دچار کنند/غرب نمی خواهد جنگ در سوریه پایان یابد

اجازه نمی دهیم سوریه را به سرنوشت عراق و لیبی دچار کنند/غرب نمی خواهد جنگ در سوریه پایان یابد
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 08:34

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد فروش میلیاردها دلار تسلیحات نظامی به عربستان را برای تداوم کشتار مردم یمن و شروع جنگی جدید در سوریه دانسته و باتاکید بر این که اجازه نمی دهیم با ما همان کاری را کنند که با عراق و لیبی کردند، گفته است، آمریکا، انگلیس و فرانسه نمی خواهند جنگ پایان یابد.

العالم ـ سوریه

بشار الجعفری عصر سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل و پس از آنکه سه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و روسیه نتوانست به تصویب برسد، در واکنش به ترک جلسه توسط نماینده آمریکا خاطرنشان کرده، همکار من اتاق را ترک می کند چون می ترسد که در نبرد استدلال من برنده شوم.
وی در این نشست تصریح کرده، آنها نمی خواهند نظر مخالف را بشنوند. کسانی که هنگام سخنان من، اتاق را ترک کرده اند، گفتند امروز یک روز غم انگیز برای رژیم منع گسترش است، من می خواهم حافظه تاریخی آن ها را به روز کنم.

تخطی غرب از رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای
سفیر سوریه در سازمان ملل متحد اضافه کرده، تخطی از رژیم عدم گسترش سلاح های هسته ای، ویژگی کشورهای غربی است؛ ایالات متحده آمریکا از سلاح های هسته ای در ژاپن و از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در ویتنام استفاده کرد.
الجعفری همچنین اظهار کرده، غنی سازی اورانیوم در راکتور فرانسه و آزمایش بمب های آناتومیک در صحرای الجزیره بر روی مردم آن کشور، آزمایش نخستین بمب هسته ای فرانسه در اقیانوس و مستعمرات خود دیگر بخش های غم انگیز منع گسترش است.

انتقاد از رفتار دوگانه غرب
وی با انتفاد از رفتارهای دوگانه غرب در مواجهه با پدیده های مشابه، گفته است، آن ها می گویند که دوستان روسی ما که به صورت واقعی در عرصه هستند، مجاز به رفتن به دوما نیستند تا صحنه حادثه را به صورت واقعی بررسی کنند، این کاملا عجیب است! چرا انگلستان این را به خود نمی گوید وقتی که ماموران اطلاعاتی خود را به خانه اسکریپال فرستاده و آنها مجاز به نمونه برداری بوده اند؟
سفیر سوریه تصریح کرده، این همان چیزی است که آنها ادعا می کردند و فرانسوی ها همان روش را برگزیدند. فرانسوی ها و انگلیسی ها بدون هماهنگی با مکانیزم تحقیق مشترک(جیم) یا ماموران حقیقت یاب (FFM )، این نمونه ها را گرفتند. این کاملا تضاد است که خودشان را محق می دانند و دیگران را محروم می کنند.

قرارداد تسلیحاتی هنگفت انگلیس با عربستان برای کشتار یمنی ها
الجعفری در ادامه با یادآوری امضای قرارداد 100 میلیارد دلاری فروش تسلیحات نظامی انگلیس با ولیعهد سعودی، تصریح کرده، آنها این تسلیحات را برای تداوم کشتار مردم یمن و شروع یک جنگ جدید با سوریه فروختند و امیدوارند جنگ در منطقه هرگز پایان نیابد تا بتوانند آن را تسخیر کنند.

هیولاهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی
وی با نقل قولی از ماهاتما گاندی که گفته بود اگر روزی بین دو ماهی جنگی درگرفت بدانید که آغازگر آن انگلیسی بوده است، خاطرنشان کرده، همتای آمریکایی من گفت که امروز تنها یک هیولا در سراسر جهان در دمشق وجود دارد اما من مایلم بگویم که این هیولا آمریکا، انگلیس و فرانسه است.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد با بیان این که آنها 7 سال از تروریسم در کشور من حمایت کرده اند، گفته است، همین طور در عراق، افغانستان و لیبی از گروه های تروریستی حمایت می شد همچنین از طالبان، داعش، القاعده و جبهه النصره حمایت کردند و سپس نیروهای خود را هزاران کیلومتر دورتر برای بی ثبات کردن و تهدید صلح و امنیت بین المللی فرستادند.
الجعفری تاکید کرده، هیولا! آمریکا هیولا است که تا کنون از نابودی تسلیحات شیمیایی خود امتناع کرده است. ایالات متحده تعهد خود را برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی رد کرده است اما دوست دارد به دیگران درباره خطرات استفاده از سلاح شیمیایی و دستیابی به آن ها گوشزد کند.
وی خطاب به نماینده فرانسه گفته است، همکار فرانسوی من می گوید از دیدن تصاویری از سوریه وحشت می کند، اما با تصاویری از صدها شهروند غیرنظامی که براثر بمباران هواپیماهای جنگی فرانسه در سال 2016 کشته شده اند، ـ 200 نفر از غیرنظامی کشته شده اند ـ  وحشت نمی کند. 

غرب در باره استفاده از سلاح شیمیایی در دوما دروغ می گوید
نماینده سوریه این رفتارها را نشانه ای از وجود استانداردهای دوگانه دانسته و اظهار کرده است، آنها در ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در دوما دروغ می گویند، وزارت خارجه ما امروز از ماموران سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی دعوت کرد تا برای بررسی این اتهام به دوما بیایند.
الجعفری تاکید کرده، ما از ورود این بازرسان استقبال می کنیم و آماده هستیم تا به طور کامل با آن ها همچون گذشته همکاری کنیم.

دروغ آمریکا و همپیمانانش در حمله به عراق
وی با یادآوری دروغ آمریکا و هم پیمانانش در حمله به عراق گفت: گمراه کردن، ایجاد هژمونی و حاکمیت قدرتمند رویکردی وحشیانه است که به حاکمیت قانون احترام نمی گذارد.
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تصریح کرده، اشتباهات آمریکا و بریتانیا در این نشست، حقیقتا بسیار بود. من مجبور هستم که این بار و هر بار به شما یادآوری کنم موقعیت کالین پاول وزیر خارجه پیشین آمریکا را زمانی که او در این اتاق بود و من آنجا بودم، من در واقع در جایگاه معاون نمایندگی چین قرار داشتم، کالین پاول، نوارهای تبلیغاتی را به نمایش گذاشت، تصاویر و نقشه هایی که ما بعدا متوجه شدیم که توسط سازمان سیا تهیه شده اند تا دستور کار حمله به یک روتر را که در آن زمان، از پیش آماده شده بود، صادر کند و همین کار را هم با لیبی کردند.
الجعفری با تاکید بر این که شورای امنیت باید در برابر چنین دروغ ها و نظریه های سیاسی بایستد، افزوده است، آمریکا، انگلیس و فرانسه امروز تلاش می کنند تا شورا را وادار به پذیرش تصمیمشان کنند اما جامعه بین المللی و مردم آزاد جهان درباره آن قضاوت خواهد کرد.
وی تصریح کرده، مشروعیت بین المللی، حفظ صلح و امنیت بین المللی و محافظت از جهان در برابر تروریسم تاریک، از سوی این سه کشور مورد سوء استفاده قرار گرفته است. 

آمادگی سوریه برای همکاری با سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی
به گزارش ایرنا، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد خواستار حمایت از نظم سیاسی چند جانبه به منظور احترام به حق تعیین سرنوشت مردم شده و اضافه کرده، دولت سوریه آماده است تا قوی ترین همکاری را با سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی و تحت هر شرایطی داشته باشد تا دروغ های برخی طرف ها برملا شود.
الجعفری خاطرنشان کرده، اجازه نمی دهیم اعضای دائم یا غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل با ما همان کاری را کنند که با عراق و لیبی کردند.

پربیننده ترین خبرها