دوره گردی ولیعهد کوچک سعودی برای فضا سازی علیه ایران/ دشمنان درصدد گسترش ناامیدی در میان مردم هستند

دوره گردی ولیعهد کوچک سعودی برای فضا سازی علیه ایران/ دشمنان درصدد گسترش ناامیدی در میان مردم هستند
پنج‌شنبه 23 فروردين 1397 - 11:06

معاون اول رییس جمهوری با اظهار تاسف از این که برخی جریان های سیاسی به دنبال پمپاژ یاس و ناامیدی در کشور هستند، گفته ولیعهد جوان سعودی که کوچک تر از آن است بخواهد به ایران ضربه بزند، در حال جهانگردی برای فضاسازی علیه ملت کشورمان است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

اسحاق جهانگیری روز پنجشنبه در چهارمین اجلاس دوره پنجم شورای عالی استان ها به شرایط منطقه و جهان اشاره و تصریح کرده، قدرت های بزرگ و برخی کشورهای منطقه متحد شده اند که به ایران آسیب بزنند و در اتاق های فکر مشغول برنامه ریزی هستند که می تواند یک لحظه غفلت و اقدام نابجا در کشور، سرنوشت مردم را به شکل دیگری رقم بزند به همین دلیل ما نیازمند انسجام و تفاهم هستیم.
وی با اظهار تاسف از این که برخی مسوولان و جریان های سیاسی به دنبال پمپاژ یاس و ناامیدی در کشور هستند، گفته  است، این روزها می بینیم که ولیعهد جوان آل سعود جهانگردی می کند و فقط علیه ملت ایران به دنبال فضاسازی است البته کوچک تر از آن هستند که به ایران آسیب بزنند ولی دست هایی توسط آل سعود، جریان های غربی، آمریکا، منطقه و منافقین به دنبال آسیب به کشور هستند.

استعفای شهردار تحت فشار نبوده  است

وی در بخشی از سخنانش در مورد استعفای شهردار تهران نیز خاطرنشان کرده، اگر آقای نجفی خودش نمی‌خواست از شهرداری برود، هیچ کسی نمی‌توانست او را مجبور به کناره‌گیری کند.
 جهانگیری گفته است، اینکه می‌گویند او تحت فشار بوده، ممکن است فشارهای کاری وجود داشته باشد که خود من‌ گاهی اوقات با چنین فشارهایی مواجه می‌شوم که اگر روزی بخواهم بگویم یک سینه حرف دارم، اما اینکه مسئولی با یک فشار، از میدان بیرون برود، این طور مسئولی اصلاً نباشند بهتر است. البته خود آقای نجفی به من گفت که به خاطر بیماری جدید توانایی ادامه کار را ندارم.
معاون رییس جمهور تاکید کرده که اعضای شورا هرچه زودتر نسبت به انتخاب شهرداری قوی که دولت هم بتواند از او حمایت کند، اقدام کنند.

وی همچنین به وجود اختلافات سیاسی در کشور اشاره و خاطرنشان کرده، عده‌ای نان خود را در حل نشدن اختلافات سیاسی می‌دانند.
جهانگیری با بیان اینکه برای عبور از چالش‌ها باید گفت‌وگو کنیم و نباید بگذاریم بر فهرست چالش‌ها افزوده شود، اظهار کرده، مهم  ترین عاملی که می‌تواند از بلند شدن این فهرست جلوگیری کند، افزایش امید به آینده و سرمایه اجتماعی است.

آیا ریشه مشکلات ارزی اقتصادی است؟
معاون اوّل رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که آیا واقعاً همه ریشه مشکلات ارزی اخیر، اقتصادی بود، خاطرنشان کرده، در سال گذشته، ۹۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم. کل نیاز کشور برای واردات کالا در سال ۹۶ که رشد هم داشته، حدود ۵۴ میلیارد دلار است. خدمات هم حدود ۲۵ میلیارد دلار تا ۳۰ میلیارد.
وی تصریح کرده، ما باید درآمد ارزی مازادی حدود ۳۰ میلیارد دلار داشته باشیم تا به ذخایر ارزی اضافه شود. کشوری که درآمد ارزی خوبی دارد، اینطور تحت فشار مشکلات ارزی قرار نمی‌گیرد.
معاون اول رییس جمهوری بخشی از مشکل ارزی اخیر را سیاسی دانسته و تصریح کرده، این سخن، به این معنا نیست که کسی بیاید در امور کشور دخالت کند و نرخ ارز را بالا ببرد، بلکه به این معنی است که عده‌ای مردم را نسبت به آینده ناامید کنند.
جهانگیری با بیان اینکه در سال ۹۰، دلار ۴ هزار تومان بود و مردم آمدند ریس جمهور را انتخاب کردند و کاهش یافت، خاطرنشان کرد: بعد از توافق هسته‌ای هم دیدیم که قیمت دلار باز کاهش یافت.
وی در ادامه تصریح کرد، به همین دلیل است که از‌ پنج شش ماه گذشته سخن من این است که دلسوزان انقلاب و آینده جوانان، بنشینید با هم گفت‌وگو کنید و امید کردم به آینده را تقویت کنید تا بسیاری از چالش‌ها کنار رود.
جهانگیری با بیان اینکه حل مشکلات کشور، از نظر تکنیکی پیچیده نیست و راه حل‌های تکنیکی آن مشخص است، گفته، شرط حل مشکلات این است که آن زیرساخت‌های اجتماعی و سیاسی فراهم شود و ان‌شاءالله می‌شود.

دولت طرفدار تقویت شوراهاست
وی با بیان اینکه دولت به طور اصولی طرفدار تقویت شوراهاست، اظهار داشته، به دنبال این هستیم تا جایی که قانون اساسی اجازه می‌دهد اختیارات را به مدیریت شهری بدهیم. البته کسانی که اختیار می‌پذیرند باید پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند.

وی خاطرنشان کرده، شوراها، نظارت خود بر همه نهادهای اجرایی را به طور جدّی اعمال کنند. هیچ نهاد اجرایی نباید از نظارت مصون باشد زیرا فساد ایجاد می‌شود.

جهانگیری با تأکید بر اهمیت نظارت بر امور اجرایی، نهادهای مختلف نظارتی کشور را مورد اشاره قرار داده و گفته است، برخی از این دستگاه‌های نظارتی آنقدر جلو آمده‌اند که در امور اجرایی نیز دخالت می‌کنند و من این را قبول ندارم.
وی افزوده، اینکه برخی مدیران آنقدر خودباخته باشند که هر کاری بخواهند انجام دهند از دستگاه‌های نظارتی اجازه بگیرند درست نیست. من هر جا چنین مدیری را بشناسم با او برخورد می‌کنم.
جهانگیری تصریح کرده، شهرداری‌ها بیش از دولت یا همسنگ با آن باید تحت نظارت باشند.
وی با بیان اینکه در همه شهرها و به طور مشخص در کلان‌شهرها مسئله حمل و نقل عمومی اولویت اوّل است خاطرنشان کرده، دو میلیارد دلار برای شهرداری کلانشهر‌ها اختصاص دادیم که واگن بخرند و از آن استفاده کنند.
وی در  ادامه تصریح کرده، اخیراً در جلسه‌ای که شهردار و رئیس شورای شهر تهران حضور داشتند گلایه کردم که از زمانی که ما این فاینانس را اختصاص داده‌ایم، پیشرفت آن خیلی کم بوده است. در حالی که در تهران اگر از آن استفاده شود افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی تا دو برابر می‌شود. نصف این واگن‌ها متعلق به تهران است.
جهانگیری، دو لایحه مهمّ در دست بررسی دولت را لایحه مدیریت شهری و لایحه درآمد پایدار شهری عنوان و خاطرنشان کرده، درباره مسائل قانونی هم قانون اختیارات را به وزیر داده است و وزیر می‌تواند تفویض کند.
وی تأکید کرده، اداره کشور با این گستردگی به این شکل متمرکز سخت است. باید به نوعی از مدیریت برسیم که اختیارات به استان‌ها واگذار شود.

آسیب های اجتماعی دغدغه ای جدی
وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی تبدیل به دغدغه‌ای جدّی شده که مقام معظّم رهبری خود چند جلسه برای آن برگزار کرده‌اند، اظهار داشته: شهرداری‌ها نقش مهمّی در این حیطه دارند و باید به صورت جدی وظیفه خود را اعمال کنند.

جهانگیری، وظایف شهرداری‌ها را مرتبط به زندگی روزمره مردم دانسته و اظهار کرده، به شورای شهر تهران می‌گویم که نگذارید دیگران از شما نمایش تفرقه ببینند، اعضای شورا هرچه زودتر نسبت به انتخاب شهرداری قوی که دولت هم بتواند از او حمایت کند، اقدام کنند.

جهانگیری با اشاره به مشکل عضویت «سپنتا نیکنام» در شورای شهر یزد نیز گفته است، دولت در این مورد موضع روشنی دارد و نسبت به آن شکی ندارد. کسی در تدین مردم یزد شکی ندارد و باید کمک کنیم تا این مشکل حل شود.

پربیننده ترین خبرها