مشروح جلسه استماع فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در جلسه کنگره؛

اعتراف وزیر دفاع آمریکا به نبود ادله کافی درباره وقوع حمله شیمیایی در سوریه

اعتراف وزیر دفاع آمریکا به نبود ادله کافی درباره وقوع حمله شیمیایی در سوریه
پنج‌شنبه 23 فروردين 1397 - 22:17

وزیر دفاع آمریکا در نشستی روز پنجشنبه ایران را به «بلندپروازی» در زمینه هسته‌ای متهم کرد و آن را جزو «نگرانی‌های حل‌نشده» کشورش دانست.

العالم - آمریکا

«جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کردند.

در شرایطی که گزارش‌های متعددی از احتمال اقدام نظامی آمریکا در سوریه به بهانه وقوع حمله شیمیایی در منطقه «دوما»، واقع در غوطه شرقی حکایت می‌کنند متیس در جریان این نشست که مشروح آن در بخش زیر آمده اعتراف کرد که ادله کافی در تأیید وقوع این حمله وجود ندارند.

مشروح این نشست را در زیر بخوانید:

جیمز ماتیس با تکرار ادعاها گفت «بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران»، کماکان جز نگرانی‌های حل‌نشده است. 

او در بخشی از این نشست به چالش‌های هسته‌ای پیش روی آمریکا اشاره کرد و گفت: «با آنکه تحولات اخیر موجب ایجاد تحرکات مثبت شده‌اند، تحریک‌های هسته‌ای کره شمالی صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند و در سازمان ملل، با محکومیت جهانی کشورها مواجه شده است. بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران کماکان جزو نگرانی‌های حل‌نشده ما است. تروریسم هسته‌ای، در سراسر جهان، تهدیدی محسوس است.»

جیمز ماتیس در بخش دیگری از اظهاراتش به متن قانونی (قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» یا «کاتسا»)  که خواستار اعمال تحریم‌ها علیه ایران، روسیه و کره شمالی است پرداخت و خواستار آن شد که اختیار صدور معافیت‌های تحریمی ذیل این قانون به دولت ترامپ محول شود.

وی گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ روز ۲ آگوست ۲۰۱۷ با امضای کاتسا، آن را به قانون تبدیل و تحریم‌های جدیدی برای مقابله با اقدامات ایران، روسیه و کره شمالی اعمال کرد. منتظر همکاری با کنگره برای رفع تبعات امنیت ملی این قانون همکاری کنم. مهم است که ما از اختیار کافی برای صدور معافیت برخوردار باشیم، در غیر این صورت ممکن است ما نتوانیم در راستای منافعمان عمل کنیم و یک بار اضافی را به شریکان و متحدانمان تحمیل کنیم.» 

جوزف دانفورد هم گفت: «ایران به گسترش نفوذ مخرب و تهدید آزادی تردد در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) ادامه می‌دهد. آنها در حال نوسازی توانمندی‌های خود در زمینه فضانوردی، سایبری، موشکی و قابلیت‌های متعارف دریایی هستند که تهدیدی مستقیم علیه متحدان ما و منافعمان در منطقه به شمار می‌رود.»

جیمز ماتیس در خصوص راهبرد آمریکا در سوریه گفت: «در باره سوریه، هم دولت قبل و هم دولت فعلی به صراحت به این موضوع اشاره کردند که نقش ما در این کشور شکست داعش است و ما خودمان را درگیر جنگ داخلی در این کشور نخواهیم کرد.»

وی اضافه کرد: «سال گذشته ما اقدام به شلیک موشک‌هایی به داخل سوریه کردیم که ارتباطی با داعش نداشت. آن حمله به خاطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی بود.»

 ماتیس سپس درباره راهبرد کشورش در سوریه این توضیحات را ارائه کرد: «اول از همه، ما به اینکه جنگ سوریه را از طریق روند ژنو پایان دهیم متعهد هستیم. این مذاکرات تا کنون به موفقیت نرسیده‌اند چون روسیه دائماً در این تلاش‌ها مانع‌تراشی کرده است. اما این به معنی آن نیست که ما دست از تلاش بکشیم. ما با جامعه بین‌الملل برای فعال کردن مذاکرات ژنو و اطمینان یافتن برای پایان این جنگ همکاری می‌کنیم.» 

وی اضافه کرد: «راهبرد ما همانند سال گذشته این است که مسیر این جنگ را به صلحی با وساطت سازمان ملل پیش ببریم و همزمان، پایمان را روی گردن داعش فشار دهیم تا خفه شود.»

 جیمز ماتیس در پاسخ به سوال یک قانونگذار آمریکایی در خصوص قصد دولت ترامپ برای اقدام نظامی در سوریه به بهانه وقوع حمله شیمیایی ادعایی در این کشور گفت: «نمی‌خواهم به جزئیات تصمیم احتمالی فرمانده کل قوا (رئیس‌جمهور) در پاسخ به این حمله [شیمیایی] بپردازم.»

او در ادامه حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما» در سوریه را «کاملاً غیرقابل توجیه» خواند، اما گفت: «چندین مورد از این حملات [شیمیایی] در سوریه اتفاق افتاده‌اند. در بسیاری از موارد، ما نیروهای میدانی در آنجا نداریم، بنابراین، علی‌رغم نشانه‌های فروانی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود داشت مبنی بر اینکه در آنجا از گاز کلرین یا سارین استفاده شده، نمی‌توانم به شما بگویم که ما ادله‌ای [درباره وقوع شیمیایی] در اختیار داشتیم. در صورتی که همانند دفعه قبل تصمیم به اقدام نظامی در سوریه در پاسخ به این حمله شیمیایی بگیریم کنگره را از این موضوع مطلع خواهیم کرد.»

ماتیس سپس در پاسخ به سوال یک قانونگذار آمریکایی درباره اینکه آیا شواهد کافی در تأیید وقوع حمله شیمیایی در سوریه وجود دارد گفت: «من معتقدم که در سوریه حمله شیمیایی اتفاق افتاده و منتظر شواهد سازمان منع تسلیحات شیمیایی در این مورد هستیم. تلاش می‌کنیم بازرسان این سازمان، احتمالاً در طول همین هفته وارد آنجا (سوریه) شوند. می‌دانید با چه چالش‌هایی مواجهیم، چون روسیه شش بار قطعنامه‌ها را در سازمان ملل رد کرده تا مطمئن شود که ما نمی‌توانیم بازرس‌ها را به آنجا بفرستیم. تیم تحقیقات در صورتی که بتواند وارد آنجا شود، به ما نمی‌گوید که چه کسی این حمله را انجام داده؛ آنها فقط به ما می‌گویند که شواهد لازم [درباره وقوع حمله] را پیدا کرده‌اند یا خیر. همان‌طور که می‌دانید با توجه به اینکه این گازها ناپایدار هستند، گذشت زمان تأیید وقوع حمله را دشوارتر می‌کند.» 

جیمز ماتیس همچنین گفت که دولت ترامپ هنوز برای حمله به مواضع دولت سوریه تصمیم نگرفته است. 

وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما هنوز هیچ تصمیمی درباره حمله نظامی در سوریه نگرفته‌ایم.»

وی سپس گفت: «روش‌های مختلفی، اعم از دیپلماتیک، اقتصادی و نظتامی برای پاسخ‌دهی به تخلف از کنوانسیون تسلیحات شیمیایی وجود دارند.»

جوزف دانفورد در پاسخ به سوال یک قانونگذار آمریکایی درباره اینکه آیا ایران به برجام پایبند بوده است: «نمونه‌ای از نقض برجام از سوی ایران سراغ ندارم.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که ستاد مشترک ارتش آمریکا چه پیشنهاداتی به ترامپ درباره ماندن در برجام ارائه خواهد داد گفت: «نمی‌توانم در حال حاضر این موضوع را به شما بگویم، اما می‌خواهیم مطمئن شویم که به همه فعالیت‌های مخرب ایران، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و سایبری رسیدگی‌ می‌شوند. ما در حال حاضر توافقی داریم که در آن به مسئله صلح هسته‌ای پرداخته شده؛ این توافق، رضایت‌‌بخش به نظر نمی‌رسد. چیزی که باید به آن برسیم، یک چارچوب دیپلماتیک و حقوقی است که از طریق آن تهدیدهای هسته‌ای ایران مدیریت می‌شوند.»

جیمز ماتیس هم درباره اینکه آیا ماندن در برجام در راستای منافع آمریکا است گفت: «ماندن در این توافق، در صورتی که اصلاح شود در راستای منافع امنیتی آمریکا است.»

وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «بعضی وقت‌ها هستند که باید خطوط قرمز ترسیم کرد و گاهی هم باید مبهم صحبت کردن را کنار گذاشت و با اقدامات، صحبت کرد.»

جیمز متیس در پاسخ به سوال قانونگذاری که از او پرسید وزارت دفاع برای مقابله با «نفوذ مخرب ایران» چه کاری انجام می‌دهد گفت: «ما الان به ایران از منظری بسیار کلی نگاه می‌کنیم. ما برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور را تحت نظر داریم- همان‌طور که می‌دانید برجام مورد بازبینی قرار گرفته است.

تلاش‌هایشان در زمینه مین‌گذاری دریایی را تحت نظر داریم؛ ناوگان دریایی پنجم ما در واقع ۲۵ تا ۳۵ کشور را برای انجام رزمایش‌های مقابله با مین‌گذاری گردهم آورده است. این، تنها یک پیام دریایی نیست بلکه حامل این پیام دیپلماتیک هم هست که 'این کار را امتحان نکنید چون اگر بخواهید مین‌گذاری کنید کشورهای سراسر دنیا می‌آیند و  مین‌های شما را جمع‌آوری خواهند کرد.

در حال همکاری با شریکان و متحدانمان برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی آنها همکاری می‌کنیم. همچنین در حال رسیدگی به اقدامات آنها در زمینه سایبری هستیم و با شریکانمان جهت مقاوم‌تر کردن آنها در این زمینه همکاری می‌کنیم. از طریق فروش‌های نظامی خارجی و یکپارچه کردن متحدانمان در منطقه به برنامه موشکی آنها و توانمندی‌شان در زمینه دفاع موشکی رسیدگی می‌کنیم. »

 

فارس

پربیننده ترین خبرها