یمن: ایران و تشیع برای ما خطرناک نیستند

یمن: ایران و تشیع برای ما خطرناک نیستند
سه شنبه 27 تير 1391 - 13:22

وزير اطلاع رساني يمن با تأکيد بر اينکه کشورش روزي با ايران متحد خواهد شد، تأکيد کرد که ايران و تشيع خطري براي اين کشور به شمار نمي آيند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم "علی العمرانی" گفت: "بدون اتحاد اعراب آینده ای برای جزیره العرب وجود نخواهد داشت .. در صورت تحقق این اتحاد، ایران و هیچ کشور دیگری نمی تواند به ما ضرری برساند .. البته ایرانی ها برادران ما هستند و ما روزی با آنها متحد خواهیم شد .. ولی به این شرط که این اتحاد سلطه جویانه و یا اتحاد یک کشور قوی با یک کشور ضعیف نباشد".

درحالیکه طبق اذعان گروه های سیاسی و اجتماعی مورد حمایت مردم یمن، دخالتهای آمریکا و کشورهای شورای همکاری عامل اصلی ابقای رژیم "عبدالله صالح" دیکتاتور مخلوع و ادامه فشارهای اقتصادی، معیشتی و تبعیض ها و پایمال کردن حقوق مردم این کشور است؛ خبرگزاری "یمن" با مطرح کردن این ادعا که "ایران اهداف خاصی را در یمن دنبال می کند" نظر وزیر اطلاع رسانی را درباره این مسأله جویا شد؛ العمرانی در پاسخ به این موضوع گفت: "معتقدم که نباید تهران را سرزنش کنیم .. بلکه این سرزنش متوجه ساکنان جزیره العرب است .. به همان اندازه که برادرانمان را در ایران به دلیل تماس و نفوذ به نقاط مختلف یمن سرزنش می کنیم ما باید بعنوان فرزندان جزیره العرب خودمان را نیز سرزنش کنیم .. ما باید متحد شویم و به وحدتی تکامل یافته دست یابیم .. و دست کم موضعی همسو در قبال حوادث و چالشها داشته باشیم".

العمرانی خاطرنشان کرد: "روزی به سفیر اسپانیا گفتم که اکنون به ما کمک کنید تا هنگامی که در آینده قدرتمند شدیم به شما حمله نکنیم .. بنابراین نباید نسبت به سیاستهای تهران حساسیت به خرج دهیم .. درست است که منافع ما با منافع آنها در شام، عراق و یا حتی یمن برخورد می کند .. ما نفوذ برادران ایرانی خود را سرزنش نمی کنیم، ولی می گویم که این نفوذ نباید بر اساس ایدئولوژی و یا (ارتباط با) گروه های افراطی باشد".

العمرانی در پاسخ به این سئوال که چرا ایرانی ها را "برادر" می خواند، و همچنین نظرش در خصوص گسترش "تشیع" در یمن، گفت: "درباره روابط اسپانیا گفتم؛ فاصله ما با این کشور یک تنگه کوچک به نام جبل الطارق است .. ما در آینده با این کشور متحد خواهیم شد حتی اگر از نظر عقیده با آنها اختلاف داشته باشیم .. هنگامی که می گویم برادران ایرانی، منظور من آن است که آنها در انسانیت و دین با ما برادر هستند .. هنگامی که از برادرانمان و روابط با دیگران که از قومیت ما نیستند – یعنی ایرانی ها - سخن می گویم، چه اشکالی دارد که این مسأله (اتحاد) حتی بین ساکنان جزیره العرب و کشورهای عربی منطقه عملی شود".

ایران حتی از گروه های سنی حمایت می کند

العمرانی در پاسخ به این ادعا که "یمن طرحی را در پیش رو ندارد و ایران نیز بر همین اساس نفوذ خود را برای گسترش آشکار تشیع به کار گرفته"، اظهار داشت: "به شما گفتم که تبلیغ شیعه خطری نیست که ما را تهدید می کند .. دقت کنید که ایران حتی با گروه های سنی نیز در ارتباط است، و  از آنها حمایت می کند .. من درباره همین موضوع با ایرانی ها دیدار کرده و گفت و گو کردم .. مسأله تبلیغ تشیع سودمند نیست بلکه به ضرر روابط است".

وی درباره این که "تشیع در یمن به صورتهای مختلف به این کشور ضربه زده" گفت: "بدون شک .. آیا به یاد نمی آوری که برخی کشورها در حال گسترش طرح کمونیستی خود (در یمن) بودند .. من اطمینان دارم که گسترش شیعه گرایی موقتی است و با وجود احترامی که برای عقاید مردم قائل هستم، فروکش خواهد کرد .. اما بار دیگر تأکید می کنم که این مسأله خطری راهبردی برای ما نیست و آزار آن به صورت موقت است .. من معتقدم که جایگاه ایران بالاتر از آن است که بخواهد به ما ضرر برساند، آن هم در وضعیتی که ما در چنین شرایطی قرار داریم".



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها