وبگاه قطری مطرح کرد

حملات روزانه موشکی به عمق خاک عربستان گواه ارتقای قدرت انصار الله است

حملات روزانه موشکی به عمق خاک عربستان گواه ارتقای قدرت انصار الله است
جمعه 24 فروردين 1397 - 10:39

پایگاه خبری العربی الجدید حملات روزانه موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به اهدافی حیاتی در عمق خاک عربستان را گواه ارتقای قدرت موشکی و نظامی انصار الله و به منظور فشار بر ائتلاف سعودی برای توقف حملاتش علیه یمن توصیف کرد.

العالم- عربستان سعودی 

پایگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی با عنوان «شلیک روزانه موشک‌های بالستیک الحوثی به سمت عربستان فشار برای مذاکره یا جهشی ناشناخته»  آورده است: شلیک موشک توسط گروه انصار الله به سوی عربستان سعودی به مهمترین اتفاق در جریان جنگ یمن در نخستین هفته‌های چهارمین سال خود تبدیل شده است، چرا که تامین امنیت عربستان و مقابله با تهدید حوثی‌ها برای عربستان سعودی در راس دلایل ریاض برای راه اندازی جنگ نظامی علیه یمن بود.

این اتفاق عامل اصلی در تعیین سرنوشت جنگ یمن است به گونه ای که یا عربستان از این قضیه برای تشدید حملات خود علیه پایگاه الحوثی‌ها استفاده کرده و اوضاع فجیع‌تر می‌شود یا زمینه بازگشت عربستان به میز مذاکرات را فراهم می‌کند به گونه‌ای که شلیک موشک‌های بالستیک یمنی‌ها این پیام را مخابره می‌کند که عملیات هوایی ائتلاف سعودی در پایان دادن به تهدید موشکی یمن شکست خورده است.

در تازه‌ترین تحولات جنگ یمن، روز چهارشنبه انصار الله اعلام کرد که یک پهپاد این گروه فرودگاه شهر «أبها» در منطقه عسیر را هدف گرفته و پهپاد دیگر آن ساختمان شرکت آرامکو عربستان در جازان را مورد حمله هوایی قرار داده است.

این برای نخستین بار است که انصار الله خبر از استفاده از پهپادهای خود در داخل خاک عربستان می‌دهد با وجود اینکه سال گذشته از این پهپادهای خود رونمایی کرده بود.

انصار الله چهارشنبه شب نیز اعلام کرد که وزارت دفاع عربستان و مناطق دیگری در ریاض را با موشک‌های «برکان 2 اچ » هدف گرفته است و خبرگزاری فرانسه هم از شنیده شدن صدای سه انفجار در ریاض خبر داد.

تقریبا ظرف سه هفته انصار الله توانست موشک‌های بالستیک را تهدیدی جدی علیه عربستان قرار دهد تا معلوم شود که جنگ و ده‌ها هزار موشکی که در حملات هوایی ائتلاف سعودی شلیک شدند نتایج معکوسی به همراه داشته به گونه‌ای که قدرت انصار الله را تقویت کرده و توانمندی آن را در دستیابی به موشک هایی که عمق خاک عربستان را هدف می گیرند ثابت کرده است.

العربی الجدید آورده است: بنابراین این اتفاق نشانه ارتقای قدرت نظامی انصار الله است که یا از طریق وارد کردن موشک‌های مدرن ساخته شده در خارج یمن و یا توسعه موشک‌های بومی یا در اختیار داشتن ذخایر جنگی مربوط به قبل از جنگ توانسته به این قدرت دست یابد.

بر اساس گزارش العربی الجدید انصار الله در فاصله بین 22 مارس گذشته تا 10 آوریل جاری بیش از هفده موشک بالستیک به سمت اهدافی در داخل خاک عربستان شلیک کرده است.

سه فروند از این موشک‌ها که از نوع «برکان 2 » و از مهم‌ترین موشک‌های رونمایی شده توسط انصار الله در سال گذشته بوده ریاض را هدف گرفت اهمیت این موشک‌ها در برد بالای آن است به گونه ای که در ژوئیه 2017 ، «ینبع» که دورتر از ریاض است هدف قرار داده بود، همین نوع موشک در نوامبر سال گذشته فرودگاه ملک خالد ریاض را هدف گرفت و عربستان ادعا کرد که آن موشک ساخت ایران بوده و به دنبال آن همه ورودی های یمن را برای قریب به 2 هفته مسدود کرد.

انصار الله اخیرا از موشکی بالستیک رونمایی کرده که بدر 1 نام دارد و به رغم اینکه کوتاه برد  است اما مناطق مرزی را هدف شلیک روزمره آن قرار داده و تهدید کرده که تاسیسات حیاتی عربستان در نجران، عسیر و جازان را نیز با آن هدف خواهد گرفت یعنی مناطقی که تامین امنیت آن در برابر تهدیدهای انصار الله اولویت عربستان و جنگ طولانی آن در یمن است.

بنا به اعلام انصار الله دستکم سه موشک به تاسیسات متعلق به شرکت آرامکو در هر کدام از شهرهای نجران و جازان شلیک شده علاوه بر اینکه فرودگاه های این 2 شهر و پادگان های متعددی در مناطق مرزی نیز هدف موشک های بالستیک یمنی ها قرار گرفته است.
 شمار قابل توجه موشک‌های شلیک شده توسط انصار الله که بیش از 10 فروند موشک بدر 11 در کم‌تر از سه هفته موید اظهارات جنجالی صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن است که دوشنبه گذشته گفت: امسال سالی کاملا بالستیکی خواهد بود و در مدت پیش رو هر روز شاهد شلیک موشک یمنی‌ها خواهیم بود و عربستان هر چقدر هم سامانه‌های دفاعی خود را تقویت کند از موشک‌های ما در امان نخواهد بود.

در همین راستا می‌توان پیام‌های موشکی انصار الله را دریافت مبنی بر اینکه این گروه با بیش‌ترین شمار ممکن موشک قادر به حمله به شهرهای متجاوزان علیه یمن است.

«صالح صماد»، پیش‌تر نیز گفته بود موشک‌ها، هیات‌های اعزامی به پایتخت‌های کشورهای متجاوز علیه یمن شمرده می‌شوند تا به طور کلی نشان دهد که موشک‌ها گزینه های کاربردی تر برای انتقال جنگ به داخل خاک عربستان است به گونه ای که ریاض را وادار به پذیرش مذاکرات یا توقف حملات هوایی در ازای توقف شلیک موشک می‌کند تا بدین ترتیب انصار الله تاکید کند که توقف شلیک موشک منوط به توقف حملات نظامی ائتلاف است.

قابل توجه است که آمار اعلام شده از سوی ائتلاف درباره شمار موشک های بالستیک شده شده توسط انصار الله در قریب به سه سال گذشته قریب به یکصد فروند موشک قبل از حملات موشکی اخیر بوده است بنابراین سخن از شلیک روزانه موشک همان گونه که انصار الله طی هفته های اخیر نشان داده تحولی پرمعناست تا تلاش های بین المللی برای بازگشت به میز مذاکرات و پیدا شدن راه حل سیاسی بحران یمن جدی تر شود.

موشک‌های یمنی‌ها ریاض و محمد بن سلمان ولی عهد این کشور را به دردسرانداخته چرا که حمله نظامی عربستان را برای پایان دادن به تهدید حوثی‌ها با گذشت سه سال از آغاز آن به شکست کشانده است و هم اینک این موشک ها دغدغه سعودی ها شده است همه دنیا ترکش های موشک را در خیابان های ریاض دیدند علاوه بر تاثیر اقتصادی که این موشک پراکنی ها از یمن به سمت اهداف داخل عربستان بر عربستان داشته است و از دیدگاه انصار الله این اقدامات می‌تواند اهرم فشار بر عربستان برای توقف حملاتش باشد.

العربی الجدید آورده است: در همین حال اقدام انصار الله در اثبات قدرت خود در تهدید عربستان و حملات مکرر به مناطق مختلفی در خاک عربستان مثل شمشیر دو لبه است چون ریاض هم می‌تواند از این اوضاع برای ادامه حملات نظامی خود و بسیج کردن افکار عمومی شهروندان سعودی علیه یمن استفاده کند یعنی این گونه القا کند که جنگ یمن برای جلوگیری از خطر کنونی موشک های یمنی هاست.

بنابراین فرقی نمی‌کند انصار الله این موشک ها را قاچاقی از ایران گرفته باشد یا در داخل آنها را با کمک ایرانی ها ارتقا داده باشد به هر حال انصار الله شدت تهدید علیه عربستان را بالا برده و همین امر تمایل ریاض برای نابودی قدرت نظامی انصار الله و پایان دادن به تسلط آن بر مناطق شمال یمن یا دستکم مقابله با آن را بیش تر می کند

شمار این موشک‌های بالستیک انصار الله هم شاخص مهم‌تری محسوب می‌شود و شلیک بیش از 10 موشک به سوی مناطق مرزی عربستان با یمن نشان از تجدید توانایی انصار الله در بکارگیری و ارتقای این موشک‌هاست.

تحول موشکی انصار الله در چهارمین سال جنگ یمن حامل دلایل نظامی و سیاسی متعددی است آن هم در شرایطی که ائتلاف و نیروهای منصور هادی بر حمله به مناطق مرزی و به طور خاص استان صعده پایگاه قدرت سازمانی و نظامی نیروهای الحوثی متمرکز شدند.

پربیننده ترین خبرها