شیخ نعیم قاسم: تجاوز آمریکا به سوریه توازن قوا را تغییر نخواهد داد

شیخ نعیم قاسم: تجاوز آمریکا به سوریه توازن قوا را تغییر نخواهد داد
جمعه 24 فروردين 1397 - 11:26

«نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که هرگونه تجاوز آمریکا به سوریه توازن قوا دراین کشور را که به نفع دولت و همپیمانان آن است، تغییر نخواهد داد.

العالم - لبنان

شیخ نعیم قاسم در گفت و گو با روزنامه «الجمهوریه» لبنان که روز جمعه منتشر شد، با بیان این مطلب افزود: راهی که رئیس جمهوری آمریکا در پرونده ها و موضع گیری های خود پیش گرفته، جنبه نمایشی و پر سر و صدا بر آن غلبه دارد و در بیشتر موارد، نتایجی بسیار عادی دارد. 

شیخ قاسم با اشاره به رفتار آمریکا در نزاع با کره شمالی گفت: جهان احساس کرد یک جنگ جهانی رخ خواهد داد، اما بعدا دیدیم و دریافتیم که حتی احتمال دارد دو طرف برای حل مشکلات با هم دیدار کنند.

جنگ گسترده بعید است

معاون دبیرکل حزب الله به مواضع اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره سوریه و تهدید به جنگ اشاره کرد و گفت: بخش های مختلف دولت آمریکا، در برابر موضع تشنج زای ترامپ در مورد سوریه دچار حیرت شد، تا نشان دهد که این ایده، برنامه ریزی نشده بوده است و تجاوز احتمالی هنوز در حال بحث است. در مقابل این فضای غبارآلود، به نظر می آید تصویر واضح نیست و هرچه اتفاق بیفتد، رویارویی مستقیم روسیه با آمریکا یا جنگ گسترده را بعید می دانیم. اما در نهایت، هیچکس جز خداوند نمی داند که در سر ترامپ چه می گذرد.

موضع حزب الله درباره تجاوز احتمالی آمریکا

شیخ نعیم قاسم درباره موضع حزب الله در خصوص تجاوز احتمالی آمریکا به سوریه گفت: حزب الله تمایلی به بحث در مورد واکنش ها و پاسخ های احتمالی در برابر هرگونه تجاوز آمریکا یا اسرائیل به سوریه ندارد. بنابراین باید هر گزینه ای را برای خودمان نگه داریم چرا که این امر باعث نگرانی دشمن شده و از سوی دیگر درست نیست که در رسانه ها از احتمالاتی که هنوز اتفاق نیفتاده صحبت کنیم. اما امری که مورد تاکید قرار دارد این است که اسرائیل به خوبی می داند حزب الله چه کاری ممکن است در حالت های مشخصی از تجاوز انجام دهد.

استفاده از آسمان لبنان در حمله به سوریه محکوم است

وی همچنین حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به سوریه با استفاده از آسمان لبنان را تجاوز به این کشور خواند و گفت: این اقدام باید محکوم شود و اعتراض ها علیه آن بویژه در سطح دولت و نهادهای آن با صدای بلند مطرح شود. 
شیخ نعیم قاسم با یادآوری این نکته که حضور ایران در سوریه با هماهنگی دولت این کشور است، گفت: این مساله از نظر بین المللی مشروع و معمول است. 

وی حمله اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه «T4» سوریه را تجاوز همزمان به این کشور و ایران دانست و گفت: این رخداد پیامدهایی دارد که حد و مرز آن را الان نمی دانم.

حزب الله دفاع می کند نه تهاجم

معاون دبیرکل حزب الله درباره موضع این حزب درباره جنگ با رژیم صهیونیستی گفت: حزب الله خجالت نمی کشد که این را علنی بگوید که ما در قدم نخست به دنبال گشودن جبهه جنگی علیه اسرائیل از سمت لبنان نیستیم. همه اقدامات حزب دفاعی و در چارچوب مقاومت است.

وی افزود: هرکس اتفاقات را از سال 2006 تاکنون بررسی کند درمی یابد که حزب الله به دنبال گسترش موضع دفاعی خود بوده و اقدام تهاجمی انجام نداده است. 

شیخ نعیم قاسم، رژیم صهیونیستی را مسئول اول و آخر هر گونه اتفاقی که منجر به جنگ شود دانست.
وی در عین حال جنگ علیه لبنان را بعید دانست اما تاکید کرد که مقاومت آماده هرگونه اتفاق ناگهانی است.

انتخابات پارلمان

معاون دبیرکل حزب الله در بخش دیگر سخنانش به تحولات انتخاباتی لبنان و موضع این حزب اشاره کرد.

انتخابات پارلمانی لبنان قرار است 6 ماه مه (16 اردیبهشت) برگزار شود.

وی گفت که همه داده ها بیانگر آن است که انتخابات در موعد خود برگزار خواهد شد. 

شیخ نعیم قاسم پیش بینی کرد که تعداد کرسی های این حزب در پارلمان تغییر چندانی نخواهد یافت و ممکن است یک نماینده کم یا زیاد شود.

معاون دبیرکل حزب الله تاکید کرد: ما برای کسب اکثریت وارد رقابت های انتخاباتی نشدیم. چرا که معتقدیم میزان کرسی های به دست آمده در چارچوب الگوی «نسبیت» در قانون انتخابات و تنوع گسترده همپیمانانمان، نتایج مورد انتظار ما را برای بهبود وضعیت اداره کشور تحقق خواهد بخشید. 

وی تاکید کرد مسائل اصلی و سرنوشت ساز در لبنان با معادله اکثریت و اقلیت حل نخواهد شد بلکه باید توافق و تفاهم وجود داشته باشد.

شیخ نعیم قاسم همچنین آمریکا و عربستان و امارات را به دخالت در انتخابات لبنان از راه هایی چون پرداخت پول، حمایت از یک لیست علیه لیست دیگر و تلاش برای تحت فشار قراردادن حزب الله متهم کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که این فشارها بی فایده خواهد بود چرا که مردم را برای حمایت و رای بیشتر به لیست های حزب الله تحریک می کند.

شیخ نعیم قاسم همچنین گفت: کاندیدای حزب الله برای ریاست مجلس چه قبل و چه بعد از انتخابات «نبیه بری» است. 

پربیننده ترین خبرها