در آستانه برگزاری نشست سران اتحادیه عرب؛

وزیر خارجه بحرین : قطر جایی در نشست سران اتحادیه عرب ندارد

وزیر خارجه بحرین : قطر جایی در نشست سران اتحادیه عرب ندارد
جمعه 24 فروردين 1397 - 17:39

 «خالد بن احمد آل خلیفه » وزیر امور خارجه بحرین در توئیتی نوشت : حملات رسانه ای قطر به نشست سران اتحادیه عرب در ظهران عربستان و ادامه بی احترامی به پادشاه عربستان نشان می دهد که قطر هیچ جایگاه و نقشی در این نشست نخواهد داشت .

العالم - بحرین

وزیر بحرینی در توئیت خود افزود : حضور قطر به هر شکلی ( در این اتحادیه ) به نفع امنیت ملی کشورهای عربی نیست .

این اظهارات یک روز بعد از آن انجام می شود که نشست کمیته چهارجانبه کشورهای تحریم کننده قطر در ریاض تشکیل شد و بر لزوم اجرای شروط 13 گانه این کشورها برای از سرگیری روابط با قطر تاکید کرد.
این کمیته متشکل از « انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات ، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان ، «شامی حربی» وزیر خارجه مصر و «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین بود.

نشست این کمیته دیروز ( پنجشنبه ) و در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در ریاض برگزار شد. نشست وزیران خارجه با هدف آماده سازی دستور کار نشست سران اتحادیه عرب برگزار شد.

بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب روز یکشنبه آینده (26 فروردین ) در ظهران (شرق) عربستان برگزار می شود.

گفته می شود قرار نیست در این نشست موضوع اختلاف با قطر مطرح شود.

«لولو راشد » سخنگوی وزارت خارجه قطر هفته گذشته اعلام کرد که کشورش به این نشست دعوت شده و قطعا در آن شرکت خواهد کرد اما نگفت این حضور در چه سطحی خواهد بود.

روزنامه الرای کویت اخیرا به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی ریاست هیات کشورش را در این نشست بر عهده خواهد داشت .

حضور شیخ تمیم در این نشست اولین سفر وی به عربستان بعد از بروز تنش در روابط میان این دو عضو شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیروز (پنجشنبه )در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت که دوحه و واشنگتن برای حل تنش و ایجاد وحدت در شورای همکاری خلیج فارس توافق کرده اند . 

وی که در نشست وزیران خارجه سران اتحادیه عرب در ریاض حضور نداشت در عین حال گفت که تلاش این کشورها برای منزوی کردن قطر کارساز نبوده و نخواهد بود.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96 ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با قطر را هم بسند.

این کشورها برای از سرگیری روابط 13 شرط را برای قطر تعیین کردند که اجرای هر کدام از این شرط ها به معنای زیر سوال رفتن حاکمیت قطر بود.

دوحه طی ده ماه گذشته ادعای کشورهای تحریم کننده را رد و اعلام کرده است که آنها برای اثبات ادعای خود هیچ دلیل قانع کننده ای در اختیار ندارند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها