عطوان: حمله شکست خورده به سوریه؛ نشست سران عرب بزرگترین قربانی است

عطوان: حمله شکست خورده به سوریه؛ نشست سران عرب بزرگترین قربانی است
شنبه 25 فروردين 1397 - 21:10

یک تحلیلگر مطرح عرب تاکید کرد حمله امروز آمریکا، انگیس و فرانسه به سوریه نه تنها در تحقق بیشتر اهداف خود ناکام ماند بلکه نتایج کاملا معکوس برجا گذاشت حال آنکه قربانی اصلی آن نشست سران عرب است.

العالم - سوریه

به نقل از روزنامه رای الیوم، "عبدالباری عطوان" سردبیر این روزنامه به  اشاره به تجاوز نظامی امروز آمریکا، انگیس و فرانسه به سوریه، آن را اقدامی شکست خورده دانست که نه تنها از تحقق بخش زیادی از اهداف خود ناتوان ماند، بلکه نتایج کاملا معکوس داشت.

وی در مقاله خود نوشت: نتیجه‌ای که می‌توان از بقایای موشک‌هایی که آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه شلیک کرده و بیشتر آن سرنگون شد، به دست آورد این است که این حمله نه تنها در تحقق بیشتر اهداف خود ناکام ماند، بلکه نتایج کاملا معکوس برجا گذاشت.

جان تازه در همپیمانی سوریه، ایران و روسیه

مهمترین نتایج این حمله این است که محبوبیت "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه را در داخل این کشور و خارج آن افزایش داد و به همپیمانی او با روسیه، ایران و حزب الله جان و پویایی تازه‌ای بخشید و بر ایستادگی ارتش سوریه مهر تایید زده و سبب تضعیف دونالد ترامپ شد.

خویشتن‌داری روسیه و انتقاد محافل عربی و بین المللی

در توضیح بیشتر این موضوع باید گفت، متحد روس با قدرت تمام و خویشتنداری این بحران را مدیریت کرد و این حمله را به عنوان یک "نمایشی" سمبلیک قرار داد که هدف از آن حفظ آبروی ترامپ است .

اما این اقدام روسیه در بسیاری از محافل عربی و بین المللی با انتقادهای شدید روبرو شد با این محور که با این تجاوز آن طور که بسیاری امیدوار بودند، مقابله نکرد.

عطوان ادامه داد: این انتقادها تا حدودی صحیح است با این حال برخی در این خصوص این بحث را مطرح کرده‌اند که پاسخ روسیه غیرمستقیم و از طریق موشک‌های سوری بود که ساخت روسیه است.

دلایل کاهش خسارت سوریه چه بود؟

به هر حال به دو دلیل خسارت‌های نظامی سوریه محدود بود:

اول:اینکه بیشتر پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی قبلا تخلیه شده و هواپیماهای جدید به پایگاه‌های روسی در حمیمیم و طرطوس منتقل شده بود.

دوم: بیشتر موشک‌ها یا سرنگون و یا از مواضع مورد نظر منحرف شد.

اظهارات سفیر روسیه در واشنگتن مبنی بر اینکه این تجاوز سه جانبه توهین به شخص ولادیمیر پوتین بوده و روسیه به آن واکنش نشان خواهد داد، شاید معیاری برای نقشه تحرکات روسیه در آینده بحران سوریه و سایر بحران‌های جهانی باشد، زیرا پوتین بلافاصله به اقدام ترکیه در سرنگونی یک جنگنده روس در نزدیکی مرزهای سوریه واکنش نشان نداد و با زیرکی توانست ترکیه را عملا از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خارج کرده و آن را به جبهه روس ملحق کند.

حملات نظامی با دستاویر سلاح شیمیایی بی فایده است

اگر به نقشه آینده سوریه و منطقه نگاهی دقیق داشته باشیم، می توان موارد زیر را پیش بینی کرد:

اول: استفاده از سلاح شیمیایی به عنوان دستاویزی برای حملات نظامی شبیه حملاتی که امروز رخ داد، دیگر فایده‌ای ندارد، زیرا زیان زیادی به وجهه آمریکا و جبهه آن وارد آورد به ویژه اینکه این حمله در روزی رخ داد که قرار بود کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی تحقیقات خود را در صحنه فرضی جرم آغاز کنند و عوامل این حمله با اقدام خود این برداشت را ایجاد کردند که این جبهه به دنبال نابودی مأموریت این کارشناسان قبل از آغاز آن بودند.

دوم: چه بسا انتقام سوری، ایرانی و روسی از طریق حملات چریکی علیه نیروهای آمریکا در سوریه و عراق صورت بگیرد که تعداد آنان بالغ بر هشت هزار نفر شامل سربازان و غیرنظامیان بازنشسته است.

سوم: اقدام ارتش روسیه به مجهز کردن ارتش سوریه به سامانه پدافند هوایی جددی شامل موشک‌های اس -300 و اس-400 برای مقابله با هرگونه موشک یا جنگنده‌ای که سوریه را در آینده هدف قرار دهد که هواپیماهای اسرائیلی در صدر آن قرار دارد.

چهارم: پس از آنکه روشن شد اسرائیل در حمله به سوریه مشارکت داشته و از قبل از زمان آن با خبر بود و اخبار اطلاعاتی در مورد مواضع سوری مورد نظر آمریکا، انگلیس و فرانسه را در اختیارشان قرار داد، روابط روسیه و اسرائیل به پایین ترین سطح تنزل می‌یابد.

پنجم: احتمال اینکه روسیه در واکنش به حملات آمریکا و متحدانش به سوریه با تمام قدرت از هرگونه تلاش ارتش سوریه و متحدانش در آینده برای بازپس‌گیری برخی مناطق حمایت کند، این مناطق شامل ادلب و مناطق جنوب غرب در درعا در نزدیکی مرز اردن خواهد بود.

ششم: پس از بمباران فرودگاه نظامی تیفور در نزدیکی حمص و به شهادت رسیدن هفت ایرانی در بین قربانیان این حمله ، ایران به کشوری تبدیل شد که رودرروی رژیم اشغالگر اسرائیل است که از لبنان دست به این حمله زد و ملت ایران رهبران کشور را به پاسخ به این تجاوز فراخواندند.

هفتم:حملات امروز به سوریه که از پایگاه‌هایی در قطر و عربستان صورت گرفت و این دو کشور به سرعت حملات مزبور را تایید کردند، از متحدان عرب آمریکا و نقش آنان و جا گرفتن آنان در جبهه آمریکا و شرکت در هرگونه حملات آن در منطقه به ویژه علیه ایران در آینده پرده برداشت.

هشتم: افزایش احتمال شکست آمریکا در عراق که زیان‌های آن در این کشور حدود پنج تریلیون دلار برآورد شده است، زیرا دولت عراق از تایید حمله امروز به سوریه و حمایت از آن خودداری کرد و بیشتر مردم عراق نیز با سوریه اعلام همدردی کردند.

شادی مردم سوریه از مقاومت و ترسیم شکست آمریکا

هرکس شاهد جشن و شادمانی سوری‌ها به دلیل ایستادگی و مقاومت کشور و دولت در رویارویی با این تجاوز بود، می تواند به حجم شکست آمریکا و اسرائیل پی ببرد و علاوه بر این متوجه شود که بشار اسد در جایگاه خود باقی است و کشورهای ابرقدرت و متحدان عربش از سرنگونی او و تغییر نظامش ناتوان مانده‌اند.

این تجاوز سه گانه سبب شد نشست سران عرب که قرار بود فردا یکشنبه در شهر "ظهران" تشکیل شود، پیش از آغاز پایان یابد و سران شرکت کننده در آن را در تنگنای جدی قرار دهد، زیرا کشوری که عضویت آن را در اتحادیه عرب به تعلیق درآوردند به این دلیل هدف حمله آمریکا و اسرائیل قرار گرفته است که در محور مقاومت قرار دارد نه به این دلیل که از سلاح شیمیایی استفاده کرد و این چیزی است که رسانه‌های غربی و عربی رواج می‌دهند.

احتمال تصمیم ترامپ به بیرون بردن نیروهای آمریکایی از سوریه و عراق

بعید نیست ترامپ با اعتراف به شکست و نیز به منظور کاهش متحمل شدن زیان‌های بیشتر، در مسیر بیرون بردن نیروهای آمریکایی از سوریه و شاید عراق قدم بردارد و از این حمله به عنوان دستاویزی برای توجیه این تصمیم خود استفاده کند.

ترامپ به دنبال این بود که در موضع قدرت ظاهر شده و عظمت و شکوه کشورش را بازگرداند، اما در هر دو مورد شکست خورد و به عنوان کسی که پای خود را با گلوله نشانه رفت، ظاهر شد.

به هر حال حمله سه جانبه‌ای دیگری که به پیروزی ختم شد، در تاریخ عربی به ثبت رسید و باید گفت اگر حمله اول سبب پایان امپراتوری انگلیس شد حمله دوم چه بسا به عنوان آغاز خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه و اعتراف به شکست و نیز پیروزی سوریه علیه توطئه و بازیافتن سلامت و حاکمیت خود بر سراسر این کشوربه ثبت برسد.

تسنیم 

پربیننده ترین خبرها