آغاز نشست سران اتحادیه عرب در عربستان؛

شاه سعودی: خواهان دست یابی به راه حل سیاسی در یمن هستیم!/ خواستار مقابله با رفتار ایران در منطقه هستیم

شاه سعودی: خواهان دست یابی به راه حل سیاسی در یمن هستیم!/ خواستار مقابله با رفتار ایران در منطقه هستیم
يکشنبه 26 فروردين 1397 - 16:28

بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب بدون حضور شیخ تمیم امیر قطر در عربستان آغاز شده است.

العالم - عربستان سعودی

نشست سران اتحادیه عرب  ظهر دقایقی پیش، امروز یکشنبه بدون حضور امیر قطر و سلطان عُمان در شهر «ظهران» در شرق عربستان آغاز شد.

منابع خبری می‌گویند که در اجلاس امروز سران عرب، امیر قطر، حاکم امارات، رئیس‌جمهور الجزایر و  سطان عمان حضور ندارند، اما عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، فائز السراج رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی، محمد بن راشد آل مکتوم معاون حاکم امارات، فهد بن محمود آل سعید معاون نخست وزیر عمان و عبدالقادر بن صالح رئیس مجلس الامة الجزایر شرکت دارند.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که در اجلاس ظهران، مساله فلسطین، تحولات سوریه، یمن و لیبی، مبارزه با تروریسم، اختلافات موجود میان کشورهای عربی و آنچه است که از آن به عنوان "دخالت‌های ایران در منطقه" یاد می‌شود، از مهمترین موضوعاتی است که به آن پرداخته می‌شود.

این چهارمین اجلاس سران عرب است که در عربستان برگزار می‌شود و سه اجلاس قبلی در سال‌های ۱۹۷۶ و ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ در ریاض برگزار شده بود.

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی ساعاتی قبل از آغاز اجلاس در صفحه توئیتر خود نوشت که کشورش برای میزبانی اجلاس ظهران با هدف برخورد با مشکلات منطقه از طریق هماهنگی مشترک، آماده است.

«عبدالله دوم» شاه اردن که ریاست اجلاس قبلی کنفرانس را بر عهده داشت، ریاست بیست و نهمین اجلاس سران عرب را تحویل ملک سلمان داده است.

شاه اردن طی سخنانی قبل از تحویل ریاست اجلاس گفت: از برپایی دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ حمایت می کنیم.

وی در ادامه بر حل سیاسی بحران سوریه به گونه ای که شامل همه طرف های سوری شود، تاکید کرد.

عبدالله دوم افزود: ما بر پایبندی بر اصل حسن همجواری از طریق مقابله با تلاش ها برای مقابله با دخالت در امور کشورهای عربی تاکید داریم.

شاه اردن ضمن تبریک به ملت عراق به مناسبت پیروزی بر داعش اعلام کرد که «با هرگونه حملات نظامی علیه سوریه مخالفیم.»

ملک سلمان شاه سعودی نیز پس از تحویل ریاست بیست و نهمین اجلاس درباره مسایل مختلف منطقه سخنرانی کرده است.

شاه عربستان نیز در ابتدای سخنرانی خود به مساله فلسطین اشاره کرد و گفت: مساله فلسطین برای ما در اولویت قرار دارد و تصمیم دولت آمریکا در انتقال سفارت به قدس را محکوم می کنیم. قدس شرقی باید پایتخت فلسطین باشد.

وی در خصوص تحولات یمن اظهار داشت: عربستان بر حفظ حاکمیت یمن و حل سیاسی بحران آن تأکید می‌کند اما ادامه بحران بر عهده «شبه‌نظامیان تروریستی حوثی» است که به ایران وابسته هستند

وی در ادامه گفت: موشک‌های یمنی، ساخت ایران است، یمنی‌ها به مکه موشک شلیک کرده‌اند.

ملک سلمان افزود: خواستار مقابله با رفتار ایران در منطقه هستیم، خواهان دست یابی به راه حل سیاسی در یمن هستیم!

پربیننده ترین خبرها