قاسمی در نشست هفتگی:

اطلاعی از نشست‌های آمریکا و برخی اروپایی ها نداریم/ اسرائیل جواب حمله به پایگاه نظامی سوری را خواهد گرفت

اطلاعی از نشست‌های آمریکا و برخی اروپایی ها نداریم/ اسرائیل جواب حمله به پایگاه نظامی سوری را خواهد گرفت
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 11:42

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه اطلاعی از نشستها بین آمریکا و برخی کشورهای اوپایی نداریم، گفت: برجام موضوعی است بین ایران و گروه ١+٥.

العالم- ایران/ سیاسی 

 بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود در سال ۹۷ گفت: من از تعداد نشست های کشورهای اروپایی با آمریکا و موضوعات آن ها اطلاع ندارم ولی برجام موضوعی بین ایران و ۱+۵ و کاملا مشخص است و خبرهای این گفت و گوها هم گمانه زنی است و اطلاع رسمی از آنها نداریم و موضع گیری در این خصوص درست نیست.

 

وی در مورد تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه اظهار داشت: به هنگام این تجاوز موضع گیری مناسبی از سوی ایران صورت گرفت و این حق مردم سوریه است در این مورد تصمیم گیری کرده و واکنش نشان دهند.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مشارکت فرانسه و انگلیس با آمریکا در حمله به سوریه می تواند اقدامی برای تحت فشار قراردادن ایران در خصوص مباحث موشکی اش باشد؟ تصریح کرد: این اقدام جنگ افروزانه و تجاوز به خاک سوریه بر سیاست های ایران تاثیری نخواهد داشت و ایران سال هاست با تکیه بر مردم خود سیاست های خود را ادامه می دهد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد واکنش ایران به حملات احتمالی دیگر به منطقه از سوی آمریکا عنوان کرد: این اولین تجاوز امریکا در منطقه نبوده و بارها نشان داده که با توهمات و ادعاهای واهی دست به حمله نظامی زده است و احتمال تکرار آن وجود دارد و وضعیت امروز منطقه نتیجه سیاست های غلط و اشتباهات کلان آن در دهه های گذشته است و ادامه آن ایالت متحده را با مشکلات زیادی در منطقه مواجه خواهد ساخت.

 

قاسمی در مورد مذاکره تلفنی روز گذشته ظریف و همتای انگلیسی یادآور شد: تماس از سوی آقای جانسون گرفته شد و در خصوص مباحث منطقه و سوریه تبادل نظر شد و آقای ظریف واکنش تندی نسبت به حمله به سوریه داشت و آن را غیر قانونی و تجاوزکارانه بر اساس معاهدات بین المللی مانند معاهده منع گسترش سلاح های شیمیایی دانست و اعتراض شدید ایران منتقل شد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی راجع به تاثیر حمله به سوریه بر همکاری های سیاسی در منطقه تاکید کرد: اروپا در یک شکل هستند اما آن ها را نمی توان در یک صف قرار داد زیرا که اختلاف نظر در مورد مسائل منطقه دارند اما مذاکرات ما با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داشت و اختلاف نظرهایی هم همواره داشته ایم و خواهیم داشت.

 

وی یکی از اهداف این اقدام نظامی را ایجاد شکاف بین سه کشور حاضر در مذاکرات آستانه دانست و تاکید کرد: این یک خیال خام بوده و سه کشور علی رغم اختلاف نظرهایی که از قبل داشته اند و کاملا طبیعی است همکاری ها را برای مقابله با تروریست ها ادامه خواهیم داد و نشست های آستانه نیز برای کاهش این اختلاف نظرها و افزایش تفاهمات مشترک خواهد بود.

 

قاسمی در خصوص سفر نماینده ویژه پوتین به ایران و برگزاری دیدارهای محرمانه با مقامات ایرانی تصریح کرد: این سفر کاملا طبیعی بوده و تبادل نظر بین ایران و روسیه همواره بوده و ادامه خواهد داشت و در دیدار روحانی و پوتین در آنکارا قرار شد مذاکرات ایران و روسیه در مورد گفت و گوهای آستانه ادامه یابد و متعاقبا نماینده ویژه پوتین به تهران آمد و مسایل مربوط به منطقه و راه حل های بحران سوریه در این سفر مورد تاکید قرار گرفت.

 

قاسمی در واکنش به وضع تحریم های اتحادیه اروپا علیه ۸۲ نفر و موسسه ایرانی و گفت و گوهای سطح عالی برای حل این مشکلات تاکید کرد: این موضوع جدیدی نیست و گفت و گوهای ایران و اروپا از سال ها پیش ادامه داشته و تفاوت دیدگاه های زیادی با آن ها داشته و داریم و بخش زیادی از آن به تفاوت ارزش ها مانند حقوق بشر مربوط است و مذاکرات را کما فی السابق ادامه خواهیم داد البته باید گفت و گوها طبق درخواست دو طرف و در فضایی آکنده از حسن نیت انجام شود و تبادل هیاتی نیز در آینده ای نزدیک خواهیم داشت.

 

این دیپلمات عالیرتبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بعد بین المللی آیا  وزارت خارجه در اعتراص به حمله اسرائیل به پایگاه نظامی سوریه و شهادت عده ای از مستشاران ایرانی داشته است؟ گفت: تجاوز در خلق و خوی رژیم صهیونیستی قرار دارد و اقدامات ددمنشانه همواره علیه ملت مطلوم مسلمان منطقه داشته و قطعا جواب این حملات را خواهند گرفت و نیروهای مقاومت و سوری واکنش مناسبی نسبت به آن خواهند داشت و من هم به مناسبت شهادت این عزیزان تسلیت می گویم و تاکید دارم زمان زدن و گریز گذشته و نیروهای مقاومت می تواند پاسخ این اقدام را بدهند.

 

وی تاکید کرد: هنوز اقدام عملی حقوقی برای اعتراض به این حمله اسرائیل در دستور کار نیست.

 

قاسمی راجع به سفر ظریف به تاجیکستان عنوان کرد: هدف اصلی آن حضور در اجلاس کشورهای عضو اکو است و در حاشیه آن هم در مورد همکاری های دوجانبه بین ایران و تاجیکستان و همچنین مباحث منطقه تبادل نظر خواهد شد.

 

وی در مورد اجلاس روز گذشته اتحادیه عرب و اتهاماتی که به ایران در آن زده شد، تصریح کرد: اتحادیه عرب همواره در این گونه جلسات بنا به تلاش های عربستان اتهاماتی علیه ایران وارد می کند و فراموش می کند دشمن مشترک مسلمانان اشخاص دیگری هستند و روز گذشته هم چنین بود و در مورد جزایر سه گانه ایران هم اتهاماتی داشتند که پاسخ آن را شب گذشته از سوی ایران دریافتند و اتحادیه عرب به باشگاهی برای ارضای امیال دشمنان منطقه و مسلمانان تبدیل شده اند و در آینده این ها از کرده خود پشیمان خواهند شد.

 

قاسمی ادامه داد: در چنین شرایطی که یک کشور عربی و مسلمان مورد حمله و تجاوز کشور دیگری قرار گرفته، کشور دیگری که در صف اول مقابله با تروریست قرار دارد را متهم می کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات برجامی با اروپا برای مقابله با دشمنی آمریکا با برجام اظهار داشت: فشارهای زیادی بر روی اتحادیه اروپا از سوی آمریکا برای خروج از برجام وجود دارد اما مذاکرات ما با اروپا برای ادامه برجام و حمایت از این معاهده ادامه دارد و امیدواریم به راه حل هایی برای مقابله با این فشارها دست یابیم.

 

وی در ادامه اختلاف نظرهای ایران و روسیه در مورد مسائل مطرح در سوریه را کاملا طبیعی دانست و تصریح کرد: در مورد این مسائل و اختلاف نظرها نباید قضاوت داشت و از عبارات خاص نباید در مورد آن استفاده کرد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی راجع به اخاذی از شهروندان ایرانی برای ارائه ویزا یا دادن وقت در حاشیه سفارت های برخی از کشورهای اروپایی در ایران گفت: این مساله مورد رصد بود و به تعدادی سفارت تذکر لازم داده شد و تعدادی سعی کردند با استفاده از مکانیزم های نوین از این حواشی ها بکاهند و برخی دیرتر اقدام کردند و در حال ترمیم سیستم های خود هستند و امیدواریم با پیگیری های انجام شده سفارتخانه هایی که در اطراف آن ها عده ای سود جو مردم را مورد سواستفاده قرار می دهند، روش های جدید برای حل این مشکل به کار بگیرند و ما هم تا کنون اقدامات لازم را انجام داده ایم و انجام خواهیم داد. این روش ها نمی تواند برای مدت طولانی به کار گرفته شود و همه مسائل رو خواهد شد و البته وضعیت امروز نسبت به ۶ ماه و یکسال گذشته بسیار بهتر شده است.

 

قاسمی در واکنش به اعتراضات برخی ها نسبت به روابط وزارت خارجه و دیپلمات ها با مقامات اروپایی و دست دادن و خندیدن با آن ها عنوان کرد: مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی از سوی وزارت امور خارجه و بدستور رییس جمهور است و انتقادها در مورد لبخندها و نظرات دیگر در مورد سیاست خارجی را هم باید مطالعه کرد و ایران کشور چند صدایی است اما این گفتارها مناسب و حق نیست که به مسئولین در تلاش ایرانی اتهام وارد کنند.

 

سخنگوی ظریف همچنین از برگزاری مذاکرات با اروپایی ها پیش از ۱۲ می در خصوص برجام خبر داد و اظهار داشت: ما اجازه نخواهیم داد اقدام خلافی در مورد این معاهده بین المللی رخ دهد و اولین کشوری نخواهیم بود که از برجام خارج می شود.

 

وی در مورد سناریو ایران در برابر برجام بدون آمریکا طبق اظهارات رییس جمهور یادآور شد: در شورای عالی نظارت بر برجام سناریوهای لازم برای موارد مختلف مد نطر قرار گرفته و پیش بینی در مورد آن درست نیست.

 

قاسمی یکی از علت های اصلی حمله آمریکا به سوریه را پیش برد مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه و جای خالی آمریکا در این مذاکرات تلقی کرد و افزود: به نطر نمی رسد این هجوم به سوریه تکرار نشود زیرا برخی از کشورهای منطقه هم از این تجاوز ناجوانمردانه و بی دلیل و بدون داشتن مدرک و سند و ندادن فرصت به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به شعف آمده اند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر رییس جمهور فرانسه به ایران عنوان کرد: این مساله از گذشته مطرح بوده و باید صبر کرد زیرا برای انجام سفرها در این سطوح نیاز به مقدمات است.

 

قاسمی اخبار مربوط به اخاذی از زایران عتبات عالیات در حاشیه سفارت عراق را تایید کرد و گفت: امیدواریم این مساله با تلاش کنسولگری های ما و همکاری دولت و سفارت عراق حل شود.

پربیننده ترین خبرها