«تقریبا هیچ»؛ تحلیل رسانه‌های صهیونیستی از نتیجه حمله موشکی به سوریه

«تقریبا هیچ»؛ تحلیل رسانه‌های صهیونیستی از نتیجه حمله موشکی به سوریه
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 14:15

با بررسی تحلیل رسانه‌های رژیم صهیونیستی از حمله موشکی آمریکا، فرانسه و انگلیس علیه اهدافی در خاک سوریه، می‌توان دو کلمه برای توصیف آن نتیجه‌گیری کرد: «تقریبا هیچ!»

العالم _ سوریه

بامداد شنبه (25 فرودین) سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه ادعایی نابود کردن تأسیسات شیمیایی دولت سوریه، 103 فروند موشک به چند منطقه از این کشور شلیک کردند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، پدافند هوایی سوریه موفق شد 71 فروند از این موشک‌ها را رهگیری و ساقط کند. همچنین گفته می‌شود که در این حمله هیچ شهروند یا نظامی سوری آسیب ندیده است جز سه نفر که در نتیجه انحراف یکی از موشک‌های شلیک شده بود.

این اقدام نظامی با اینکه از سوی مقامات رژیم صهیونیستی با حمایت تمام قد و همچنین تهدیدات تکراری علیه ایران همراه شد اما رسانه‌های این رژیم حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه را بدون هیچ دستاورد و بی‌فایده توصیف کردند.

روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به بررسی جلسه توضیحات درباره این اقدام نظامی در وزارت دفاع آمریکا پرداخته و نوشت حمله با موشک‌های «تام‌هاوک» این ارزیابی را که واشنگتن در مسیر خروج از سوریه است، تقویت کرد.

هاآرتص نوشت که از نظر آمریکا حملات دولت سوریه به غیرنظامیان دلیل کافی برای مداخله نظامی تمام عیار در این کشور نیست و همچنین نام نبردن از رژیم صهیونیستی در این حمله نشانه آن است که دولت ترامپ نیز در حال نادیده گرفتن بهترین متحدش در منطقه است.

این روزنامه با بیان اینکه در حمله مذکور فقط برخی تاسیسات تولید گازهای شیمیایی هدف قرار گرفت نه ذخایر آن، آورده است که واشنگتن همچنین غیرمستقیم تعهد داده تا زمانی که دولت سوریه مجددا از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکند، مابقی ذخایر آن را هدف نمی‌گیرد.

روزنامه «جروزالم پست» نوشت با اینکه اقدام نظامی سه کشور در سوریه دستاورد خاصی نداشت اما اگر به جنگی تمام عیار تبدیل شود، رژیم صهیونیستی نیز به آن کشیده خواهد شد؛ آنگاه نه فقط با سوریه بلکه با حزب‌الله و موجی از رزمندگان شیعه که ایران از طریق گذرگاه زمینی عراق و سوریه به مرزهای آن فرستاده روبه‌رو خواهد شد.

جروزالم پست با اشاره به تهدید مقامات آمریکایی درباره احتمال تداوم اقدام نظامی در سوریه، نوشت از طرفی ترامپ تاکید کرده توافق هسته‌ای با ایران را لغو و تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور وضع خواهد کرد؛ مسئله‌ای که دو کشور را به درگیری نظامی در سوریه نزدیک‌تر می‌کند.

نشریه «یدیعوت آحرونوت» اما در مطلبی به بررسی تصمیم روسیه برای فروش سامانه‌های پدافندی S-300 به سوریه پرداخته و نوشت این تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی است زیرا مسکو نه تنها می‌خواهد انتقام دردناکی از حمله موشکی به رهبری آمریکا، بگیرد بلکه سعی دارد جای پای خود را در دمشق تقویت کند.

وبگاه «عروتص شوع» نیز توصیف مشابه درباره این حمله، نوشت اقدام نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس باید با اقدامات تنبیهی آتی همراه شود که یکی از مهمترین آنها نابود کردن نیروی هوایی دولت سوریه است.

عروتص شوع نوشت بر کسی پوشیده نیست که در واشنگتن درباره سیاست کلی حول سوریه اجماع وجود ندارد، این اقدام نظامی و همچنین حمله موشکی آوریل سال قبل (2017) اثر محدودی در بازداشتن دولت سوریه داشتند.

وبگاه «تایمز اسرائیل» در یادداشتی با تاکید بر اینکه حمله سه کشور نتوانست دولت سوریه را ناامید کند، نوشت دمشق با حمایت‌های ایران و روسیه سرپا مانده و مانند 7 سال گذشته به کسب موفقیت در این جنگ ادامه می‌دهد.

تایمز اسرائیل تاکید کرد که تهدیدات آمریکا همچنین نمی‌تواند «بشار اسد» را از عملیات برای پس‌گرفتن ادلب و یکپارچه سازی مجدد سوریه بازدارد.

نشریه «اسرائیل هیوم» نیز در مطلبی تحت عنوان «اقدامی با تاثیر حداقلی در سوریه» به بررسی این حمله پرداخته و نوشت عاملان این اقدام نظامی می‌توانند با خودشان بخندند زیرا نه تنها هیچ نظامی سوری یا روسی مجروح نشد بلکه حتی منافع اصلی دولت اسد را نیز تهدید نکرد.

اسرائیل هیوم نوشت این حمله به قدری کم‌اثر بود که حتی نظریه‌پردازان فرضیه توطئه می‌توانند بگویند اهداف این حمله از پیش با حامیان دولت سوریه هماهنگ شده بود. با اینکه این فرضیه نادرست است اما به نظر می‌رسد ابعاد این حمله طوری طراحی شده بود تا کمترین اثر را داشته باشد.

این نشریه در ادامه با اشاره به بهانه این حمله یعنی استفاده ادعایی دولت سوریه از سلاح شیمیایی، تاکید کرد بعید به نظر می‌رسد این حمله حتی مانع استفاده دوباره از سلاح‌های شیمیایی در سوریه شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها