بازداشت های جدید در انتظار بزرگان مذهبی، مبلّغان و فرهنگیان عربستان

بازداشت های جدید در انتظار بزرگان مذهبی، مبلّغان و فرهنگیان عربستان
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 15:38

در صفحۀ " العهد الجدید " که در شبکه اجتماعی تویتر نام آشناست، آمده است: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی می خواهد تعداد زیادی از بزرگان مذهبی، مبلّغان،فرهنگیان و فعالان سیاسی را بازداشت کند.

العالم - عربستان سعودی

این صفحه توییتری می افزاید: خبرها نشان می دهد که بن سلمان درپی بازداشت کردن تعداد زیادی از بزرگان مذهبی، مبلّغان، فرهنگیان و ملی گرایان (فعالان سیاسی) است زیرا پیش بینی می شود که این افراد مخالف دیدگاه ها و سیاست های وی هستند.

صفحه العهد الجدید افزود : پیش بینی می شد که این بازداشت ها چند روز پیش آغاز شود ولی شاهزاده عبدالعزیز الهویرینی رئیس سرویس امنیت کشور خواستار تعویق بازداشت ها شد و شاید علتش این بود که بازداشت یکجای آنها کار درستی نباشد.  

محمد بن سلمان از روز 4 نوامبر 2017 ده ها شاهزاده، تاجر و وزیر کنونی و پیشین را در اقدامی بی سابقه بازداشت کرده است و تعدادی از آنها را پس از گرفتن بخش زیادی از ثروت هایشان آزاد کرد.

نظام سعودی ابتدای سپتامبر 2017 نیز ده ها نفر از نویسندگان، روزنامه نگاران، بزرگان مذهبی، کارشناسان اقتصادی، داستان نویسان و شاعران را به اتهام های مختلف خصوصاً سکوت در قبال تخریب وجهۀ قطر بازداشت کرده بود . بن سلمان همچنین کسانی را که از محمد بن نایف ولیعهد معزول حمایت می کردند، با توسل به زور ساکت کرده است .

تعدادی از روزنامه نگاران، نویسندگان و بزرگان مذهبی که سرویس امنیت کشور عربستان آنها را در لیست بازداشت ها گنجانده است، توانستند به کشورهای همسایه ، ترکیه ، انگلیس و آمریکا فرار کنند.

در حالی که مقامات سعودی و رسانه های وابسته به بن سلمان بازداشت ها را با بهانۀ مبارزه با فساد توجیه می کنند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این بازداشت ها چیزی بجز خفه کردن صدای مخالفان نشستن بن سلمان روی تخت پادشاهی نیست.

در دو سال گذشته 3 شاهزادۀ سعودی که در اروپا زندگی می کردند، ناپدید شده اند شاهزادگانی که به انتقاد کردن از نظام حاکم عربستان معروف و شهره بودند و گفته می شود که این سه شاهزاده یا ربوده شده یا به عربستان بازگردانده شده اند و هنوز هیچ خبری از آنها نیست.

این سه شاهزاده عبارتند از : سلمان بن ترکی بن عبدالعزیز، ترکی بن بندر آل سعود و سعود بن سیف النصر. این شاهزادگان خواستار ایجاد اصلاحات و تغییرات بودند و نظام سلطنتی آل سعود را به فساد و نقض حقوق بشر متهم می کردند.

یک شاهزاده سعودی به نام خالد بن فرحان آل سعود نیز با نظام آل سعود قطع ارتباط کرده و به آلمان رفته است و توانست سال 2013 از دولت برلین حق پناهندگی سیاسی بگیرد ولی با این حال می ترسد که به ریاض بازگردانده شود.

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها