سوآپ ارزی ایران - ترکیه اجرایی شد

سوآپ ارزی ایران - ترکیه اجرایی شد
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 19:39

نخستین اعتبار اسنادی (LC) با استفاده از قرارداد پیمان پولی (سوآپ ارزی ریال ایران و لیر ترکیه) به موجب قرارداد منعقد شده بین بانک های مرکزی دو کشور در سال گذشته و ترتیبات اجرایی ابلاغی، امروز(دوشنبه) برای تامین مالی تجارت از کشور ترکیه گشایش یافت.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک با هدف تسهیل مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه، هدایت عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی به نظام بانکی، به کارگیری ابزارهای پرداخت بین المللی و نیز کاهش ریسک عملیات ارزی در سال های اخیر، انعقاد پیمان های پولی/ سوآپ ارزی، با کشورهای طرف عمده تجاری را در دستور کار خود قرار داده و به طور مستمر این مهم را پیگیری کرده است.
براساس این گزارش، در این مدل اجرایی، نیازی به ارز ثالث مانند دلار آمریکا و یورو برای تسویه مبادلات ارزی وجود ندارد؛ ضمن اینکه با به کارگیری این روش، خرید، نقل و انتقالات و تبادلات مالی به دلیل هدایت عملیات ارزی به نظام بانکی منتقل شده و ریسک عملیات تجار 2 کشور به حداقل خواهد رسید. 
بانک مرکزی اعلام کرده به موجب ترتیبات اجرایی این مدل، اعتبارات برای تجار ایرانی به لیر ترکیه بوده و از منابع ناشی از قرارداد سوآپ ارزی تامین خواهد شد.
با توجه به حجم 6 میلیارد دلاری تجارت با کشور ترکیه، استفاده از ارزهای ملی تحت ترتیب های اجرایی سوآپ ارزی کمک قابل توجهی به تسهیل امور بانکی و تجاری بین دو کشور می کند.
سال گذشته به دنبال سفر رئیس جمهوری ترکیه به ایران و با هدف ایجاد زمینه های لازم برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و به دنبال آن در سفر رییس کل بانک مرکزی کشورمان به آنکارا، پیش نویس تفاهم سوآپ دوجانبه ریال ایران - لیر ترکیه به توافق و تایید رئیسان کل بانک های مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه رسید.

پربیننده ترین خبرها