اردوغان: شهرهای جدید درمناطق تحت کنترل در سوریه می سازیم/ آیا ترکیه قصد اشغال اراضی سوریه را دارد؟

اردوغان: شهرهای جدید درمناطق تحت کنترل در سوریه می سازیم/ آیا ترکیه قصد اشغال اراضی سوریه را دارد؟
دوشنبه 27 فروردين 1397 - 22:13

رییس جمهور ترکیه که نظامیان کشورش به رغم اعتراضات شدید دولت سوریه به خاک این کشور تجاوز کرده اند، از قصد خود برای ساخت شهرهای جدید در مناطق تحت کنترل آنکارا در شمال سوریه و باقی ماندن در آن خبر داده است.

العالم ـ ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه عملیات اخیر آمریکا و هم پیمانانش علیه سوریه را تدبیری سطحی خوانده و گفته که دیگر امکان ندارد در غیاب ترکیه گامی در سوریه برداشته شود.

اردوغان روز دوشنبه طی سخنانی در کنگره حزب عدالت و توسعه ترکیه در منطقه اسکودار استانبول خاطرنشان کرده، این مداخله تنها به علت استفاده از سلاح شیمیایی صورت گرفته ولی چرا باید حملاتی که با سلاح های متعارف انجام می شود، نادیده گرفته شود؟
وی با بیان این که "صدها هزار انسان در سوریه کشته شده اند و چه کسی آنها را کشته؟"، خواستار پاسخگویی همه به این مسایل شده و با تظاهرنمایی خواندن تلویحی حمله اخیر به سوریه اضافه کرده، نباید تنها برای رفع تکلیف اقدامی صورت بگیرد.
وی تصریح کرده، باید مشخص شود که 3.5 میلیون پناهجوی سوری اکنون در کجا اقامت دارند؟ و اول پاسخ این سوال را بدهند. آیا در فرانسه و آلمان هستند؟ آنها در ترکیه زندگی می کنند و ما به طرف های اروپایی می گوییم که بیایید یاری کرده و امکان زندگی در شرایط انسانی تر را برای آنها فراهم آوریم ولی هیچ کس دست یاری دراز نمی کند.
اردوغان گفته، از ابتدا مطرح کردم که پول این بمب های ریخته شده در سوریه را صرف ساختن شهر و ایجاد منطقه امن کنید ولی روسای جمهوری قبلی و فعلی آمریکا به این پیشنهاد توجهی نکردند ولی ترکیه وارد میدان شد و در حال باسازی خرابی ناشی از جنگ در سوریه است.
وی مدعی شده، هیچ کشوری جز ترکیه به نفع سوریه فعالیت نکرده و مژده آینده روشن به مردم آن نداده است. 
رییس جمهوری ترکیه با ادعای این که "پشت هر گروه تروریستی می توان سایه یک یا چند کشور را دید، اما پشت مردم سوریه تنها ترکیه ایستاده است" گفته که اوضاع در سوریه به قدری مغشوش است که مشخص نیست چه کسی با چه کسی همدست است و تنها ترکیه گفتار٬ رفتار و نیت شفاف در این زمینه دارد.
وی گفت و گو با مخالفان سوری را ضروری خوانده و خاطرنشان شده، ما می گوییم که در سوریه علیه تمامی گروههای تروریستی هستیم، در سوریه زنان٬ کودکان٬ مظلومان نباید به قتل نرسند٬ پاکسازی قومی نباید صورت گیرد و هیچ کس به علت دین و مذهبش مورد ستم قرار نگیرد.
رییس جمهوری ترکیه پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای سوریه را ضروری خوانده و گفته، باید با مخالفان سوری که صاحبان اصلی این کشور هستند، گفت و گو شده و در این کشور مناطق امن ایجاد شود تا امکان بازگشت میلیونها پناهجوی سوری مقیم ترکیه به خانه و وطن خود فراهم شود. 
وی از بازگشت حدود 160 هزار پناهجوی سوری به موطن خود پس از عملیات سپر فرات در یک سال گذشته خبر داده و  خاطرنشان کرده، بر همین اساس، دست کم 200 هزار نفر نیز به عفرین بازخواهند گشت.
وی وعده برچیده شدن شهرک های چادری و کانتینری و ساخت فوری شهرهای جدید در مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه داده و اضافه کرده، اقدامات لازم را برای ایجاد آینده جدید برای برادران سوری جهت ایجاد زیرساخت ها و ارائه خدمات اساسی مورد نیاز در شهرهای جرابلس٬ الباب اعزاز و عفرین انجام می دهیم.
اردوغان خاطرنشان کرده، کسانی که ترکیه را به خروج از سوریه دعوت می کنند، احتمالا از این وضعیت ناراحت هستند چون جایی که ترکیه حضور داشته باشد، از تروریسم خبری نخواهد بود و تنها آرامش جریان دارد و بر این اساس محاسبات برخی ها در سوریه و منطقه برهم می خورد.
به گزارش ایرنا وی گفته، آنهایی که بر روی سوریه حساب باز کرده بودند، در پی نفت بودند ولی ما این بازی را برهم زدیم و دست در دست مردم سوریه، این کشور را دوباره خواهیم ساخت و امیدوارم همه مناطق از جمله منبج تا حصکه را به مکان های آزاد و مرفه برای مردم سوریه تبدیل کنیم.
رییس جمهوری ترکیه وعده داده، پس از عفرین به ادلب، تل رفعت و منبج خواهیم رفت و تا زمانی که حملات تروریست های مستقر در شمال سوریه پایان نیابد، این مبارزه ادامه خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها