حماس: هیچ «پیشنهاد رسمی» از اروپایی‌ها دریافت نکرده‌ایم

سه شنبه 28 فروردين 1397 - 11:19

یکی از اعضای ارشد حماس در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه برخی کشورهای اروپایی پیشنهاداتی به این جنبش برای بهبود وضعیت غزه داده‌اند، اعلام کرد: ما پیشنهادی رسمی در این باره نداشته‌ایم.

«محمود الزهار» از اعضای ارشد حماس اعلام کرد که این جنبش هیچ پیشنهادی رسمی از سوی اروپایی دریافت نکرده و در صورت اینچنین پیشنهادی، آن را بررسی خواهد کرد.

وی به شبکه «الغد» گفت: صحبت‌هایی مبنی بر ارائه پیشنهاد به حماس مانند استفاده از ابزارهای بیهوشی برای ملت فلسطین است و در راستای طرح اسرائیلی انجام می‌شود.

الزهار سپس به آشتی داخلی میان حماس و فتح پرداخت و گفت: ما پایبندی خود به توافق قاهره را به مصر اعلام کرده‌ایم، حماس امتیازات بیشتری نخواهد داد، مردم فلسطین می‌دانند این محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان است که در آشتی فلسطینی سنگ‌اندازی می‌کند.

یک هیأت امنیتی مصری شنبه هفته جاری وارد نوار غزه شد و با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در نوار غزه و دیگر رهبران حماس دیدار کرد  تا درباره پرونده آشتی فلسطینی صحبت کند؛ پرونده‌ای که ادامه رایزنی‌ها درباره آن، پس از هدف قرار گرفتن خودروی «رامی الحمدالله» نخست‌وزیر دولت توافق ملی در نوار غزه (13 مارس) تعطیل شده است.

این سفر هیأت مصری در حالی صورت گرفت که محمود عباس تحریم‌های جدیدی علیه نوار غزه وضع کرده و پرداخت حقوق کارمندان تشکیلات خودگردان در نوار غزه را به تأخیر انداخته است.

قرار است امروز (سه شنبه) نیز هیأتی از حماس به دعوت مصر وارد قاهره شود  تا با هیأتی از فتح دیدار کند. هیأت فتح دیروز به ریاست «محمود العالول» وارد مصر شد.

فتح و حماس در مهرماه سال گذشته (1396) با نظارت قاهره توافق آشتی را در مصر امضا کردند، حماس برخی گام‌های اعتمادساز  اولیه را برداشت اما دولت توافق ملی (که به تشکیلات نزدیک است) توقعات حماس را برآورده نکرد؛ محمود عباس گفته حماس باید تمام امور غزه از جمله سلاح گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس و کنترل تونل‌ها را به تشکیلات خودگردان واگذار کند.

روزنامه «الاخبار» لبنان دیروز اعلام کرد با ادامه تحریم‌های تشکیلات خودگردان علیه نوار غزه و وخیم شدن اوضاع این منطقه، برخی طرف‌های اروپایی پیشنهادی به حماس ارائه داده‌اند تا شاید جلوی انفجار وضعیت در نوار غزه گرفته شود

پربیننده ترین خبرها