ارزیابی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی: حمله به سوریه در اهدافش ناکام ماند

ارزیابی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی: حمله به سوریه در اهدافش ناکام ماند
سه شنبه 28 فروردين 1397 - 20:12

مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند حمله انگلیس، فرانسه و آمریکا به سوریه در تحقق اهدافش ناکام مانده است.

العالم _ سوریه

مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه گفته‌اند کشورهای غربی نتوانسته‌اند اهدافشان از حمله به سوریه را محقق کنند. 

به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، ارزیابی‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد حمله به رهبری آمریکا علیه اهدافی در سوریه در دستیابی به اکثر اهدافش ناکام مانده است. 

یک مقام ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، با این پیش‌فرض تأییدنشده که دولت سوریه عامل حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما» در غوطه شرقی بوده گفته است: «در صورتی که رئیس‌جمهور [آمریکا] دونالد ترامپ، دستور این حمله را تنها برای این صادر کرده بود که نشان دهد آمریکا به استفاده بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) از سلاح‌های شیمیایی واکنش نشان داده، این هدف محقق شده است.»

وی اضافه کرد: «اما در صورتی که هدف دیگری معین شده بود- مثل از کار انداختن توانایی استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا جلوگیری از استفاده مجدد از آن- تردید وجود دارد که آن اهداف محقق شده باشند.»

«دونالد ترامپ» یک روز بعد از حمله کشورهای غربی به اهدافی در سوریه در توئیتر نوشته بود: «مأموریت تکمیل شد.» این اظهارنظر با واکنش‌های متفاوتی در داخل آمریکا رو به رو شد و بسیاری آن را به باد انتقاد گرفتند.

تحلیلگران می‌گویند با یک یا چند حمله موشکی هدفمند نمی‌توان توازن جنگ در عرصه میدانی یا نتیجه آن را تغییر داد.  

یک مقام اطلاعاتی دیگر رژیم صهیونیستی هم به اظهارنظر ترامپ اشاره کرده و گفته است: «گفتن اینکه 'مأموریت تکمیل شد' یا اینکه به توانایی بشار اسد برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی ضربه‌ای مهلک وارد شد، کاملاً بی‌اساس است.»  

یدیعوت به نقل از مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از جمله موساد نوشته برآورد می‌شود بشار اسد بعد از امضای توافق برای نابودی سلاح‌های شیمیایی‌اش در سال ۲۰۱۳ موفق شده ۵ تا ۱۰ درصد انبارهای تسلیحات شیمیایی‌اش را حفظ کند. 

دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.

یدیعوت آحارونوت نوشته این واقعیت که بعد از حمله کشورهای غربی گزارشی درباره نشت مواد شیمیایی دریافت نشده نشان می‌دهند که انبارهای اصلی نگهداری مواد شیمیایی هدف قرار نگرفته‌اند. 

آحارونوت همچنین نوشته حمله بامداد شنبه لطمه اندکی به نیروی هوایی سوریه وارد کرده است. 

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد پدافند هوایی سوریه از مجموع ۱۰۳ موشک شلیک شده توسط کشورهای غربی، ۷۱ فروند را رهگیری و منهدم کرده است. 

فارس

پربیننده ترین خبرها